پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 266
دیروز: 1001
ماه جاری: 2448
امسال: 168273
کل: 740147
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 5/11/1395 - 16:53
کد درس: 869 تعداد بازدید: 268 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال سیزدهم ـ جلسه 34 ـ سه‌شنبه 23/9/95

آنچه گفتیم وجه اول محقق نائینی قدس سره بود، هرچند این وجه در متن اجود التقریرات موجود نیست. عبارت اجود التقریرات چنین است:

«و من هنا يظهر أنه لا فرق في انقلاب النسبة في فرض اتصال المخصص بالعامّ بين ما إذا كان هناك عام آخر غير متصل به الخاصّ و بين عدمه ضرورة ان العام الآخر بعد وجود العام المخصص بالمتصل لا يكون حجة في غير ما يكون العام المتصل حجة فيه فلا محالة يكون الظهور فيه منقلبا قبل ملاحظة التعارض بينه و بين المخصص الآخر فلا بد من ملاحظة التعارض بينه بعد التخصيص بالمتصل و بين الخاصّ الآخر فتنقلب النسبة إلى العموم من وجه كما هو ظاهر».

در این عبارت بدون ذکر هیچ استدلالی فقط به ضروری بودن این مطلب و تمسک به ظاهر اکتفا شده است. اما در فوائد الاصول عبارت به گونه‌ای دیگر است و به همان نحوی که توضیح داده شد، تعلیل شده است:

«... لاتّفاق العامّ المخصص بالمتّصل و الخاصّ الآخر على خروجه و عدم وجوب إكرامه، فلا يمكن أن يبقى عموم قوله: «أكرم العلماء» على حاله، بل لا بدّ من أن يكون المراد منه العالم الغير الكوفي من النحويّين، فتكون النسبة بينه و بين قوله: «لا تكرم النحويّين» العموم من وجه».

بنابراین از دو تقریر کلمات محقق نائینی قدس سره بیش از بیانی که ذکر شد به دست نمی‌آید؛ یعنی چون هردو مخصص، اتفاق دارند بر اینکه عالم مرتکب کبیره خارج از عام است، پس باید عام بعد از این تخصیص به قدر متیقن، با خاص دیگر نسبت‌سنجی شود.

نقد و بررسی وجه اول در کلمات محقق نائینی قدس سره

در فرض مذکور که دو مخصص وجود دارد، اگر بخواهید هردو مخصص را با عرض عریضشان إعمال کنید، این خلاف فرض شماست و بعداً می‌فرمایید که إعمال هر دو ممکن نیست؛ چون مخصص‌ها با همدیگر درگیر هستند. و اگر بخواهید یکی دون دیگری را مخصص قرار دهید ترجیح بلا مرجح است. و امّا اینکه قدر متیقنی در رابطه با هردو مخصص داریم، اثبات نمی‌کند که عام فقط در این قدر متیقن حجت است.

توضیح آنکه: ایشان می‌فرماید قدر متیقن آن است که «عالم عاصی مرتکب کبیره» خارج است. آری، ولی این اثبات نمی‌کند که عام در این مقدار حجت است و بیشتر از قدر متیقن، خارج نیست. اگر در جایی اثبات بشود که این مقدار حجت است نه بیشتر، درست است، اما اینجا این مقدار را می‌دانیم از عام خارج است ولی چه بسا بیشتر از این نیز بتواند از عام خارج شود. به تعبیر دیگر در نسبت‌سنجی گرچه ملاک، مراد جدی است اما این در صورتی است که بفهمیم مراد جدی که حجت است این حدّ است، اما اگر مقدار خارج از مراد جدّی، محصور در این قدر متیقن نبود و نتوانستیم بگوییم بیش از این، از عام خارج نمی‌شود، این را برای انقلاب نسبت ملاک قرار نمی‌دهیم.

قبلاً در کلمات شهید صدر قدس سره آمد که دانستن قدر متیقن از خارج، کافی در انقلاب نسبت نیست ولی آن قدر متیقنی که بدانیم بیش از آن نیست، منشأ انقلاب نسبت می‌شود. در ما نحن فیه می‌دانیم عالم عاصی مرتکب کبیره مراد از «اکرم العلماء» نیست، اما بیشترش هم خارج است یا نه، باید همچنان بررسی کنیم. پس دلیل اول محقق نائینی قدس سره که به تخصیص عام با قدر متیقن و محل اتفاق دو خاص تمسک کردند، کافی برای انقلاب نسبت نیست؛ زیرا مقدار خارج از حجیت عام را منحصر در این قدر متیقن نمی‌کند، بلکه قدر متیقن فقط می‌گوید این مقدار مراد نیست ولی اینکه یک مقدار دیگر هم تخصیص خورده باشد نفی نمی‌کند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سی و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved