پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 1 مهر 1396
  • 2017 Sep 23
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 921
دیروز: 1943
ماه جاری: 920
امسال: 166745
کل: 738619
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 23/3/1396 - 15:25
کد درس: 981 تعداد بازدید: 103 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال دوازدهم ـ سال تحصیلی 95ـ94
جلسه 62 ـ دوشنبه 17/12/94

بیانی از سید خویی رحمه الله در عدم جریان استصحاب عدم ملاقات

ایشان در تنقیح فرموده است استصحاب عدم ملاقات حین قلّت یا حین عدم کریت، به دو وجه جاری نیست؛ یک وجه نقضی و یک وجه حلّی است.

خلاصه‌ی وجه نقضی این است که: اگر در چنین مواردی بخواهید با استصحاب عدم ملاقات حین عدم کریت، معارضی برای استصحاب عدم کرّیت الی حین الملاقات درست کنید، نباید در هیچ کجا چیزی را که مرکّب از دو جزء است و یک جزئش بالوجدان و جزء دیگر آن بالاصل است، احراز کنید.

و به تعبیر دیگر هر کجا مرکّبی داشته باشیم که یک بخش آن را وجداناً احراز کرده‌ایم و یک بخش را باید با اصل احراز ‌کنیم تا اثر را مترتب ‌کنیم، هیچ جا نمی‌توانیم با ضمیمه‌ی وجدان به اصل، احراز مرکّب کنیم و این بدان معناست که صحیحه‌ی زراره را که نص در این مطلب است، کنار بگذاریم.

توضیح مطلب: صلات، امری مرکّب است و اگر کسی شک در طهارت کند با یقین به طهارت سابقه، اگر نماز بخواند حکم به صحت صلات و برائت ذمه‌ی او می‌شود. لمّ آن نیز ضمیمه‌ی وجدان به اصل است؛ مصلّی اصل صلات را بالوجدان می‌آورد و طهارت که شرط صلات است به کمک استصحاب درست می‌شود؛ زیرا فرد شک می‌کند وضویی که قبلاً داشت، زائل شده یا هنوز باقی است؟ استصحاب طهارت جاری کرده و حکم به بقاء آن می‌کند. لذا گفته می‌شود نماز او صحیح و مبرء ذمه است از طریق ضمّ وجدان به اصل.

و این مطلب مستفاد از صحیحه‌ی زراره است که زراره خدمت حضرت می‌گوید: خفقه‌ای بر شخصی عارض می‌شود و نمی‌داند وضویش باقی است یا نه، حضرت می‌فرمایند: «فَإِنَّهُ عَلَى يَقِينٍ مِنْ وُضُوئِهِ»؛ او یقین به وضو داشت «وَ لَا تَنْقُضِ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ» پس ضمّ اصل به وجدان می‌کنند و درست می‌شود؛ یعنی با استصحاب وضو می‌توان نماز خواند.

حال اگر در اینجا کسی بگوید که می‌توان استصحاب معارض جاری کرد؛ زیرا شک می‌کنم که صلات من در زمان وضو واقع شد یا خیر، استصحاب عدم تحقق صلات فی زمان الطهارة جاری می‌کنم و با استصحاب طهارت فی زمان الصلاة معارض می‌شود، پس صلات با طهارت احراز نمی‌شود. در حالی که این سخن را نمی‌شود گفت؛ چون نص صحیح دلالت می‌کند که نماز با شرایطش احراز می‌شود.

قضیه‌ی استصحاب وضو در این روایت، نظیر قضیه‌ی استصحاب عدم ملاقات الی زمان قلّت است. آنجا ملاقات را وجدانی دیدیم مثل اینجا که صلات را وجدانی دیدیم و عدم کریت الی زمان الملاقاة را نیز با اصل درست کردیم و گفتیم اصل، عدم کریت الی زمان ملاقات است و با ضمّ وجدان به اصل، نجاست این آب نتیجه شد. ما نحن فیه هم این‌چنین است که صلات وجدانی است و با استصحاب، طهارت را در حین صلات درست کردیم و بیش از این هم نمی‌خواستیم، پس صلات صحیحه درست شد.

اگر در ما نحن فیه بگویید ما می‌توانیم استصحاب عدم ملاقات حین عدم الکریة جاری کنیم، می‌گوییم در مسأله‌ی نماز هم می‌توانیم استصحاب عدم صلات حین الطهارة جاری کنیم، در حالی که در نماز چون مورد نص است استصحاب جاری نمی‌شد، پس در ما نحن فیه هم نمی‌شود.

نقد و بررسی بیان نقضی سید خویی رحمه الله

باید گفت کجای حدیث زراره به ما نحن فیه ربط دارد؟!

در ما نحن فیه بحث این است که ما دو حادث و دو موضوع داریم و هر دوی آنها قطعاً واقع شده است؛ یکی کریت و یکی ملاقات نجاست با آب. حادثه‌ی کرّیت یک چیز است و حادثه‌ی ملاقات چیز دیگر است، می‌توانند هم‌زمان باشند و می‌توانند علی التعاقب باشند. اما صحیحه‌ی زراره مربوط به اینجا نیست. زراره فرض نکرده بود که قطع دارد حدثی از من سر زده است، بلکه زراره گفت شخص چرتی می‌زند و نمی‌داند که مبطل است یا نه، به نحو شبهه‌ی موضوعیه و حضرت فرمودند: اگر شک کردی که خواب و ناقض به وجود آمد یا نه، استصحاب عدم جاری می‌شود.

در روایت فرض تقدم و تأخری نیست، زمان وضو روشن است و چه‌بسا حتی زمان خفقه هم واضح باشد که مؤخر از این وضو است و شک وجود ندارد. زراره می‌گوید نمی‌دانم آیا ناقض حادث شد یا نشد، و حضرت می‌فرمایند وضویت که قطعی است و شک در اصل وجود ناقض داری، استصحاب وضو کن. این مسأله چه ربطی به ما نحن فیه دارد که قطعاً ملاقات با نجس رخ داده و قطعاً کریت هم رخ داده است و مشکل ما در تقدم و تأخر آن است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و یکم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved