پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 تير 1396
  • 2017 Jul 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 752
دیروز: 807
ماه جاری: 30695
امسال: 100169
کل: 672043
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 13/2/1396 - 16:28
کد خبر: 240 تعداد بازدید: 76 تعداد نظرات کاربران: 0  

  دوّمین جلد از کتاب بیع که مشتمل بر تقریرات درس خارج فقه حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته در خصوص "بررسی گسترده‌ی فقهی بیع (معاملات)" می‌باشد، منتشر شد / الفاظ عقد بیع، شرایط معتبر در صیغ عقود، ضمان مقبوض به عقد فاسد، قاعده‌ی «ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده» و عکس آن، ضمان منافع مستوفاة و غیر مستوفاة، بررسی ادعای عدالت جمیع صحابه، مثلی و قیمی، بدل حیلوله، حقیقت انواع پول و نحوه‌ی ضمان آن‌ها
«بیع» تأثیر عظیمی در حیات اجتماعی و اقتصادی بشر دارد؛ چراکه بسیاری از مبادلاتی که در سطح خُرد و کلان بین افراد، مؤسسات، جوامع و دولت‌ها صورت می‌پذیرد بر اساس «بیع» است. تبیین حقیقت بیع، فرق آن با سایر عقود و بیان احکام آن می‌تواند افق رفتار افراد و جوامع راا روشن نماید. نظام حقوقی اقتصادی اسلام آن‌قدر دارای فروع، خصوصیات و احکام بوده و برترین دانشمندان و متفکران در تبیین و تحلیل آن بهه غور پرداخته‌اند که مطمئناً در هیچ کجای دنیا نمی‌توان نظیر آن را پیدا کرد.
 
کتاب شریف «مکاسبِ» شیخ انصاری قدس سره وارث فکر هزار و چندین ساله‌ی برترین متفکران و ژرف اندیشان از شیخ مفید گرفته تا شیخ طوسی، ابن ادریس حلّی، محقق حلّی، علامه‌ی حلّی تا محقق ثانی، صاحب مفتاح الکرامة، کاشف الغطاء و صاحب جواهر قدس سرهه می‌باشد؛ أعلامی که هر از چندگاهی با گذشت ده‌ها سال و چه بسا چند صد سال، خداوند متعال مانند آنان را به جامعه‌ی بشری اعطاء می‌کند. لباب افکار این بزرگان در مکاسب انعکاس یافته و شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف با آن دقت، احاطه و هنری که داشته تقریباًً چیزی را فروگذار نکرده است، به حدّی که آن را غیر قابل قیاس با کتب حقوقی دنیا قرار داده و می‌توان گفت از فلسفه‌های دنیا نیز از حیثث إعمال فکر در جهت کشف و نیل به مطلوب، غنی‌تر است.
 
بعد از شیخ قدس سره نیز افرادی که دارای ذهن خلاق، تحلیل‌گر، شکافنده‌ی حقائق و معانی در عالی‌ترین رتبه‌ها می‌باشند، کلمه به کلمه‌ی مطالب شیخ را که خود دریایی از اندیشه‌ی جوشان و فکر فروزان بوده مورد ارزیابی قرار داده و در تأیید یا نقد آن قلم زده و زوایای تاریک را روشن کرده یا نظرات جدیدی را به آن افزوده‌اند.
 
سید یزدی قدس سره با آن احاطه‌‌ای که داشته حاشیه‌ی عمیقی بر مکاسب نگاشته و محقق ایروانی قدس سره با آن حدّت ذهنی و با نگاهی که به حاشیه‌ی سید داشته اعمال نظر کرده است. محقق اصفهانی قدس سره آن اعجوبه‌ی کم نظیر در دقت و تسلطِ بر مباحثث فکری، حاشیه‌ی عمیق و مفصّلی بر مکاسب نوشته و میرزای نایینی قدس سره با تدریس و محور قرار دادن مکاسب، مطالب زیادی را در مباحث معاملات و خصوص بیع ابراز فرموده که توسط دو نفر از مقرّران خوش‌قلم و دقیقشان ـ شیخ محمد تقی آملی و شیخ موسی خوانساری ـ به رشته‌ی تحریر در آمده است. امام خمینی قدس سره نیز با محور قرار دادن مکاسب در تدریس‌شان بررسی گسترده‌ای انجام داده و مطالب عالی و دقیقی را بیان فرموده‌اند. سید خویی قدس سره مطالب فراوانی را در تبیین و تنقیح آن بیان فرموده که به خاطر بیان شیرین و رسای ایشان و قلم روان مقررین‌شان در جایگاهی سهل التناول‌‌تر از کتب دیگر قرار گرفته است. ده‌ها حواشی علمی، انتقادی و توضیحی دیگر نیز وجود دارد که آن‌ها نیز حائز اهمیت است. در زمان حاضر فهم بسیاری از اندیشه‌های متبلور در این کتاب‌ها نیاز هر مجتهدی است تا از اعوجاج در اجتهاد و انحراف در استنباط مصون باشد.
 
به هر حال کتاب مکاسب علی الخصوص مبحث «بیع» به ضمیمه‌ی حواشی آن، منبع پایان ناپذیری از علم و فکر در حوزه‌ی تحلیل مسائل معاملی در زمینه‌ی فقه و حقوق ارائه کرده که واقعاً بی‌نظیر است. بسیاری از قواعد مطرح شده در کتاب البیع قواعد سیالی است که درر تمام ابواب معاملات کاربرد دارد، لذا با تسلّط بر مباحث بیع، حل بسیاری از مباحث مربوط به معاملات دیگر مانند اجاره، مضاربه، مساقات، شرکت، جعاله و ... آسان خواهد بود. بنابراین کتاب البیع، هم از آن جهت که قوام و حیات اقتصاد جامعه به بیع بستگی دارد دارای اهمیت است و هم از آن جهت که اهمّ مباحث سایر عقود ـ مانند شرائط عقد، شرائط عوضین، شرائط متعاقدین و ... ـ در آن روشن می‌شود. پس کسی که می‌خواهد متخصص در این رشته باشد و عن اجتهادٍ استنباط کند یا حداقل کلام دیگران را بفهمد باید در این مسائل غور کرده و از صرف وقت در آن ملول نشود. کسانی که در رشته‌ی حقوق نیز می‌خواهند کار کنند اگر بر این مباحث مسلط باشند حقوقدانی خواهند شد که قابل قیاس با اقرانشان نمی‌باشند.
 
این مباحث از آن‌جا که قدرت فکری زیادی به دارس و باحث آن می‌دهد، فرد را در مسائل فلسفی نیز توانمند می‌کند و به راحتی می‌تواند مفاهیم اعتباری را از مفاهیم حقیقی تمییز داده و رابطه‌ی آن دو را درک کند. فلسفه‌های جدید نیز که به فلسفه‌ی زبانی (لینگویستیک فیلاسفی) و فلسفه‌ی تحلیلی (انالتیک فیلاسفی) معروف است و گفتارهای روزمره‌ی مردم را تحلیل می‌کند، دارای روش‌هایی است مشابه روش‌هایی که در اصول و فقه ـ خصوصاً اصول ـ به کار گرفته می‌شود، لذا اگر کسی با توان حاصل از آموزش اصول و مکاسب وارد آن مباحث شود می‌تواند نقّاد، بلکه مُبدِع و مبتکر خوبی در آن مسائل باشد.
 
مشخّصات کتاب:
 
نام کتاب: بررسی گسترده فقهی بیع (الفاظ عقد بیع، شرایط معتبر در صیغ عقود، ضمان مقبوض به عقد فاسد، قاعده‌ی «ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده» و عکس آن، ضمان منافع مستوفاة و غیر مستوفاة، بررسی ادعای عدالت جمیع صحابه، مثلی و قیمی، بدل حیلوله، حقیقت انواع پول و نحوه‌ی ضمان آن‌ها)
مؤلف: حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته 
تقریر و تنظیم: حجّت الاسلام عبدالله امیرخانی
نوبت چاپ: اوّل، بهار 1396
شمارگان: 1000 جلد
قطع: وزیری
قیمت: 400,000 ریال
 
فهرست برخی از عناوین کتاب حاضر:
 
الفاظ عقد بیع
صحّت معاطات أخرس حتی بنابر نظر منکرین صحت معاطات
عدم جریان اصالة عدم وجوب توکیل أخرس در نظر شیخ
تصحیح معاطات اخرس به دلیل اولویت وقوع طلاق وی با اشاره
چگونگی طلاق اخرس در روایات
صیغ بیع
موادّ الفاظ ایجاب بیع
اقوال در موادّ الفاظ ایجاب بیع
فایده‌ی بحث از الفاظ بیع بنابر تعریف مختار
1. لفظ «بعتُ»
2. لفظ «شریتُ»
3. لفظ «ملّکتُ»
4. لفظ «اشتریتُ»
معنای اشتراء در کریمه‌ی (بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ‏)
الفاظ قبول
فرعی در «حکم نزاع در تعیین ایجاب و قبول با الفاظ مشترک»
آیا ایجاب به تنهایی در صحت عقود کفایت می‌کند؟
شرایط معتبر در  صیغ عقود
1. عربیت در صیغه
2. ماضویت در صیغه
3. تقدیم ایجاب بر قبول
4. موالات بین ایجاب و قبول
5. تنجیز در عقد
ادله‌ی لزوم تنجیز در عقد
1. اجماع و نقد آن
2. منافات تعلیق با جزم و نقد آن
3. منافی تعلیق با إنشاء
4. استدلال به آیات کریمه و نقد آن
5. مقتضای توقیفی بودن اسباب شرعیه و نقد آن
6. تطابق بین ایجاب و قبول
ضمان مقبوض به عقد فاسد
ادعای اجماع در کلمات فقهاء بر ضمان مقبوض به عقد فاسد
قاعده‌ی «ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده»
ادله‌ی قاعده‌ی «ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده»
1. استدلال به روایت «علی الید» برای اثبات قاعده
2. استدلال به روایات أمه‌ی مسروقه برای اثبات قاعده‌
3. استدلال به روایات «لا یَحلُّ مالُ امْرءٍ مسلمٍ» برای اثبات قاعده
نقد دلیل سوم
4. استدلال به روایات «حرمة مال المسلم کحرمة دمه» برای اثبات قاعده
5. استدلال به روایت «لایصلح ذهاب حق امرئ مسلم» برای اثبات قاعده
6. استدلال به «لا ضرر» برای اثبات قاعده
7. استدلال به قاعده‌ی «اقدام» برای اثبات قاعده 
8. استدلال به ادلّه‌ی ضمان غاصب برای اثبات قاعده
9. استدلال به ادله‌ی لزوم ردّ مال به مالک، برای اثبات قاعده
بعض فروع قاعده‌ی «ما لا یضمن بصحیحه لا یضمن بفاسده»
فرع اوّل: (ضمان تلف عین مستأجرة)
فرع دوم: (ضمان عاریه در جایی که آخذ صلاحیت اخذ ندارد)
فرع سوم: (ضمان حمل در عقد فاسد)
فرع چهارم: (ضمان در عقد فاسد شرکت)
ضمان منافع مستوفاة
ادله‌ی مشهور بر ضمان منافع مستوفاة
1. تمسک به روایت «لا یَحلُّ مالُ امْرءٍ مسلمٍ إلا بطیبة نفسه» و نقد آن
2. تمسک به روایت «حرمة مال المسلم کحرمة دمه» و نقد آن
3. تمسک به روایت «علی الید ما أخذت حتّی تؤدی» و نقد آن
4. تمسک به حدیث «لا ضرر و لا ضرار»
5. تمسک به قاعده‌ی «من أتلف مال الغیر فهو له ضامن»
6. تمسک به سیره‌ی عقلائیه
تحقیقی جامع پیرامون عدالت یا وثاقت جمیع صحابه
وجوه عامه برای اثبات عدالت یا وثاقت جمیع صحابه
وجه اوّل: وجه اعتباری
وجه دوم: تمسک به آیات کریمه برای اثبات عدالت جمیع صحابه
مناقشه در استدلال به آیات کریمه برای اثبات عدالت جمیع صحابه
جواب اوّل: این آیات، دالّ بر عدالت تک تک صحابه نیست
جواب دوم: دلالت قرآن کریم بر تفصیل بین صحابه
الف: آیه‌ی 29 سوره‌ی مبارکه فتح
ب: آیه‌ی 172 سوره‌ی مبارکه آل عمران
ج: آیه‌ی 10 سوره‌ی مبارکه فتح
وجه سوم: تمسک به روایت «اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ، فَقَدْ غَفَرْتُ لَكُمْ»
تأیید مضمون «الخراج بالضمان» با روایات شیعه و نقد آن
1. مرسله‌ی اسحاق بن عمار
2. روایت معاویة بن میسرة
3. موثقه‌ی اسحاق بن عمار
نتیجه: عدم تأیید مضمون «الخراج بالضمان» با روایات شیعه
مثلی و قیمی
تعریف مشهور از مثلی و قیمی
مراد از «اجزاء» در تعریف مشهور
مراد از «تساوی» در تعریف مشهور
سایر تعاریف مثلی و قیمی
اختلاف علماء در تعیین مصادیق مثلی و قیمی
تمسّک به اجماع یا اصل عملی برای تشخیص مصادیق مثلی و قیمی
چهار احتمال در اقتضای اصل عملی در شک بین مثلی و قیمی
احتمال اول: (تخییر ضامن در پرداخت مثل یا قیمت)
احتمال دوم: (تخییر مالک)
احتمال سوم: (دفع مثل)
احتمال چهارم: (ضمان به قیمت)
وجود ضمان به مثل و قیمت در شرع
تمسّک به کریمه‌ «اعتداء» برای اثبات وجود ضمان به مثل و قیمت
تفصیل در ضمان با جمع بین کریمه‌ی اعتداء و روایات ضمان دابّه
«ارتکاز عقلاء» ملاک تعیین مثلی و قیمی در موارد شک
انصراف قیمی بودن حیوان در روایات از حیوانات ماشینی و صنعتی
کیفیت ضمان مثلیات
تأثیر افزایش قیمت در لزوم پرداخت مثل
حکم ضمان مثلیات در صورت تعذّر مثل
ملاک صدق تعذّر مثل
بررسی جریان «لا ضرر» در فرض هزینه داشتن تحصیل مثل
مطالبه‌ی مثل در غیر مکان تلف 
مطالبه‌ی قیمت در غیر مکان تلف با افزایش قیمت
تیسّر مثل بعد از تعذّر و أداء قیمت
تبدیل ضمان به قیمت در صورت سقوط کلّی مثل از مالیّت
 
کیفیت ضمان به قیمت در قیمیات
اقوال در ملاک تعیین قیمت (یوم الغصب، یوم التلف و ...)
مقتضای قاعده؛ ضمان یوم التلف
ادله‌ی اقامه شده بر اثبات أعلی القیم
دلیل اوّل؛ تمسک به صحیحه‌ی ابی ولاد و مناقشه در آن
دلیل دوم؛ تمسک به آیه‌ی شریفه‌ی اعتداء و مناقشه در آن
دلیل سوم؛ ضمان عین در زمان ارتفاع قیمت و مناقشه در آن
دلیل چهارم؛ تمسک به «لا ضرر» و بررسی آن
دلیل پنجم؛ تمسک به أصالة الاشتغال و مناقشه در آن
دلیل ششم؛ استصحاب ضمانِ مستفاد از روایت« علی الید» و مناقشه در آن
ارتفاع قیمت عین به سبب اختلاف أمکنه
ارتفاع قیمت به سبب زیادت عینیه
بدل حیلوله
احتمالات در موارد لزوم پرداخت بدل حیلوله
ادله‌ی اثبات بدل حیلوله در صورت علم مالک به وصول عین
1. استدلال به قاعده‌ی «الناس مسلطون علی اموالهم» و نقد آن
2. تمسک به قاعده‌ی لا ضرر و نقد آن
3. تمسک به سیره‌ی ارتکازیه‌ی عقلاء و نقد آن
4. تمسک به روایت «علی الید» و مناقشه در آن
5. روایت «حرمة مال المسلم کحرمة دمه» و مناقشه در آن
6. روایت «لا یبطل حق امرء مسلم» و مناقشه در آن
7. قاعده‌ی «من اتلف مال الغیر فهو له ضامن» و مناقشه در آن
نتیجه: اثبات بدل حیلوله فقط در دو مورد
آیا ضامن می‌تواند مالک را ملزم به قبول بدل حیلوله کند؟
حکم سقوط عین مضمونه از مالیت
آیا بدل حیلوله ملک مالک می‌شود یا فقط اباحه‌ی مطلقه است؟
آیا ضامن با پرداخت بدل حیلوله، مالک عین می‌شود؟
عدم ضمان ارتفاع قیمت عین بعد از پرداخت بدل حیلوله
حکم افزایش قیمت عین بعد از تعذّر و قبل از أداء
آیا با رفع تعذّر، ردّ عین به مالک واجب است؟
نظر مختار بر وجوب ردّ عین در صورت رفع تعذّر و عدم نیاز به هزینه
آیا با ردّ عین، بدل حیلوله به ضامن برمی‌گردد؟
زمان عود بدل به ملک ضامن با پیدا شدن عین
نظر مختار در زمان عود بدل به ملک ضامن
آیا ضامن حق مطالبه‌ی بدل یا حبس عین را دارد؟
آیا بعد از طروّ تمکن، مالک حق مطالبه‌ی عین را دارد؟
تذکری در انتهای مباحث مقبوض به عقد فاسد
کیفیت ضمان نقود
ویژگی‌های نقود (پول)
دو قسم نقود (پول)
بررسی کیفیت ضمان نقود دارای ارزش ذاتی
حکم به ضمان مثل در نوسانات عادی قیمت
مقتضای سیره‌ی عقلاء در تفاوت فاحش قیمت
حکم شرع در تفاوت فاحش قیمت
بررسی کیفیت ضمان نقود فاقد ارزش ذاتی
سیر تاریخی پیدایش پول اعتباری محض
رابطه‌ی مستقیم بین افزایش حجم پول و کاهش ارزش آن
آیا پول اعتباری محض، زکات دارد؟
کیفیت ضمان پول اعتباری محض
نحوه‌ی تعیین ارزش پول
تأثیر نوسانات قیمت در ضمان پول
پول، مفهومی کشش دا
ضمان نوسانات فاحش قیمت پول
ثمرات ضمان یا عدم ضمان نوسانات ارزش پول اعتباری محض
آیا احکام بیع نقدین (بیع صرف) در بیع پول هم جاری است؟
آیا بیع پول به ذمه با زیادت به صورت نسیه یا نقد صحیح است؟
کلام سید خویی1 در ربا بودن بیع به ذمه و نقد آن
آیا بیع نسیه‌ی مقداری پول به همان مقدار جایز است؟
 
 
علاقمندان و متقاضیان محترم جهت تهیّه کتاب "بررسی گسترده‌ی فقهی کتاب بیع 2" می‌توانند با شماره تلفن‌های 32401337-025 و 091966540811 تماس حاصل فرمایند.

Share
   لطفاً دیدگاه خود را بنویسید:
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران:
رنگ زمينه:
         
سايز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظيم حرکت:    
   حدیث هفته
از خدا بخواهیم
هر گاه يكى از شما خواست كه آنچه را از پروردگارش درخواست مى‌‏كند، به او بدهد، بايد از همه مردم چشم اميد بركَند و به غير خدا هرگز اميدى نداشته باشد. پس هرگاه اين از قلب او بر خدا عيان شد، هر چه را از وى بخواهد، به او می‌دهد.
تيسير المطالب، ص ۲۳۵
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved