پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 22 آذر 1396
  • 2017 Dec 13
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1349
دیروز: 1864
ماه جاری: 25579
امسال: 262792
کل: 834666
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 25/9/1391 - 14:21
کد درس: 86 تعداد بازدید: 1247 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 35 ـ شنبه 18/9/91

 صورت سوم

در این صورت، نهی به اوّل وجود تعلّق می‌گیرد و با شکسته شدن اوّل وجود، نهی به وجود دوم و سوم و ... تعلّق نمی‌گیرد.

به عنوان مثال مولایی به عبد خود می‌گوید: «اولین اهانت را انجام نده» یا می‌گوید: «اولین تیر را به گروه مخالف نیانداز» در این صورت طبیعت ساریه تحت نهی نرفته است بلکه در واقع آنچه منهی است تحقّق اوّل وجود است.

صورت سوم در نتیجه‌ی عملی با صورت دوم تفاوتی ندارد؛ یعنی وقتی گفته می‌شود نباید اولین طبیعت آورده شود لامحاله هیچ طبیعتی نباید آورده شود؛ زیرا هر طبیعتی که آورده شود اولین وجود است. همچنین در این صورت نیز تنها یک امتثال و یک عصیان محقّق خواهد شد گرچه عملاً به گونه‌ای است که نباید طبیعت آورده شود با آنکه تنها حصّه‌ی خاصّه‌ای از طبیعت یعنی اوّل وجود از طبیعت، تحت نهی رفته است.

در چنین حالتی اگر به نحو شبهه‌ی موضوعیه یعنی اشتباه در مصداق، شک شود که فردی همان اوّل وجود منهی است یا خیر آیا می‌توان برائت را جاری ساخت؟

فرض کنید وقتی مولا به عبد خود گفته است اولین اهانت از تو صادر نشود، عبد بخواهد کلاه خود را مقابل آن فرد از سر بردارد و برداشتن کلاه از سر در برخی موارد اهانت باشد و این عبد نمی‌داند در این حال عمل او اهانت است یا نه. یا در مثال مولایی که دستور داده است اولین تیر را پرتاب نکن، عبدی بخواهد چیزی پرتاب کند و به علت تاریکی نمی‌داند این شیء که می‌خواهد پرتاب کند سنگ است که نهی ندارد یا تیر است که منهی است، آیا در این موارد نیز مانند سایر موارد اطلاق ادلّه‌ی برائت شمول دارد یا خیر؟

به نظر می‌رسد مانعی از شمول اطلاق ادلّه‌ی برائت در حالت سوم نیز وجود نداشته باشد؛ زیرا وقتی مولا فرموده است می‌توانید مشکوک را مرتکب شوید رادع و مانع عقلی از ارتکاب فرد مشکوک وجود ندارد؛ به دلیل آنکه رادع عقلی در جایی است که ذمّه قطعاً مشغول شده باشد و شکّ در برائت ذمّه شود، در آن موارد از آنجا که اشتغال یقینی است و نیاز به فراغ یقینی دارد باید احتیاط شود. امّا در صورت سوم که هنوز حرمتی در حق مکلّف فعلّی نشده است از سویی مولا فرموده است مانعی از ارتکاب مشکوک نیست لامحاله می‌توانیم افراد مشکوک را با اطلاق «کلّ شیء لک حلال» یا «رُفع ما لایعلمون» مرتکب شویم و فرقی با شبهه‌ی بدویه نخواهد داشت ...
 


براي دريافت متن کامل جلسه سی و پنجم  اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved