پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 1 مهر 1396
  • 2017 Sep 23
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 925
دیروز: 1943
ماه جاری: 924
امسال: 166749
کل: 738623
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 22/3/1396 - 14:11
کد درس: 978 تعداد بازدید: 97 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال دوازدهم ـ سال تحصیلی 95ـ94
جلسه 59 ـ سه‌شنبه 11/12/94

بیانی در عدم جریان استصحاب معلوم التاریخ در ما نحن فیه

بیان‌های متفاوتی در عدم جریان این استصحاب وجود دارد. یک بیانش این است که باز احراز اتصال زمان شک به زمان یقین نمی‌شود؛ زیرا اگر اسلام ولد ساعت 10 واقع شده باشد، می‌توانیم استصحاب عدم موت والد الی زمان اسلام ولد کنیم و زمان شک هم متصل به زمان یقین است؛ زیرا ساعت 10 متصل به زمان یقین به عدم موت والد است و مشکلی وجود ندارد. ولی اگر زمان اسلام ولد ساعت 12 باشد و بخواهید عدم موت والد را تا ساعت 12 استصحاب کنید، معلوم است که زمان شک، متصل به زمان یقین نیست؛ زیرا فرض شد والد ساعت 11 فوت کرده است و چون فی‌الواقع نمی‌دانیم اسلام ولد ساعت 10 است یا 12، پس احراز اتصال زمان شک به یقین نمی‌شود، پس این استصحاب جاری نیست.

بیان دیگر هم که محذور عدم احراز اتصال زمان مشکوک به زمان متیقن است، همین‌گونه است که دیگر تکرار نمی‌کنیم.

پاسخ بیان مذکور در عدم جریان استصحاب

این محذور قبلاً پاسخ داده شد که آنچه از ادله استفاده می‌شود این است که چیزی اگر سابقاً متیقن بود و به هر دلیل شک در بقائش داشتیم، می‌توان آن را جرّ به زمان حال کرد و شک و یقین هم یک امر وجدانی است. یقین به عدم موت والد وجود داشت و نمی‌دانیم این عدم الموت در زمان حادث دیگر استمرار داشته یا نه، لذا می‌گوییم استمرار داشته است و واقعاً هیچ مشکلی از این جهت وجود ندارد.

بیانی دیگر در عدم جریان استصحاب معلوم التاریخ در ما نحن فیه

بیان دیگر این است که جریان استصحاب، معقول نیست؛ زیرا یا اسلام ولد در ساعت 10 اتفاق افتاده است یا در ساعت 12. اگر در ساعت 10 اتفاق افتاده باشد چون زمان موت والد را می‌دانیم که ساعت 11 است، قطعاً اسلام ولد قبل از موت والد بوده است و موت بعد از آن بوده است و جای استصحاب نیست؛ و اگر اسلام ولد ساعت 12 باشد، باز قطعاً موت والد مقدم بر اسلام ولد است و اسلام ولد متأخر از موت والد است. لذا دائر مدار بین دو قطع هستیم و نمی‌شود استصحاب جاری کرد.

پاسخ بیان دوم در عدم جریان استصحاب معلوم التاریخ

این قطع، قطع تقدیری است؛ یعنی علی تقدیر اینکه اسلام ساعت 10 باشد، قطعاً موت بعد از آن است و اسلام قبل از آن، و اگر ساعت 12 باشد، قطعاً موت قبل از آن است و اسلام بعد از آن، ولی آن تقدیر را که ما نمی‌دانیم و شک داریم. لامحاله باز وجداناً شک و یقین سابق وجود دارد و می‌توانیم استصحاب عدم موت والد را الی زمان اسلام ولد، جاری کنیم.

وجهی دیگر از محقق عراقی رحمه الله در عدم جریان استصحاب معلوم التاریخ

از کلمات محقق عراقی رحمه الله وجه دیگری استفاده می‌شود که از سنخ بیان‌های گذشته نیست و نتیجه‌اش این است که استصحاب در معلوم التاریخ جاری نمی‌شود. تمام نکته‌‌ی این وجه هم در این است که:

استصحاب را زمانی می‌توانیم در معلوم التاریخ جاری کنیم که بتوانیم آن موضوع ذات الاثر را درست کنیم. موضوع ذات الاثر این بود که اسلام ولد در زمانی باشد و موت والد نباشد. اگر این درست شود اثر مترتب است و إلا مترتب نمی‌شود. این موضوع را باید احراز کنیم، اما چگونه آن را احراز کنیم؟

فرض این است که حادث دیگر یعنی اسلام ولد، مجهول التاریخ است و مردّد بین ساعت 10 و 12 است ولی زمان موت والد معلوم است. اگر استصحاب را در موت والد بالنسبة به زمان اسلام ولد که مردد است جاری کنیم، وقتی مثمر ثمر است که بتوانیم عدم موت والد را در تمام ازمنه‌ی محتمله‌ی اسلام ولد احراز کنیم و نتیجه این می‌شود که یقین می‌کنیم ولد زمانی بالوجدان اسلام آورده است و بالتعبد والد حیّ بوده است نه میت؛ یعنی با استصحاب عدم موت والد یقین پیدا می‌کنیم که این عدم موت، با اسلام ولد در یک زمان قرار گرفته است. اگر توانستیم به این‌ نتیجه برسیم موضوع حکم درست می‌شود، ولی اگر نتوانستیم به این‌ نکته دست یابیم، این اصل نمی‌تواند اثری داشته باشد و اثری بر آن مترتب نیست. و زمانی می‌توانیم به این نکته برسیم که عدم موت والد را با اصل، در تمام ازمنه‌ی محتمله‌ی اسلام ولد احراز کنیم، آن وقت یقین می‌کنیم که در زمان اسلام ولد، موت والد نبوده است. کمتر از این مقدار فایده ندارد، در حالی که چنین چیزی ممکن نیست؛ زیرا از ازمنه‌ی محتمله‌ی اسلام ولد، ساعت 12 است، حال چگونه می‌توانیم با استصحاب عدم موت والد تا ساعت 12 این اقتران را به دست بیاوریم؟ ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و نهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved