پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 شهريور 1396
  • 2017 Sep 19
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 662
دیروز: 859
ماه جاری: 27462
امسال: 160776
کل: 732650
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 7/11/1395 - 15:03
کد درس: 872 تعداد بازدید: 243 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 96-1395
جلسه‌ی چهل و یکم؛ سه‌‌شنبه 7/10/1395

ادامه‌ی نقد و بررسی ثمره‌ی اوّل طبق مبنای مختار

حکم صورت موت احد المتعاقدین را بررسی کردیم، امّا اگر یکی از متعاقدین مرتد شود که مرحوم کاشف الغطاء مرتد فطری را ملحق به موت کردند و نیز مرتد ملّی در جایی که مبیع عبد مسلم یا مصحف باشد، عرض می‌کنیم:

اگر کسی قائل شود مرتد فطری بعد از این‌که اموالش بین ورثه تقسیم شد، دیگر قابلیت تملّک را ندارد و نمی‌تواند مالک چیزی شود، کلام مرحوم کاشف الغطاء قدس سره درست است. امّا اگر قائل شویم که مرتد فطری بعد از تقسیم اموال اگر به هر دلیلی کشته نشد ـ مثلاً قدرتی نبود و...ـ و معامله و کسب و کاری کرد می‌‌تواند مالک شود، طبق این مبنا کلام مرحوم کاشف الغطاء قدس سره صحیح نیست. نظیر کافر حربی که برخی قائل شده‌اند اصلاً مالک چیزی نمی‌شود و هر چه دارد، ملک مسلمین است، امّا ما در بحث‌های گذشته ـ از جمله در بحث اجرت بر واجبات ـ گفتیم ولو این‌که کافر حربی اموالش احترام ندارد، امّا مالک می‌شود و احکام مالکیت بر آن مترتب است، هرچند مسلمان با شرایطی ـ که قبلاً گفتیم ـ می‌تواند اموال او را بگیرد. بنابراین ثمره اول کاشف الغطاء طبق یک مبنا صحیح است و طبق مبنای دیگر صحیح نیست.

 امّا در مورد مرتد ملیّ یا فطری نسبت به بیع مصحف یا عبد مسلم، کلام کاشف الغطاء قدس سره طبق مبنای کشف صحیح است و ما نیز ملتزم به صحت بیع می‌شویم؛ زیرا با اجازه کشف می‌شود عقد از ابتدا مؤثر بوده است، و چون این فرد در حین عقد مسلمان بوده و واجد شرایط، در نتیجه مالک عبد مسلم و مصحف می‌شود؛ نظیر این‌که کسی مسلمان باشد و مصحف داشته باشد، سپس مرتد شود که در این‌جا گفتیم ـ مطلقاً یا در شرایط خاصی ـ نمی‌تواند مصحف را نگه دارد و او را مجبور به فروش به مسلمان می‌کنند.

امّا بنابر مبنای نقل که فرمودند عقد باطل است، می‌گوییم آیا مقصودتان این است که عقد کلاً ملغی است یا این‌که فقط نسبت به خود مرتد ملغی است؟ اگر مقصودتان این باشد که عقد نسبت به خود این فرد باطل است، این را می‌پذیریم؛ زیرا فرد مرتد شده و دیگر قابلیت ملکیت را ندارد. امّا در ارتداد فطری اگر ثمن عین شخصی باشد و اموال مرتد منتقل به ورثه شده باشد؛ چه مانعی دارد بگوییم که اگر مشتری بیع را امضاء کند و ورثه هم امضاء کنند، عقد نسبت به ورثه صحیح شود و مصحف یا عبد مسلم داخل در ملک آن‌ها شود.

این در صورتی است که ثمن شخصی باشد. امّا اگر فرد مرتد فطری شده باشد و ثمن کلّی باشد، در این‌جا یا مقصود ذمه‌ با خصوصیت شخصی است و یا این‌که ذمه‌ی شخصی خصوصیت ندارد. اگر ذمه‌ی شخصی مقصود باشد؛ یعنی مثلاً ذمه‌ی خود زید که مرتد فطری شده، در این صورت عقد باطل است و با اجازه هم عقد تصحیح نمی‌شود؛ چون علی الفرض مرتد فطری نمی‌تواند مالک مصحف یا عبد مسلم شود،. امّا اگر ذمه خصوصیت نداشته باشد، بعید نیست بگوییم هر کسی که عقد را اجازه کند ـ بجز فرد مرتد؛ چه ورّاث و چه غیر ورّاث ـ عقد صحیح شده و برای او واقع می‌شود.

حکم مرتد ملیّ نیز همانند مرتد فطری است؛ [یعنی اگر ثمن شخصی باشد، چون مرتد ملّی قابلیت ملکیت را ندارد، لذا عقد باطل است و اجازه هم فایده‌ای ندارد، هم‌چنین اگر ثمن کلّی باشد و ذمه خصوصیت داشته باشد. ولی اگر ثمن کلّی باشد و ذمه خصوصیت نداشته باشد، هر کسی غیر از فرد مرتد که عقد را اجازه کند برای او صحیح می‌شود.]

البته آن‌چه گفتیم طبق این مبناست که کافر اصلاً مالک عبد مسلم یا مصحف نمی‌شود، امّا مبنای دیگر آن است که مالک می‌شود و او را مجبور به فروش می‌کنند، که دیگر لزومی ندارد علی التفصیل طبق این مبنا حکم را بررسی کنیم.

بررسی ثمره‌ی دوم کاشف الغطاء قدس سره

ثمره دومی که جناب کاشف الغطاء قدس سره مترتب بر قول به کشف و نقل کردند این بود که اگر عینِ موردِ معامله قبل از اجازه‌ی طرف مقابل تلف شود ـ چه تلف عقلی و چه تلف شرعی مثل این‌که آب پاک، نجس شود به گونه‌ای که هیچ فایده‌ای نداشته باشد یا خلّ تبدیل به خمر شود ـ بنابر کشف حقیقی معامله درست است، اما بنابر نقل صحیح نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و یکم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved