پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 5 ارديبهشت 1397
  • 2018 Apr 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 968
دیروز: 908
ماه جاری: 6682
امسال: 58456
کل: 1029437
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 2/10/1391 - 13:41
کد درس: 87 تعداد بازدید: 1333 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 36 ـ یک‌شنبه 19/9/91

نقد و بررسی فرمایش محقّق اصفهانی رحمه الله

اگر اشکال محقّق اصفهانی صحیح باشد باید در همه جا جریان داشته باشد، چه تکلیف ایجابی باشد و چه تحریمی باشد. فرض کنید مکلّفی موظّف به پوشاندن خود از نامحرم بوده است و حالت سابقه‌اش ستر بوده است و در ادامه شک می‌کند آیا همچنان ستر باقی است یا خیر، اگر اشکال محقّق اصفهانی تمام باشد نباید استصحاب جاری باشد؛ زیرا سَتْر امری تکوینی است اثر مورد نظر یعنی فراغ از عهده‌ی تکلیف نیز امری عقلی است پس استصحاب نباید جاری باشد، در حالی که گمان نمی‌کنم این محقّق بزرگوار یا کس دیگری به این سخن ملتزم باشند؛ زیرا نظیر این مسئله را در نماز قائل شده‌اند. اگر کسی در نماز دارای ساتر بود و شک کند آیا ساتر او از بین رفته است یا خیر، لازم نیست دوباره احتیاط کند و می‌تواند به همان سَتْر قبلی اکتفا کند. در جانب حرمت نیز این‌گونه است؛ هنگامی که مولا دستور می‌دهد مثلاً لباس خارجی بر تن نکنید و حالت سابقه‌اش فاقد لباس خارجی باشد و در لباسی که قصد استفاده دارد شک کند که آیا داخلی است یا خارجی، از آنجا که حالت سابقه‌اش ترک لباس خارجی بوده است وقتی شکّ در تبدّل این حالت پدید آید استصحاب تارکیت پوشش لباس خارجی جاری خواهد بود.

نکته‌ی این مسئله آن است که متعلّق امر و نهی در اختیار مولا می‌باشد و مولا می‌تواند در متعلق امر و نهی خود تصرّف کند و آن را کم و زیاد کند و مکلّف که منهیٌّ عنه را ترک می‌کند یا مأمورٌ به را می‌آورد بما هو امرٌ تکوینی این کار را انجام نمی‌دهد بلکه بما هو متعلقٌ لأمر المولی او متعلقٌ لنهی المولی اتیان می‌کند، لذا جریان استصحاب در آن بلامانع است؛ زیرا موضوع در آن تکوینی نیست بلکه بما هو مأمورٌ به یا منهیٌ عنه یک امر شرعی محسوب می‌شود و این بیان جاری است حتی اگر متعلّق نهی اوّل وجود طبیعت باشد.

لهذا اشکال محقق اصفهانی بر مرحوم آخوند رحمه الله وارد نخواهد بود ...
 


براي دريافت متن کامل جلسه سی و ششم  اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
نشانه های شقاوت
امام صادق (ع) از رسول الله (ص) روایت کرد که فرمود: خشکی چشم و قساوت قلب و حرص زیاد در طلب دنیا و پافشاری بر گناه از نشانه‌های شقاوت هستند.
کافی، ج2، ص290
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved