پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 27 شهريور 1397
  • 2018 Sep 18
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1366
دیروز: 1204
ماه جاری: 42067
امسال: 297759
کل: 1268740
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 2/4/1392 - 18:51
کد خبر: 53 تعداد بازدید: 49 تعداد نظرات کاربران: 0  

  نوشتار حاضر بخشی از کتاب «بر مائده‌ی آسمانی»، تألیف استاد و فقیه فرزانه حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته می‌باشد که به مناسبت نیمه شعبان تقدیم خوانندگان محترم می‌گردد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

از مسایل مهمّي که در قرآن و اسلام ـ بلکه در اديان الهي عموماً ـ بر آن تأکيد شده است، سرنوشت نهايي بشر در اين جهان، قبل از قيامت است. هميشه اين مسأله در برابر حکيمان و فيلسوفان و به ويژه پژوهش­گران تاريخ و علوم اجتماعي و سياسي وجود داشته که سرنوشت نهايي نظام اجتماعي و سياسي بشر چگونه خواهد شد؟ آيا نظام اجتماعي و سياسي جهان در نهايت رو به بهبود خواهد رفت و عدالت به معني واقعي در تمام شؤون زندگي حاکم خواهد شد يا آن‌که سير نظام عمومی بشر به سوي فساد و ظلم و تباهی بيشتر است؟

گروهي خوش­بين بوده و نظريّه­ي اوّل را مي­پسندند و نشانه­ها و دلايلي براي آن ذکر مي­کنند. برخي ديگر هم چه بسا به نظريّه­ي دوم تمايل دارند و آن را مي­پسندند. و گروهي اساساً قانوني را به اين وسعت نمي­شناسند و اين­گونه سخن گفتن را بي­وجه و اعتبار، و برهنه از دليل و برهان مي­دانند. در اين ميان، نگاه وحي به سرنوشت نهايي تاريخ بشر بسيار مثبت و خوش­بينانه است:

خداوند متعال مي­فرمايد:

قَالَ مُوسَی لِقَومِهِ استَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصبِرُوا إِنَّ الْأَرضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِن عِبَادِهِ؛(1)
موسي به قوم خود گفت: از خدا ياري جوييد و استقامت پيشه کنيد که زمين از آنِ خداست، آن را به هرکس از بندگانش که بخواهد واگذار مي­کند.

و در آخر همين آيه­ي شريفه مي­فرمايد:

وَ الْعَاقِبَةُ لِلمُتَّقِينَ؛ (2)
و سرانجامِ (نيک) براي پرهيزگاران است.

يعني وارثان زمين، پرهيزگارانند که قسط و حق و عدالت را بر پا خواهند کرد.

و در سوره­ى مبارکه­ي انبياء مي­فرمايد:

وَ لَقَد كَتَبنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعدِ الذِكرِ أَنَّ الْأَرضَ يَرِثُها عِبَادِیَ الصالِحُونَ؛(3)
در زبور بعد از ذکر نوشتيم: بندگان شايسته­ام وارثِ (حکومتِ) زمين خواهند شد.

همان­طور که ملاحظه مي­فرماييد در اين­جا به صراحت مي­فرمايد: زمين را بندگان صالح به ارث مي­برند، و اين در زبور بعد از «ذکر» مکتوب است. امّا مقصود از ذکر چيست؟ نظريّاتي در اين­باره ارایه شده، از جمله اين­که برخي آن را لوح محفوظ مي­دانند. به هرحال مضمون اين آيه در مزامير(زبور) داود علیه السّلام در مزمور 37 موجود است.

و باز درباره­ي وارثين زمين در آيه­ي پنجم سوره­ي مباركه­ي قصص مي­فرمايد:

وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِينَ استُضعِفُوا فِی الْأَرضِ وَ نَجعَلَهُم أَئمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الْوارِثِينَ؛(4)
ما مي­خواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم.

در اين آيه­ي شريفه، آن بندگان صالح را با وصف «مستضعفين زمين» ياد فرموده است.

شاخص‌هاي جزئي‌تر پايان تاريخ  

باز قرآن قضيّه را به نحو جزئي­تري بيان مي­کند و در سوره­ها­­ي مباركه­ي «توبه» و «فتح» و «صفّ» مي­فرمايد:

هُوَ الَّذِی أَرسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی‏ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَو كَرِهَ الْمُشرِكُونَ‏؛(5)
او کسي است که رسولش را با هدايت و آیين حق فرستاد تا آن را بر همه­ي آیين­ها غالب گرداند هرچند مشرکان کراهت داشته باشند.

و در سوره­ي مباركه­ي نور مي­فرمايد:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكمُ‏ْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَستَخلِفَنَّهُم فِی الْأَرضِ كَمَا استَخلَفَ الَّذِينَ مِن قَبلِهِم وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُم دِينَهُمُ الَّذِی ارتَضَی لَهُم وَ لَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعدِ خَوفِهِم أَمناً يَعبُدُونَنی لا يُشرِكُونَ بِی شَيءً وَ مَن كَفَرَ بَعدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛(6)
خداوند به کساني از شما که ايمان آورده و کارهاي شايسته انجام داده­اند وعده مي­دهد که قطعاً آنان را حکم­ران روي زمين خواهد کرد، همان­گونه که به پيشينيان آن‌ها خلافت روي زمين را بخشيد و دين و آييني را که براي آنان پسنديده، پا برجا و ريشه­دار خواهد ساخت، و ترس­شان را به امنيّت و آرامش مبدّل مي­کند (آنچنان) که تنها مرا مي‌پرستند و چيزي را شريک من نخواهند ساخت. و کساني که پس از آن کافر شوند آن‌ها فاسقانند.

ببينيد خداوند متعال با چه تأکيدهايي اين وعده را به مؤمنينِ با عمل صالح مي­دهد! آيا ممکن است اين وعده محقّق نشود؟!

وَعدَ اللَّهِ حَقًّا وَ مَن أَصدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلاً؛(7)
وعده­ي خداوند راست است و چه کسي در سخن، از خدا راستگوتراست؟

از اين آيه به اصطلاح، نظريّه­ي آپتميستي(8) اسلام در مورد پايان تاريخ روشن مي­شود؛ در مقابل نظريّه­ي پسيميستي.(9)

و اين قواعد و ديدگاه قرآني، مثل بسياري از قواعد، نگاه­ها و احکام، در زبان مبارک پيامبراکرم صلّی الله علیه وآله و سایر معصومين علیهم السّلام باز جزئي­تر مي­شود، آن­چنان‌ که انبوهي از روايات درباره­ي حضرت مهدي علیه السّلام از پيامبراکرم صلّی الله علیه وآله نقل شده است. و از اميرالمؤمنين علیه السّلام روايت شده که فرمود:

لَتَعطِفَنَّ الدُّنيَا عَلَينَا بَعدَ شِمَاسِهَا عَطفَ الضَّرُوسِ عَلَی وَلَدِهَا وَ تَلا عَقِيبَ ذَلِك: « وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِينَ استُضعِفُوا فِی الْأَرضِ....(10)»؛(11)
دنيا پس از چموشي، با ما مهرباني مي­کند، هم­چون مهرباني شتري که به بچه­اش شير مي­دهد (ولي از دادن شير به دوشنده­اش خودداري مي­ورزد). و (سپس حضرت علیه السّلام ) به دنبال سخنش اين آيه را تلاوت فرمود:«مي­خواهيم بر مستضعفين زمين منّت بگذاريم و آنان را پيشوايان زمين و وارثان آن قرار دهيم».

--------------------------------------------------------------------------------------
پی‌نوشت

[1]. الاعراف: 128

2. همان

3. الانبياء: 105

4. القصص: 5

5. التوبة: 33

6. النور: 55

7. النساء: 122

8. خوش­بينانه

9. بدبينانه

10. القصص: 5

11. همان

Share
   لطفاً دیدگاه خود را بنویسید:
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران:
رنگ زمينه:
         
سايز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظيم حرکت:    
   حدیث هفته
احیای محرم در سیره امام موسی بن جعفر (ع)
امام رضا (ع): وقتى ماه محرّم مى‌رسيد، پدرم خندان ديده نمى‌شد و پريشان حالى بر او سايه مى‌انداخت، تا اين كه ده روز از آن مى‌گذشت. وقتى روز دهم فرا مى‌رسيد، آن روز، روز مصيبت و اندوه و گريه‌اش بود و مى‌فرمود: «امروز، همان روزى است كه حسين عليه السلام كشته شده است».
الأمالی للصدوق، ص191، ح199
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved