نتیجه درخشان استفاده از تجارب و زحمات گذشتگان
بیانات
آیتالله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی دامت برکاته
درس اخلاق، سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲
جلسهٔ هفدهم (۱۴۰۲/۰۲/۱۱)
کلمات مبارک امیرمؤمنان علیه السّلام را در نامه به فرزندشان توضیح میدادیم و بدینجا رسیدیم که حضرت فرمودند:
فَبَادَرْتُکَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یَقْسُوَ قَلْبُکَ وَ یَشْتَغِلَ لُبُّکَ؛
پس به ادب و تربیت تو پیشی گرفتم، قبل از آنکه دلت سخت و فکرت مشغول شود.
این عبارت، اشاره به همان مطلبی است که حضرت پیش از این فرموده بودند که: إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ کَالْأَرْضِ الْخَالِیَهِ مَا أُلْقِیَ فِیهَا مِنْ شَیْءٍ قَبِلَتْهُ؛ قلب و روح نوجوان مانند زمین خالی است که هر بذری در آن بپاشند، میپذیرد و ثمر میدهد.
در اینجا نیز حضرت همان مطلب را بر مورد تطبیق میفرمایند و این نشان از اهمّیّت مسئله دارد که انسان باید پیش از آنکه بهواسطهٔ گرفتاریهای دنیا و غلبهٔ شهوات و چهبسا خدایناکرده گرفتاریهای غیر مشروع دل فرزندش سخت شود، تربیت او را آغاز کند و او را برای مقابله با حوادث و فتنههای دنیا آماده گرداند.
نقش تجارب و زحمات گذشتگان
در ادامه، حضرت نکات عجیبی را بیان کرده و میفرمایند:
لِتَسْتَقْبِلَ بِجِدِّ رَأْیِکَ مِنَ الْأَمْرِ مَا قَدْ کَفَاکَ أَهْلُ التَّجَارِبِ بُغْیَتَهُ وَ تَجْرِبَتَهُ فَتَکُونَ قَدْ کُفِیتَ مَئُونَهَ الطَّلَبِ وَ عُوفِیتَ مِنْ عِلَاجِ التَّجْرِبَهِ؛
تا با عزمى جدّى به اموری روى آورى که صاحبان تجربه تو را از طلب و آزمودن آن بینیاز کردهاند تا تو از رنج و زحمت جستجو راحت باشى و از تجربهٔ دوباره آسوده گردى.
یعنی من با این مطالبی که برای تو ذکر میکنم، تو را از تجربههای مستقل بینیاز میگردانم و دیگر لازم نیست یک سلسله تجربهها را خودت انجام دهی و نتیجه بگیری. این عبارت را در جلسهٔ گذشته قدری توضیح دادیم.
نتیجهٔ درخشان استفاده از تجارب دیگران
سپس حضرت میفرمایند:
فَأَتَاکَ مِنْ ذَلِکَ مَا قَدْ کُنَّا نَأْتِیهِ؛
پس آنچه ما درصدد تجربهٔ آن بودیم، به دست تو رسیده است.
یعنی آن تجاربی که ما به دنبال آن بودیم و باید با تلاش و کوشش آن را بهدست میآوردیم، اکنون خودش بهسوی تو آمده و بهراحتی در اختیار تو قرار گرفته است! درنتیجه با انتقال تجارب به تو، تو هم مثل ما تجربهگر شدی و دیگر لازم نیست دوباره تجربه کنی. بلکه یک پلّه بالاتر میفرمایند:
وَ اسْتَبَانَ لَکَ مَا رُبَّمَا أَظْلَمَ عَلَیْنَا مِنْهُ؛
و چیزهایی برای تو آشکار و روشن گشته که چهبسا بر ما مشتبه و تاریک بود.
همانطورکه در مباحث گذشته بیان کردیم، حضرت در این نامه براساس سیرۀ مردمان عادی سخن میگویند، نه براساس مقام عصمت و امامت خودشان یا مقام عصمت امام حسن علیه السّلام ـ اگر نامه خطاب به ایشان باشد ـ زیرا مطالبی که حضرت در این نامهٔ سرگشاده بیان میفرمایند، برای این است که همه از آن استفاده کنند و جزء اسرار ویژۀ خواصّ حضرت نیست؛ چنانکه در وصیّتشان پس از ضربت خوردن فرمودند:
أُوصِیکُمَا … وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی؛
به شما (امام حسن و امام حسین علیهما السّلام) … و هرکس نامهٔ من به او رسید، وصیّت میکنم.
و نظیر این تعبیر در جاهای دیگر نیز آمده است و همانطورکه درمورد قرآن کریم بنابر روایتِ منقول از امام صادق و امام رضا علیهما السّلام آمده است:
نَزَلَ الْقُرْآنُ بِإِیَّاکِ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یَا جَارَهُ؛
قرآن به روش این ضربالمثل عربى نازل شده است: «إِیَّاکِ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یَا جَارَهُ»؛ به تو میگویم، ولى اى همسایه تو گوش کن! (معادل ضربالمثل فارسى: به در مىگویند که دیوار بشنود).
این وصیّتنامه نیز چنین است و عبارت حضرت که میفرمایند: «وَ اسْتَبَانَ لَکَ مَا رُبَّمَا أَظْلَمَ عَلَیْنَا مِنْهُ؛ و برای تو چیزهایی آشکار شد که چهبسا بر ما مشتبه و تاریک بود» براساس نوع افراد و عموم مردم است.
بههرحال حضرت در اینجا میفرمایند: ما وقتی ابتدا وارد بعضی وادیها و تجارب شدیم، چهبسا با آزمون و خطا به نتیجه رسیدیم و اکنون این نتایج را پاک و صاف به شما تحویل میدهیم.
استفاده از تجارب علمی و عادی گذشتگان
این مسئله در علوم مختلف نیز معنا دارد و تجارب گوناگون اعمّ از تجارب مخصوص علم یا تجارب عادی زندگی را شامل میشود. چهبسا فقیهی در این زمان از فقهای گذشته همچون شیخ، علّامه حلّی و محقّق حلّی رحمهم الله در رسیدن به حکم شرعی قویتر باشد ـ هرچند اگر در آن زمان زندگی میکرد، قابل قیاس با آنها نبود ـ زیرا آنان این راه را هموار کرده و سنگلاخها را صاف کردند و امروزه جاده آسفالته شده است، درنتیجه فقهای امروز راحتتر میتوانند فتوا دهند و حکم الهی را بهتر میتوانند استنباط کنند. این مصداقی از عبارت حضرت است که میفرمایند: «وَ اسْتَبَانَ لَکَ مَا رُبَّمَا أَظْلَمَ عَلَیْنَا مِنْهُ؛ و برای تو چیزهایی آشکار شد که چهبسا بر ما مشتبه و تاریک بود» و نیز مصداقی از این روایت است:
رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْهُ؛
چهبسا حامل علمى که به داناتر از خود میرساند.
البتّه این روایت معنای وسیعتری دارد و این مسئله تنها یکی از مصادیق آن بهشمار میرود.
بههرحال این مسئلهٔ بسیار مهمّی است که ما بدانیم زحمات و تجارب گذشتگان در تبیین حقایق اسلام و همچنین در زندگی اعمّ از زندگی فردی و اجتماعی میتواند یاریگر ما باشد.
و السلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰