پیام به واجدان شرایط نامزدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری

هر‌کس به نظام جمهوری اسلامی، بلکه به وطن خودش ایران عزیز علاقه دارد، باید در انتخابات خبرگان به‌عنوان انتخاب‌کننده شرکت کند و مأجور خواهد بود، ولی ما انتخاب‌شونده هم نیاز داریم و هر‌کس در این راستا تلاش کند، سعیش مشکور است و وظیفه‌اش را انجام داده است.

پیام

آیت‌الله سیّد محمّد‌رضا مدرّسی طباطبایی دامت برکاته

به واجدان شرایط نامزدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری

در ابتدای درس خارج فقه (۱۴۰۲/۰۸/۱۵)

مخاطب این سخنان بنده، شما و همهٔ کسانی هستند که احیاناً صدای مرا بعداً می‌شنوند یا این مطالب از‌طریق شما یا راه‌های دیگر به آنان می‌رسد.

همان‌طور‌که می‌دانید، جمهوری اسلامی یک ودیعهٔ الهی است که از‌سوی خداوند متعال با رهبری‌های امام ‌راحل (قدس سره)، فداکاری‌های امّت به‌ویژه شهدای بزرگوار و تلاش‌های بسیاری از علما، مؤمنان و مجاهدان به دست ما رسیده و در رأس این هرم مقدّس الهی قضیّهٔ ولایت فقیه است. ولایت فقیه هم مربوط به مجلس خبرگان رهبری است و مجلس خبرگان رهبری هم از دو محور اساسی تشکیل شده است: یکی انتخاب‌شوندگان و دیگری انتخاب‌کنندگان.

در محور انتخاب‌کنندگان، معلوم است که هر‌کس به نظام جمهوری اسلامی، بلکه به وطن خودش ایران عزیز علاقه دارد، باید در انتخابات خبرگان به‌عنوان انتخاب‌کننده شرکت کند و مأجور خواهد بود، ولی ما انتخاب‌شونده هم نیاز داریم و هر‌کس در این راستا تلاش کند، سعیش مشکور است و وظیفه‌اش را انجام داده است، امّا اگر کسی قابلیّت داشته باشد و خود را در معرض قرار ندهد، چه‌بسا مورد مؤاخذه قرار گیرد. بله، شکّی نیست که شرکت در این انتخابات به‌عنوان داوطلب نمایندگی سختی‌ها و لوازمی دارد که انسان بدون مجاهدت با نفس نمی‌تواند آن‌ها را بپذیرد، امّا شرایط در این زمان به‌گونه‌ای است که انسان باید بر این‌گونه امور غالب شود و چه‌بسا برای نوع افرادی که قابلیّت دارند و عذر جدّی ندارند، لازم باشد، بلکه ظنّ قوی است که باید در این انتخابات ثبت‌نام کنند.

من به همهٔ فضلا توصیه می‌کنم که اگر در خودشان صلاحیّت‌های قانونی را می‌بینند ـ اعمّ از صلاحیّت‌های صوری، صلاحیّت‌های علمی و صلاحیّت‌های دیگر که در قانون آمده است ـ حتماً در این انتخابات به‌عنوان داوطلب شرکت کنند و مراحل تعیین‌شده را بپیمایند که مصداق تعاون بر خیر و برّ است؛ زیرا اساس جمهوری اسلامی وابسته به این مجلس است و این مجلس هم شکل نمی‌گیرد، مگر اینکه افراد قابل، خود را در معرض قرار دهند و مراحل قانونی لازم را طی ‌کنند.

و بحمداللّه ما در این مجالسی که داشته‌ایم، فضلایی را می‌شناسیم که این قابلیّت را دارند و شرایط صوری و واقعی را دارا هستند، لذا حتماً برای ثبت‌نام اقدام کنند و همچنین فضلا و علمایی که الحمدللّه در شهرستان‌ها و حوزه‌های دیگر غیر از حوزهٔ علمیّهٔ قم هم هستند، همه باید این را به‌عنوان یک وظیفه تلقّی کنند؛ هرچند لوازمی دارد که بسیاری از علما در حالت‌های عادی تمایل ندارند وارد آن شوند؛ مثلاً باید خودشان را معرّفی کنند و در معرض قضاوت دیگران قرار دهند که برای افراد مهذّب مشکل است و در حالات عادی از آن ابا می‌کنند، امّا در این شرایط یک وظیفه است؛ چنان‌که در فقه در باب قضا، فقهای بزرگ نوشته‌اند: اگر کسانی خود را قادر بر قضا می‌بینند و کسی که متصدّی امر است، به آن‌ها نیاز دارد، باید خود را معرّفی کنند. ثبت‌نام در این انتخابات نیز چنین است.

امیدواریم خداوند متعال توفیق دهد و هم انتخابات مجلس شورای اسلامی و هم انتخابات مجلس خبرگان رهبری که ان‌شاء‌اللّه در ۱۱ اسفند امسال بر‌گزار خواهد شد، از هم‌اکنون مقدّماتش به‌خوبی طی ‌شود و یک انتخابات باشکوه دشمن‌شکن، دوست‌شاد‌کن و مورد رضایت امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) محقّق شود.

و السلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته