پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 شهريور 1396
  • 2017 Sep 19
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 649
دیروز: 859
ماه جاری: 27449
امسال: 160763
کل: 732638
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 5/11/1395 - 16:53
کد درس: 867 تعداد بازدید: 166 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال سیزدهم ـ جلسه 32 ـ یکشنبه 21/9/95

اشکال سید صدر بر پاسخ سید خویی قدس سرهما به شبهه‌ی مذکور

سید صدر قدس سره معتقدند آنچه که سید خویی قدس سره فرمودند پاسخ برای شبهه‌ای دیگر است و جوابی که ایشان ارائه داده است این شبهه را دفع نمی‌کند.

توضیح مطلب: مراد جدی از عام نبوی بعد از اینکه مخصص علوی وارد شد، محدّد و مضیق می‌شود و اینکه بگوییم احکام در زمان واحد تشریع شده است، موجب نمی‌شود که خاص ثانی یعنی خاص رضوی قبل از ورودش حجت باشد، بلکه حجت همان عموم است و اگر میزان در تخصیص، مراد جدی باشد فرض این است که عموم نبوی، مخصَّص به خاص علوی شده است و خاص ثانی هم قبل از ورودش حجت نیست. لامحاله باید عام مخصَص را با خاص رضوی نسبت‌سنجی کنیم و نسبتش عموم و خصوص من وجه است.

پس اینکه جناب سید خویی قدس سره زمان مدلول سه روایت را واحد کردند و فرمودند احکام هم‌زمان هستند، مشکل را حل نمی‌کند، بلکه باید زمان ادله و حجج را واحد کنند؛ یعنی عام و خاص اول و دوم را با هم در یک زمان حجت کنیم. و إلا اگر بگوییم این‌ها کشف از یک واقعیت یکپارچه در یک زمان می‌کنند (یعنی مدلول واحد باشد) مشکل حل نمی‌شود؛ زیرا ما با حجج و الفاظ دال بر حجت سر و کار داریم و حجت در زمان امام رضا علیه السلام عام مخصص است که نسبتش با خاص صادر از ایشان، عموم و خصوص من وجه است نه عموم و خصوص مطلق.

پاسخ سید صدر قدس سره به شبهه‌ی مذکور

ایشان می‌فرمایند هر مخصصی که می‌خواهیم حاکم بر عام شود باید در آن زمان حجیت داشته باشد و إلا اگر خاصی در زمانی حجیت داشت و مخصص عام بود، سپس حجیتش زائل شد به خاطر اینکه بر خودش مخصصی وارد شد یا اینکه معارض پیدا کرد، در این صورت در استمرار نمی‌تواند مخصص عام باشد به نحوی که قبل بود، بلکه هر مخصصی در هر زمانی بخواهد تخصیص بزند باید خودش زنده باشد. اگر عام نبوی به خاص علوی تخصیص می‌خورد باید این خاص علوی در استمرار ، زنده و حجت باشد تا بتواند مخصص عام نبوی باشد.

سپس ایشان می‌فرماید: اگر مخصص اول در زمان ورود مخصص ثانی وجود داشته باشد و زنده باشد، می‌تواند در کنار مخصص ثانی قرار بگیرد؛ زیرا ملاک تخصیص آن است که در آن زمان زنده باشد و به تعبیر دیگر زمان حدوث مخصص دوم باید مخصص اول باقی باشد و مخصص بودنش در زمان قبل، دخلی در مخصص بودنش در زمان بعد ندارد؛ زیرا در هر زمان، مخصص بودن خاص باید وجود داشته باشد و آثاری که بر تخصیص مترتب است هر آن، همراه بقاء تخصیص نو بشود. لامحاله وقتی مخصص ثانی می‌آید فرض این است که مخصص اول هم باقی است و مانند این است که الآن نو شده است و حجیتش مربوط به این زمان است، به ناچار انقلاب نسبت پدید نمی‌آید؛ زیرا وجودش قبل از این زمان نسبت به این زمان تأثیر و فایده‌ای ندارد. پس خاص علوی با خاص رضوی هم‌زمان می‌شوند و کأنّ هر دو از امام رضا علیه السلام صادر شده‌اند، لامحاله می‌توانیم عام را به هر دو خاص تخصیص بزنیم.

در نتیجه سید صدر قدس سره با زنده دانستن عام و خاص اول و خاص ثانی، مشکل را حل می‌کند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سی و دوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved