پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 20 آذر 1396
  • 2017 Dec 11
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1469
دیروز: 1652
ماه جاری: 22057
امسال: 259270
کل: 831144
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 17/10/1391 - 19:32
کد درس: 98 تعداد بازدید: 572 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 92-1391
جلسه‌ی سی و هفتم؛ ‌‌یک‌شنبه 26/9/1391

اشکال سوم

روایات هشام بن سالم مربوط به قضیه‌ی شخصیه و قضیةٌ فی واقعةٍ بوده، لذا نمی‌توان از جوابی که امام علیه السلام دادند، قاعده‌ی کلیه در مورد مجهول المالک استفاده کرد.

نقد

از سؤال حفصٌ الاعور یا خطابٌ الاعور نمی‌توان استفاده نمود که پاسخ امام علیه السلام به عنوان یک قضیه‌ی شخصیه و قضیةٌ فی واقعةٍ بوده؛ زیرا به حضرت فقط عرض کرده «إِنَّهُ كَانَ عِنْدَ أَبِي أَجِيرٌ يَعْمَلُ عِنْدَهُ بِالْأُجْرَةِ فَفَقَدْنَاهُ» ـ و اطلاعات دیگری به امام علیه السلام نداده و بنا هم نیست امام علیه السلام در این موارد از علم غیب استفاده کنند ـ و این مثل آن است که گفته شود «رجلٌ له عند رجلٍ آخر دراهم» و این‌که به جای «رجل»، پدرش را نام برده، خصوصیتی برای پدرش یا برای آن اجیر استفاده نمی‌شود، به طوری که قضیه شخصیه شود. پس اشکال سوم سید خویی قدس سره نیز وارد نیست.

نظر مختار در مورد احتمال دوم (حفظ مال برای مالک)

بعد از دفع اشکالات ثلاث مصباح الفقاهه در مورد دلالت روایات هشام بن سالم بر قول دوم ـ که ذوالید باید مال را برای مالک حفظ کند و عند الموت ایصاء کند ـ می‌گوییم: اگر مقصود از حفظ کردن برای مالک این باشد که آن را کنار بگذارد و طبق قاعده‌ی «لا یحل لاحد أن یتصرف فی مال اخیه الا باذنه» حق ندارد هیچ تصرفی در آن کند، ما این را قبول نمی‌کنیم؛ زیرا امام علیه السلام در این روایات فرمودند «فَهُوَ كَسَبِيلِ مَالِكَ»؛ یعنی مثل مال خودت است و می‌توانی با آن مثل معامله‌ی با مال خودت کنی. بنابراین ذوالید می‌تواند در آن تصرف و یا حتّی اتلاف کند. بله اگر مالک آن پیدا شد، ضامن است و باید اگر مثلی است، مثل آن و اگر قیمی است، قیمت آن را به مالک بپردازد و اگر عین آن باقی بود، باید عین را تحویل مالک دهد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سی و هفتم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved