پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 21 آذر 1396
  • 2017 Dec 12
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1147
دیروز: 1778
ماه جاری: 23513
امسال: 260726
کل: 832600
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 2/10/1391 - 13:53
کد درس: 92 تعداد بازدید: 1141 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 39 ـ یک‌شنبه 26/9/91

فرمایش شهید صدر رحمه الله در تخییر عقلی

چنانکه در بعضی از تقریرات این بزرگوار ذکر شده است، ایشان دو بیان اختصاصی در این مسئله دارند.

بیان اوّل شهید صدر در عدم جریان برائت عقلی و شرعی

در دو طرف محذورین نه برائت عقلی جاری است و نه برائت شرعی؛ از آنجا که شهید صدر قائل به مسلک حقّ الطاعة هستند اساساً قبح عقاب بلابیان را قبول ندارند لذا برائت عقلی را علی المبنیٰ نمی‌پذیرند. همچنین معتقدند عند دوران امر بین المحذورین برائت شرعیه در طرفین جاری نیست.

توضیح ذلک: شهید صدر در موارد متعددی این مطلب را بیان فرموده‌اند که مولا یک سلسله احکام ترخیصی دارد که غرض از تشریع آنها آزاد بودن افراد می‌باشد و نیز اغراضی در احکام الزامیه دارد لذا حکم به وجوب و حرمت می‌دهد. اگر این اغراض واضح باشند و مکلّف به آنها علم داشته باشد مشکلی پدید نخواهد آمد، امّا گاهی موارد ترخیص با موارد الزام اشتباه می‌شود و مکلّف نمی‌داند که مثلاً دعاء عند رؤیة الهلال واجب است و دارای غرض الزامی است یا از موارد ترخیص محسوب می‌شود، شارع در این موارد ممکن است اغراض ترخیصیه را مقدّم بدارد و ممکن است اغراض الزامیه را مقدّم کند. اگر در جایی ادلّه‌ی برائت جریان داشت معنایش تقدیم جانب ترخیص و تحفّظ بر ملاک‌های ترخیصیه است و اگر در موردی شارع حکم به احتیاط کند معنایش آن است که شارع تحفّظ بر ملاک الزامی حرمت کرده است.

با دانستن این مطلب اگر سراغ ادلّه‌ی برائت برویم خصوصاً حدیث حلّیت (کلّ شیء فیه حلال و حرام فهو لک حلال حتی تعرف الحرام منه بعینه) می‌بینیم منساق از ادلّه آن است که ادلّه‌ی برائت علاج مولوی نسبت به حالت تزاحم بین اغراض ترخیصیه و اغراض الزامیه است؛ یعنی اینکه هرگاه بین دو غرض ترخیصی و الزامی مولا اشتباه به وجود آید شارع با ادلّه‌ی برائت در صدد تحفّظ بر اغراض و ملاکات ترخیصیه می‌باشد، ولی به درگیری میان اغراض تحریمیه و وجوبیه یعنی اشتباه بین دو غرض الزامی کاری ندارد و ادلّه‌ی برائت ربطی به اشتباه میان وجوب و حرمت ندارد. ادلّه‌ی برائت به حسب دلالت برای تحفّظ بر ملاکات عند دَوران امر بین حفظ ملاکات ترخیصه و الزامیه می‌باشد امّا در جایی که امر دائر بین تحفّظ بر ملاک وجوب یا حرمت است ادلّه‌ی برائت سخنی در آن ندارد.
 

براي دريافت متن کامل جلسه سی و نهم ايـنـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved