پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 شهريور 1396
  • 2017 Sep 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 378
دیروز: 1499
ماه جاری: 29460
امسال: 162774
کل: 734648
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 5/11/1395 - 16:52
کد درس: 856 تعداد بازدید: 201 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 96-1395
جلسه‌ی سی و هفتم؛ سه‌‌شنبه 30/09/1395

نقد و بررسی دلیل اوّل بر بطلان بیع عین منذوره

این استدلال یک صغرا دارد و یک کبرا؛ صغرا این است که عین منذوره، متعلّق حق غیر شده است. و کبرا این‌که هرچه متعلّق حق غیر باشد، ملک طلق نبوده و قابلیت بیع را ندارد. ما ابتدا صغرای استدلال را بررسی کرده و عرض می‌کنیم:

نمی‌توان گفت عین منذوره، متعلّق حق غیر (یعنی فقراء، علماء، سادات و ..) شده است؛ زیرا آن‌چه که در این فرض متعلّق نذر قرار گرفته، «فعل» است مانند ذبحِ گوسفند، و خود این «فعل» به نوعی متعلق حق دیگری است، امّا التزام به این‌که حقی برای دیگری به خودِ عین منذوره تعلّق گرفته مشکل است. بنابراین با این استدلال نمی‌توان گفت بیعِ عین منذوره باطل است.

امّا استدلال به این‌که فعل، متعلق حق دیگران نیست؛ چون اگر «فعل» متعلق حق دیگران باشد، باید قابل اسقاط باشد؛ چراکه هر حقی قابل اسقاط است، در حالی که چنین نیست؛ مثلاً اگر کسی نذر کرده باشد که گوسفندی را برای فقراء ذبح کند، اگر تمام فقراء بلد جمع شوند و اعلام کنند ما حقمان را ساقط کردیم، این حق ساقط ‌نمی‌شود؛ پس معلوم می‌شود اصلاً حق نیست.

در پاسخ به این استدلال گفته می‌شود: اولاً: این‌که در مثال فوق اگر همه فقراء جمع شوند و بگویند حقمان را ساقط کردیم فایده‌ای ندارد، به این خاطر است که در این مثال برای عنوان فقراء نذر شده است نه برای اشخاص فقراء، و اشخاص فقراء در این‌جا ولایتی بر اسقاط حق ندارند. لذا اگر می‌خواهید مثال بزنید باید چنین بگویید که «ولیِّ عنوان یعنی حاکم شرع ـ البته اگر بپذیریم حاکم شرع در این‌جا ولایت دارد ـ بگوید من حقی را که برای فقراست اسقاط کردم»، در این‌جا خیلی واضح نیست این حق قابل اسقاط نباشد.

ثانیاً: ما قبول نداریم که همه‌ی حقوق قابل اسقاط باشد، بلکه بعض چیزها حق هستند و سایر آثار حق را دارند، اما در عین حال ممکن است به دلیل خاصی قابل اسقاط نباشد، پس ‌چنین نیست که هر چیزی که قابل اسقاط نباشد، حق نبوده و حکم باشد.

إن قلت: هرچند نذر به «فعل» تعلّق گرفته است، امّا چون «انجام فعل» بر ناذر واجب است و فعل هم در این‌جا متعلّق دارد ـ زیرا طبیعت «فعلی مثل تصدّق»، چیزی است که ذات تعلّق می‌باشد ـ پس عین منذوره هم باواسطه متعلق نذر می‌باشد و تصرّف در آن به بیع و امثال آن، تصرف در چیزی است که متعلّق حق دیگران است، در نتیجه بیع عین منذوره باطل می‌باشد.

قلت: [هرچند این حرف فی‌الجمله درست است و شاید در مواردی بتوان چنین گفت که چون «فعلی مثل تصدّق» دارای متعلّق است و به چیزی تعلّق گرفته است، پس آن شیء هم با واسطه متعلّق حق قرار می‌گیرد و در نتیجه تصرف در آن جایز نیست، امّا] در ما نحن فیه یعنی باب نذر، از روایات و صیغه‌ی نذر استفاده می‌شود که آن‌چه به عنوان حق است، فقط برای خداوند متعال است، هرچند متعلّق نذر، تصدّق به فقراء، تملیک به علماء و امثال آن باشد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سی و هفتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved