پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 24 آذر 1396
  • 2017 Dec 15
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 198
دیروز: 1900
ماه جاری: 27914
امسال: 265127
کل: 837001
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 10/10/1391 - 15:30
کد درس: 97 تعداد بازدید: 1160 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 41 ـ سه‌شنبه 28/9/91

 همه‌ی آنچه تا به حال ذکر شد مربوط به حالتی بود که دو طرف قضیه از حیث احتمال و محتمل مساوی باشند؛ یعنی مثلاً مکلّف 50٪ احتمال می‌دهد که قسم بر ترک سفر یاد کرده است و 50٪ احتمال می‌دهد که قسم بر انجام سفر بوده است، همچنین اهمّیت سفر (علی فرض وجوب) با اهمّیت ترک سفر (علی فرض حرمت) مساوی هستند.

طبیعی است این سؤال مطرح شود که اگر شرایط فوق تغییر کند و احتمال در یک طرف اقویٰ باشد یا محتمل در یک طرف اهم باشد، وظیفه چه خواهد بود؟

بررسی صورت قوّت احتمال در یک طرف

فرض کنید مکلّفی می‌داند که قسم بر سفر یاد کرده است (فعلاً او ترکاً) و گمان دارد که قسم به فعل سفر تعلّق گرفته، مثلاً 80٪ احتمال می‌دهد که باید به سفر برود و تنها 20٪ احتمال می‌دهد که قسم بر ترک سفر بوده است.

بنابر مبنای مختار یعنی مسلک حقّ الطاعة طبیعی است که برائت عقلی در طرفین جریان ندارد. امّا از جهت جریان برائت شرعیه روشن است که ادلّه‌ی برائت شامل طرف مرجوح می‌شود،‌ کما اینکه طرف راجح نیز به نظر ما مشمول ادلّه‌ی برائت است؛ زیرا نهایت آن است که مکلّف 80٪ احتمال می‌دهد که سفر بر او واجب باشد و این مانع جریان برائت نیست و همان‌گونه که در شبهه‌ی بدویه‌ی مظنونه برائت جاری می‌باشد در ما نحن فیه نیز برائت جاری است.

علم اجمالی موجود نیز نمی‌تواند منجّز طرف راجح باشد؛ زیرا علم اجمالی به جامعِ طرفین تعلّق دارد (احدهما) نه بیشتر، بنابراین در صورتی که احتمال در یک طرف اقویٰ باشد هیچ تأثیری در جریان برائت در دو طرف وجود ندارد و علم به جامع نیز نمی‌تواند موجب احتیاط نسبت به طرف اقویٰ باشد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و یکم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved