جلسۀ ۱، رمضان ۱۴۴۱ قمری، صدا و سیمای مرکز یزد

ماه مبارک رمضان، نعمت فوق‌العاده‌ای است که خداوند متعال به ما عنایت فرموده است؛ نعمتی که عقول ما قادر به درک عظمت آن نیست. ماه مبارکی که «أَنْفَاسُكُمْ‏ فِيهِ‏ تَسْبِيح‏»، «نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَة» و «دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَاب» باشد، با این معیارهای بشری و عقل‌های معمول ما قابل درک نیست. چگونه ما بفهمیم نفَس‌های ما در این ماه مبارک، تسبیح است، خواب ما عبادت است و دعاهای ما ان‌شاءاللّه مستجاب است؟!

خلاصۀ بیانات

آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی دامت برکاته

ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱، جلسۀ یکم

بسم اللّه الرحمن الرحیم، الحمد للّه ربّ العالمین و صلّی اللّه علی محمّد و آله الطاهرین

با سلام خدمت بینندگان عزیزی که سال‌های متمادی است در خدمت تعداد زیادی از آنها هستیم و برخی هم علی‌القاعده دوستان جدید هستند و در این سحرهای نورانی ماه مبارک رمضان، کلماتی را از قرآن کریم و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام با توضیحاتی خدمتشان بیان می‌کنیم. امیدواریم خداوند متعال، حلول این ماه را بر همهٔ ما مبارک گرداند و به همهٔ ما توفیق مضاعف عنایت فرماید تا بتوانیم فیوضات این ماه مبارک را درک کنیم.

ماه مبارک رمضان، نعمت فوق‌العاده الهی

ماه مبارک رمضان، نعمت فوق‌العاده‌ای است که خداوند متعال به ما عنایت فرموده است؛ نعمتی که عقول ما قادر به درک عظمت آن نیست. ماه مبارکی که «أَنْفَاسُکُمْ‏ فِیهِ‏ تَسْبِیح‏»، «نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَه» و «دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَاب» باشد، با این معیارهای بشری و عقل‌های معمول ما قابل درک نیست. چگونه ما بفهمیم نفَس‌های ما در این ماه مبارک، تسبیح است، خواب ما عبادت است و دعاهای ما ان‌شاءاللّه مستجاب است؟!

بالاترین عید و والاترین نعمت

حلول ماه مبارک رمضان و درک چنین ماهی واقعاً تبریک دارد؛ چراکه بالاترین عید و والاترین نعمت برای ماست که نمی‌توان نعمت دیگری را با آن مقایسه کرد؛ زیرا در ماه رمضان آن‌قدر نعمت‌های مادّی و معنوی از جانب خداوند متعال نصیب بندگان می‌شود که اصلاً قابل مقایسه با نعمت‌های معمولی دیگر نیست و وقتی ما بتوانیم این ماه را درک کنیم، یعنی همهٔ این نعمت‌ها را درک کرده‌ایم.

نعمت مضاعف در شرایط خاصّ فعلی

باید خداوند متعال را شاکر باشیم؛ خصوصاً در این سال جاری و با این ابتلائات و گرفتاری‌ها و دشواری‌هایی که برای بشر ـ نه تنها برای ما، بلکه برای کلّ کرهٔ خاکی ـ پدید آمده است. البته بحمداللّه ابتلای ما نسبت به بسیاری از کشورها کمتر است و امیدواریم خداوند متعال به برکت الطاف و رحمت‌های خود و به حرمت اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام و قرآن عظیم ـ که در این ماه مبارک نازل شده ـ این بلا را از ما دفع و رفع بفرماید و باطن آن را برای ما لطف خفی قرار دهد.

به‌هر‌حال، با این شرایط خاص، درک ماه مبارک رمضان، نعمت مضاعف و لطف خاصّ خداوند است؛ زیرا علاوه بر افرادی که به طور طبیعی در هر سال فوت می‌کردند و موفّق نمی‌شدند ماه مبارک آینده را درک کنند، امسال هزاران نفر حتّی در کشور خودمان ـ چه رسد در سرتاسر دنیا ـ از دنیا رفته‌اند و نتوانستند ماه مبارک رمضان را درک کنند. از این‌رو، به‌خاطر اینکه خداوند متعال این توفیق را به ما عنایت فرمود که بتوانیم این ماه را درک کنیم، باید خداوند را به‌طور مضاعف شکر کنیم. امید است با دعا، ابتهال، تضرّع و زاری به درگاه خداوند متعال، مخصوصاً در این ماه مبارک رمضان، فرجی برای ما و همهٔ دوستداران حق و ملّت اسلام و تمامی انسان‌های پاک‌نهاد و دارای فطرت الهی پدید آید.

ملاک آغاز سال

ماه مبارک رمضان از دیدگاه بعضی روایات معتبر، به عنوان آغاز سال به حساب می‌آید؛ یعنی همان‌گونه که الآن مرسوم است سال شمسی از اوّل فروردین و یا سال قمری از ابتدای محرّم آغاز می‌شود، طبق بعضی روایات، ملاک آغاز سال، ماه مبارک رمضان است و حتّی در روایت معتبری با تعبیر «آغاز سال» به خواندن دعای خاصّی هنگام حلول ماه رمضان دستور داده شده است:

دعایی فوق‌العاده هنگام ورود به ماه مبارک

این دعا در معتبرترین منابع حدیثی شیعه آمده است؛ یعنی در کتاب شریف کافی از جناب کلینی رحمه الله، کتاب من لایحضره الفقیه از شیخ صدوق رحمه الله و کتاب تهذیب شیخ طوسی رحمه الله و حتّی در مقنعهٔ شیخ مفید رحمه الله که کتاب فتوایی است.

روایت از امام موسی بن جعفر علیهما السّلام است که فرمودند:

ادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ مُسْتَقْبِلَ‏ دُخُولِ‏ السَّنَه؛

یعنی این دعا را در ماه رمضان بخوان، در‌حالی‌که به استقبال ورود سال جدید می‌روی.

این دعا، بسیار عجیب و فوق‌العاده است. انشاءاللّه مؤمنین عزیز بتوانند و فرصت کنند این دعا را چه در شب اوّل و حتّی در سحر یا در روز اوّل ماه قرائت کنند، بلکه بعضی گفته‌اند تا وقتی عنوان هلال هنوز صادق است. این دعا در ماه مبارک رمضان خصوصاً در شب اوّل بسیار مناسب و فوق‌العاده است.

خواص و فواید عالی این دعا

خواص و فواید این دعا بسیار عالی است. البته چنان‌که در روایت آمده، شرطش آن است که با اخلاص و پاکی خوانده شود. در روایت یادشده دربارهٔ خواصّ این دعا آمده است:

مَنْ دَعَا بِهِ مُحْتَسِباً مُخْلِصاً لَمْ تُصِبْهُ فِی تِلْکَ السَّنَهِ فِتْنَهٌ وَ لَا آفَهٌ یُضَرُّ بِهَا دِینُهُ وَ بَدَنُهُ وَ وَقَاهُ اللَّهُ عَزَّ ذِکْرُهُ شَرَّ مَا یَأْتِی بِهِ تِلْکَ السَّنَه؛

کسی که این دعا را برای خدا و به قصد قربت بخواند؛

اوّلاً: در آن سال، فتنه‌، آزمایش، سختی و بلایی به او نمی‌رسد؛

ثانیاً: آفتی که به‌واسطهٔ آن در دین یا دنیایش ضرر کند، بر او وارد نمی‌شود؛

ثالثاً: خداوند متعال او را از شرّ آنچه در آن سال می‌آورد، حفظ می‌فرماید.

بیمهٔ یکساله برای دین و دنیای انسان!

ببینید چه دعای فوق‌العاده‌ای است که موجب می‌شود انسان به مدّت یک‌ سال در دین و دنیایش بیمه شود و این بسیار مهم است. اینکه ما توفیق پیدا کنیم ماه رمضان را درک کنیم و این دعا را با شرایط آن بخوانیم، یعنی خود را برای سال آینده کلّاً بیمه کرده‌ایم و در این شرایط سخت و دشوار و پر آفت و پر بلا، این دعا که با سند صحیح و معتبر از امام کاظم علیه السّلام نقل شده است، غنیمت فوق‌العاده‌ای است.

و السلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته