پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 1 ارديبهشت 1398
  • 2019 Apr 21
 
 
   ليست کالاها
 
   ویژه ها




 
ليست کالاها > فقهی > مکاسب (معاملات)
البیع، جلد اوّل
البیع، جلد اوّل
کد کالا:  17 
تاریخ ورود کالا:  18/11/1397 
تعداد بازدید:  660 
دفعات خرید:  0 

مشخّصات کتاب:

نام کتاب: بررسی گسترده فقهی بیع

مؤلف: آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی یزدی دامت برکاته

تقریر متن: عبدالله امیرخانی

استخراج منابع و روایات: جواد احمدی

نوبت چاپ: اوّل، پاییز 1393

تعداد صفحات: 776 ص

قطع: وزیری

قیمت: 400,000 ریال

«بیع» تأثیر عظیمی در حیات اجتماعی و اقتصادی بشر دارد؛ چراکه بسیاری از مبادلاتی که در سطح خُرد و کلان بین افراد، مؤسسات، جوامع و دولت‌ها صورت می‌پذیرد بر اساس «بیع» است. تبیین حقیقت بیع، فرق آن با سایر عقود و بیان احکام آن می‌تواند افق رفتار افراد و جوامع را روشن نماید. نظام حقوقی اقتصادی اسلام آن‌قدر دارای فروع، خصوصیات و احکام بوده و برترین دانشمندان و متفکران در تبیین و تحلیل آن به غور پرداخته‌اند که مطمئناً در هیچ کجای دنیا نمی‌توان نظیر آن را پیدا کرد.

کتاب شریف «مکاسبِ» شیخ انصاری قدس سره وارث فکر هزار و چندین ساله‌ی برترین متفکران و ژرف اندیشان از شیخ مفید گرفته تا شیخ طوسی، ابن ادریس حلّی، محقق حلّی، علامه‌ی حلّی تا محقق ثانی، صاحب مفتاح الکرامة، کاشف الغطاء و صاحب جواهر قدس سره می‌باشد؛ أعلامی که هر از چندگاهی با گذشت ده‌ها سال و چه بسا چند صد سال، خداوند متعال مانند آنان را به جامعه‌ی بشری اعطاء می‌کند. لباب افکار این بزرگان در مکاسب انعکاس یافته و شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف با آن دقت، احاطه و هنری که داشته تقریباً چیزی را فروگذار نکرده است، به حدّی که آن را غیر قابل قیاس با کتب حقوقی دنیا قرار داده و می‌توان گفت از فلسفه‌های دنیا نیز از حیث إعمال فکر در جهت کشف و نیل به مطلوب، غنی‌تر است.

بعد از شیخ قدس سره نیز افرادی که دارای ذهن خلاق، تحلیل‌گر، شکافنده‌ی حقائق و معانی در عالی‌ترین رتبه‌ها می‌باشند، کلمه به کلمه‌ی مطالب شیخ را که خود دریایی از اندیشه‌ی جوشان و فکر فروزان بوده مورد ارزیابی قرار داده و در تأیید یا نقد آن قلم زده و زوایای تاریک را روشن کرده یا نظرات جدیدی را به آن افزوده‌اند.

سید یزدی قدس سره با آن احاطه‌‌ای که داشته حاشیه‌ی عمیقی بر مکاسب نگاشته و محقق ایروانی قدس سره با آن حدّت ذهنی و با نگاهی که به حاشیه‌ی سید داشته اعمال نظر کرده است. محقق اصفهانی قدس سره آن اعجوبه‌ی کم نظیر در دقت و تسلطِ بر مباحث فکری، حاشیه‌ی عمیق و مفصّلی بر مکاسب نوشته و میرزای نایینی قدس سره با تدریس و محور قرار دادن مکاسب، مطالب زیادی را در مباحث معاملات و خصوص بیع ابراز فرموده که توسط دو نفر از مقرّران خوش‌قلم و دقیقشان ـ شیخ محمد تقی آملی و شیخ موسی خوانساری ـ به رشته‌ی تحریر در آمده است. امام خمینی قدس سره نیز با محور قرار دادن مکاسب در تدریس‌شان بررسی گسترده‌ای انجام داده و مطالب عالی و دقیقی را بیان فرموده‌اند. سید خویی قدس سره مطالب فراوانی را در تبیین و تنقیح آن بیان فرموده که به خاطر بیان شیرین و رسای ایشان و قلم روان مقررین‌شان در جایگاهی سهل التناول‌‌تر از کتب دیگر قرار گرفته است. ده‌ها حواشی علمی، انتقادی و توضیحی دیگر نیز وجود دارد که آن‌ها نیز حائز اهمیت است. در زمان حاضر فهم بسیاری از اندیشه‌های متبلور در این کتاب‌ها نیاز هر مجتهدی است تا از اعوجاج در اجتهاد و انحراف در استنباط مصون باشد.

به هر حال کتاب مکاسب علی الخصوص مبحث «بیع» به ضمیمه‌ی حواشی آن، منبع پایان ناپذیری از علم و فکر در حوزه‌ی تحلیل مسائل معاملی در زمینه‌ی فقه و حقوق ارائه کرده که واقعاً بی‌نظیر است. بسیاری از قواعد مطرح شده در کتاب البیع قواعد سیالی است که در تمام ابواب معاملات کاربرد دارد، لذا با تسلّط بر مباحث بیع، حل بسیاری از مباحث مربوط به معاملات دیگر مانند اجاره، مضاربه، مساقات، شرکت، جعاله و ... آسان خواهد بود. بنابراین کتاب البیع، هم از آن جهت که قوام و حیات اقتصاد جامعه به بیع بستگی دارد دارای اهمیت است و هم از آن جهت که اهمّ مباحث سایر عقود ـ مانند شرائط عقد، شرائط عوضین، شرائط متعاقدین و ... ـ در آن روشن می‌شود. پس کسی که می‌خواهد متخصص در این رشته باشد و عن اجتهادٍ استنباط کند یا حداقل کلام دیگران را بفهمد باید در این مسائل غور کرده و از صرف وقت در آن ملول نشود. کسانی که در رشته‌ی حقوق نیز می‌خواهند کار کنند اگر بر این مباحث مسلط باشند حقوقدانی خواهند شد که قابل قیاس با اقرانشان نمی‌باشند.

این مباحث از آن‌جا که قدرت فکری زیادی به دارس و باحث آن می‌دهد، فرد را در مسائل فلسفی نیز توانمند می‌کند و به راحتی می‌تواند مفاهیم اعتباری را از مفاهیم حقیقی تمییز داده و رابطه‌ی آن دو را درک کند. فلسفه‌های جدید نیز که به فلسفه‌ی زبانی (لینگویستیک فیلاسفی) و فلسفه‌ی تحلیلی (انالتیک فیلاسفی) معروف است و گفتارهای روزمره‌ی مردم را تحلیل می‌کند، دارای روش‌هایی است مشابه روش‌هایی که در اصول و فقه ـ خصوصاً اصول ـ به کار گرفته می‌شود، لذا اگر کسی با توان حاصل از آموزش اصول و مکاسب وارد آن مباحث شود می‌تواند نقّاد، بلکه مُبدِع و مبتکر خوبی در آن مسائل باشد.

فهرست برخی از عناوین کتاب حاضر:

مطالب کلّي پيرامون بيع
تعريف بيع در لغت و نکاتي پيرامون آن
آيا در بيع بايد هر يک از عوض و معوّض عين باشد؟
لزوم عين بودن معوّض به خلاف عوض در نظر شيخ قدس سره
اطلاق بيع بر فروش غير عين در روايات
الف: فروش خدمت عبد مدبر
ب: فروش سُکناي دار
ج: فروش اراضي خراجيه
آيا عمل حرّ مي‌تواند عوض واقع شود؟
اشاره به تعريف مال و تفاوت آن با ملک
ثمره‌ مهم ماليّت عمل حرّ قبل از معاوضه
آيا عمل حرّ قبل از معاوضه مال است؟
ارائه و نقد وجوه عدم ماليّت عمل حرّ قبل از معاوضه از جانب محقّق اصفهاني
انکار مالکيت حرّ بر عمل از جانب قائلين به ماليت آن
تخلّص از طريق لغويت جعل اعتباري و نقد آن
عدم ضمان در منع از عمل حرّ کَسوب قبل از معاوضه
کلام سيد خويي قدس سره در اثبات ضمان از طريق سيره‌ي عقلائيه
ثبوت ضمان در صورت استيفاي عمل حر
ثبوت ضمان در منع از عمل حرّ بعد از معاوضه
آيا ممانعت کارمندان دولت ضمان دارد؟
امکان عوض واقع شدن عمل حرّ حتّي بنابر مبناي عدم ماليّت آن قبل از معاوضه
آيا حقوق مي‌تواند عِوَض واقع شود؟
تقسيمات حقوق در نظر مرحوم شيخ
قسم اوّل (حقوق غير قابل معاوضه با مال)
قسم دوم (حقوق غير قابل انتقال)
بيان سيد خويي قدس سره در عدم انتقال حق شُفعه به غير شريک
قسم سوم (حقوق قابل انتقال و معاوضه به مال)
حقيقت مِلک چيست؟
مراتب مِلک
روانشناخت فلسفيِ پيدايش ملک اعتباري
احتمالات مطرح شده در مقوله‌ي مقتبسٌ عنهاي ملکيت اعتباري
احتمال اوّل: اقتباس از مقوله‌ي جده
احتمال دوم: اقتباس از مقوله‌ي کيف (کيف نفساني)
احتمال سوم: اقتباس از مقوله‌ي اضافه
نظر مختار در حقيقت ملک اعتباري
حقيقت حق چيست؟
نظرات مختلف در معناي حق اعتباري
نظريه مساوات حق با سلطنت
نظريه‌ي مساوات حق با ملک ضعيف
نظريه‌ي محقق اصفهاني: تفاوت معناي حق به اختلاف موارد (اشتراک لفظي)
نظريه‌ي وحدت حقيقت حق و حکم
نظريه‌ي مختار در تبيين حقيقت حق (ثبوت شايسته تا بايسته)
منشأ پيدايش حق اعتباري و تفاوت آن با حق نفس الامري
آيا در حاقّ حقّ، علاوه بر لحاظ «له»، جنبه‌ي «عليه» نيز لحاظ شده است؟
تفاوت بين حق و ملک
تفاوت بين حق و حکم
شک بين حق و حکم
اقسام حقوق در کلام سيد يزدي قدس سره
شک در قابليت اسقاط و نقل و انتقال حق
تمسّک به عمومات براي اثبات قابليت نقل
شبهه: شک در قابليات به نحو شبهه‌ي مصداقيه‌ي مخصص است
تمسک به عمومات براي اثبات قابليت نقل حقوق ابداعي شارع
شک در قابليت اسقاط حق
حقيقت اسقاط
نظر محقق نائيني قدس سره در حقيقت إعراض، نقل و اسقاط
نظر محقق اصفهاني; در حقيقت اعراض، نقل و اسقاط
نظر مختار در حقيقت إسقاط، نقل و إعراض
آيا إعراض موجب سقوط ملکيت مي‌شود؟
حکم شک در قابليت بالفعل إسقاط حق

بررسي بعض تعاريف بيع و بيان تعريف مختار
شبهات تعريف «إنشاء تمليک عينٍ بمال» و پاسخ به آن از جانب شيخ قدس سره
اشکال اوّل (جواز ايجاب بيع با لفظ «ملّکتُ»)
نظر مختار در وجه صحت «بيع الدين علي من هو عليه» بدون وقوع تمليک
اشکال سوم (انطباق تعريف بر تمليک به معاطاة)
اشکال چهارم (انطباق تعريف بر شراء)
اشکال پنجم (انطباق تعريف بر صلح)
اشکال ششم (انطباق تعريف بر هبه‌ي معوضه)
اشکال هفتم (انطباق تعريف بر قرض)
شواهد شيخ قدس سره بر معاوضه نبودن قرض
شاهد اوّل: عدم جريان رباي معاوضي در قرض
شاهد دوم: جواز غرر در قرض
شاهد سوم: عدم لزوم ذکر عوض در قرض
شاهد چهارم: عدم لزوم علم به عوض
عدم لزوم ماليت معوّض در نظر سيد يزدي و سيد خويي
ملاک ماليت اشياء
اشکال پنجم (شمول تعريف بر تمليک ضمني)
اشکال ششم (ظهور تعلق باء به تمليک؛ نه عين)
نظر مختار در تعريف بيع
ويژگي‌هاي تعريف مختار
بررسي معاني ديگر «بيع» توسط شيخ قدس سره
1. «إنشاء تمليک عينٍ بمالٍ بشرط تعقّبه بتملّک المشتري» يا «بشرط القبول»
2. اثر حاصل از ايجاب و قبول (انتقال)
3. عقد مرکّب از ايجاب و قبول
مجازيت استعمال بيع در «عقد» در نظر شيخ
آيا نزد عرف، صدق و صحّت بيع متلازمند؟
بيع و ساير عقود اسم براي صحيح است يا اعم؟
بيع حقيقت در صحيح و مجاز در فاسد در کلام شهيدين
مراتب صحّت در معاملات
اسامي معاملات اسم براي سبب است يا مسبّب؟

مبحث معاطات
صور معاطات
آيا معاوضه‌ي لبن شاة به نحو تمليک مطلق است؟
روايات مربوط به اعطاء بقر و غنم بالضريبة
اجاره بودن إعطاء غنم و بقر بالضريبة
عبارات فقهاء در بيع لبن شاة
اقوال در نتيجه‌ي معاطات
قول اوّل:‌ مفيد لزوم (ملکيّت لازم) مطلقاً
قول دوم: مفيد ملکيّت جائزه
قول سوم: مفيد ملکيت لازم در صورتي که دالّ بر تراضي، لفظ باشد
قول چهارم: مفيد إباحه‌ي جميع تصرّفات حتّي تصرّفات متوقف بر ملک
قول پنجم: مفيد إباحه‌ي تصرّفات غير متوقّف بر ملک
قول ششم: بطلان معامله و عدم ترتّب اثر
قول هفتم: معامله‌اي مستقل و مفيد ملکيت
بررسي کلمات قدما در معاطات
کلمات برخي معاريف عامه در معاطات
قصد تمليک، محطّ بحث در معاطات
مقتضاي ادلّه‌ اوّليه در معاطات
تمسّک به سيره براي اثبات مفيد ملک بودن معاطات
الف) سيره‌ي متشرعه
ب) سيره‌ي عقلاء
تمسّک به اطلاقات و عمومات براي اثبات مفيد ملک بودن معاطات
1) آيه‌ي شريفه‌ي (أحَلَّ اللهُ البَيعَ وَ حَرَّمَ الرّبا)
سه محور بحث پيرامون آيه‌ي شريفه‌ي (أحَلَّ اللهُ البَيعَ)
الف) مراد از بيع در آيه‌ي شريفه چيست؟
ب) مراد از «حلّيت» در آيه‌ي شريفه چيست؟
ج) کلام در اطلاق کريمه‌ي (أحَلَّ اللهُ البَيعَ)
مراد از (وَ مَنْ عَادَ) در آيه‌‌ي شريفه کيست؟
2) آيه‌ي شريفه‌ي (لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ)
سه بحث در قسمت «مستثني منه» کريمه
1. مقصود از «أکل» در (لا تأکلوا) چيست؟
2. نهي در (لا تأکلوا) نهي تکليفي است يا ارشاد به بطلان معامله؟
3. مراد از (بالباطل) چيست؟
3) آيه‌ي شريفه‌ي (أوفُوا بالعُقُود)
4) تمسّک به روايت معروف «الناس مسلّطون علي أموالهم»
مبعّدات قول به إباحه از کاشف الغطاء قدس سره
مبعّد اوّل: إن العقود و ما قام مقامها لا تتبع القصود
مبعّد دوم: تصرّف يا اراده‌ي تصرّف از مملّکات باشد
مبعّد سوم: لزوم تعلق واجبات ماليّه به غير ملک
مبعّد چهارم: تصرف از يک جانب مملّک جانب ديگر باشد
مبعّد پنجم: تلف سماوي از يک طرف مملّک طرف ديگر باشد
مبعّد ششم: تصرّف از نواقل قهريّه باشد
مبعّد هفتم: نماء حادث قبل از تصرّف مملّک باشد
مبعّد هشتم: اتحاد موجب و قابل لازم مي‌آيد
معاطات مفيد ملکيّت لازم است يا متزلزل؟
دلالت استصحاب بر لزوم ملکيّت
تمسّک به اطلاقات و عمومات براي اثبات لزوم ملکيت حاصل از معاطات
1. تمسّک به مرسله‌ي نبوي «الناس مسلّطون علي أموالهم»
2. تمسّک به روايت «لا يحلّ مال امرئٍ مسلم إلّا عن طيب نفسه»
3. تمسّک به روايت «البيّعان بالخيار حتّي يفترقا»
4. تمسّک به روايت «المؤمنون عند شروطهم»
5. تمسّک به کريمه‌ي (لَا تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تجِاَرَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُم)‏
6. تمسّک به کريمه‌ي (أَوْفُوا بِالْعُقُودِ)
7. تمسّک به کريمه‌ي (أحَلَّ اللهُ البَيعَ)
تنبيهات معاطات
تنبيه اوّل:‌ آيا رعايت تمام شروط بيع بالصيغه در معاطات لازم است؟
آيا در معاطات خيار جاري است؟
تنبيه دوم: آيا معاطات با إعطاء از جانب واحد محقق مي‌شود؟
آيا به مجرد ايصال ثمن و أخذ مثمن بدون صدق اعطاء، معاطات محقق مي‌شود؟
راه‌هاي تصحيح معاملات مذکور علي فرض عدم صدق بيع
تنبيه سوم: تمييز بايع از مشتري در معاطات
تنبيه چهارم: وجوه چهارگانه‌ي معاطات به حسب قصد متعاطيين
آيا مباحٌ له مي‌تواند تصرفات متوقف بر ملک کند؟
وجوه تصحيح تصرف متوقف بر ملک براي مباحٌ له
حکومت دليل «لا بيع الا في ملک» بر دليل «الناس مسلطون علي اموالهم»
بحث صغروي در تصرفات متوقف بر ملک
1. فروش ملک غير براي خود «لا بيع الا في ملک»
جواز پرداخت کفارات با إباحه‌ شوهر
آيا کسي مي‌تواند خمس و زکات ديگري را پرداخت کند؟
2. «لا عتق الا في ملکٍ»
آيا در شراء عمودين، عتق در ملک محقق مي‌شود؟
3. «لا وطي الا في ملک»
آيا إباحه‌ي بالعوض و إباحه‌ در مقابل إباحه معاوضه است؟
تنبيه پنجم: (جريان معاطات در غير بيع)
تنبيه ششم: (مُلزِمات معاطات)
تنبيه هفتم: (جريان خيارات مختص به بيع در بيع معاطاتي)
تنبيه هشتم: (تحقق معاطات با صيغه‌ي غير جامع جميع شرائط)

علاقمندان و متقاضیان محترم جهت تهیّه کتاب "بررسی گسترده‌ی فقهی کتاب بیع" می­توانند با شماره تلفن­های 38731344-025 و 38731346-025 و 09196654081 تماس حاصل فرمایند.

 
در انبار موجود است ارسال برای قم (پیک) 24 ساعت،
ارسال به شهرستان (پست توسط موسسه) 72 ساعت
 
موجودی
افزودن به سبد
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved