پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1396
  • 2017 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1689
دیروز: 1641
ماه جاری: 36094
امسال: 201919
کل: 773793
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 2/10/1391 - 13:48
کد درس: 91 تعداد بازدید: 1053 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 38 ـ شنبه 25/9/91

توضیح بیشتر فرمایش محقق نائینی

ایشان در دَوَران امر بین محذورینی که هر دو توصّلی باشند قائل به تخییر عقلی به معنای لاحرج عقلی هستند؛ زیرا چنین مکلّفی خالی از فعل و ترک نخواهد بود و در عین حال هر طرف را انجام دهد احتمال موافقت و مخالفت در آن وجود دارد، بنابراین در دَوَران امر بین محذورین، مکلّف قهراً و تکویناً از یکی از دو طرف خالی نخواهد بود. به نظر ایشان تخییر شرعی واقعی و همچنین اصل حلّیت و برائت در ما نحن فیه جاری نخواهد بود؛ به دلیل آنکه با وجود تخییر و لاحرج عقلی، جعل حکم تخییری به هر نحوی لغو خواهد بود.

هنگامی که یک مکلّف عملاً نتواند احتیاط کند و خالی از احد الطرفین نباشد «رُفع ما لایعلمون» و اجرای برائت چه اثری می‌تواند داشته باشد؟! یا حدیث حلّیت چه تأثیری برای مکلّف دارد؟! و حتی اگر شارع بیان کند که مکلّف در چنین مواردی شرعاً مخیّر است، چه دردی از مکلّف را دوا می‌کند؟! چیزی که حاصل است و مکلّف از یکی از دو طرف خالی نیست، تحصیل دوباره‌ی آن به نحو اعتبار لغو خواهد بود.

نقد و بررسی فرمایش محقّق نائینی (قول سوم)

اگر مقصود محقّق نائینی از اینکه اجرای برائت و حلّیت ممکن نیست، آن است که بخواهیم با اجرای حلّیت اثر علم اجمالی را برداریم، کلامی درست است؛ زیرا فرض آن است که علم اجمالی در ما نحن فیه کارآمد نیست و انسان تکویناً خالی از فعل و ترک نمی‌باشد، بنابراین به کار بردن این اصول و حتی قیام خبر بر تخییر مکلّف، هیچ چیز جدیدی را پدید نمی‌آورد؛ مانند اینکه خبری قائم شود که انسان یا باید دارای حرکت باشد یا سکون، آیا اگر این خبر نبود انسان خالی از دو طرف بود؟! امکان ندارد کسی تارک حرکت و سکون هر دو باشد و تکویناً یکی از حرکت و سکون حاصل است و اگر کسی بخواهد با اعتبار، این تخییر را بر مکلّف تحمیل کند لغو محض خواهد بود.
 


براي دريافت متن کامل جلسه سی و هشتم ايـنـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved