پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 31 شهريور 1396
  • 2017 Sep 22
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 136
دیروز: 1943
ماه جاری: 31161
امسال: 164475
کل: 736349
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 5/11/1395 - 16:59
کد درس: 851 تعداد بازدید: 180 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 96-1395
جلسه‌ی سی و دوم؛ یک‌‌شنبه 21/9/1395

بررسی حکم مسأله بنابر مبنای کشف حقیقی و نقل

اما بنابر کشف حقیقی در صورتی که شرط، نفس اجازه باشد عرض می‌کنیم:

اگر مرأه اطلاع از نکاح فضولی داشته باشد، بلاشبهه نکاح دوم، ردّ نکاح اول است. ولی اگر اطلاعی از نکاح فضولی نداشته باشد، بعضی گفته‌اند که باز نکاح دوم، ردّ نکاح اول است که إن شاء الله بحث آن خواهد آمد که آیا ردّ عقد فضولی هست یا نه؟ ولی اگر بپذیریم رد است، در این صورت نکاح اول باطل می‌باشد.

اما اگر گفتیم عقد دوم، ردّ نکاح فضولی اول نیست و مرأه هم نکاح فضولی را اجازه کرد، در این‌جا بعضی گفته‌اند چون مرأه موضوع را فوت کرده، دیگر نکاح اول صحیح نیست؛ زیرا مرأه زمانی می‌تواند نکاح فضولی را اجازه کند که خلیّه باشد، در حالی که در این‌جا خلیّه نیست. امّا به نظر می‌رسد این اشکال وارد نیست؛ زیرا فرض آن است که بنابر کشف حقیقی بحث می‌کنیم، لذا بعد از این‌که مرأه عقد اول را اجازه کرد، کشف می‌شود که عقد از ابتدا صحیح بوده است. بله عقد دوم بر غیر خلیّه واقع شده و در نتیجه باطل است و در صورتی که از روی جهل وطی‌ای اتفاق افتاده باشد، وطی به شبهه است و احکام شبهه را دارد. و اگر کسی در این‌جا استغراب کند و بگوید نمی‌شود ملتزم به این کلام شد، این یکی از شواهدی است که معلوم می‌شود اصل مبنا یعنی کشف حقیقی صحیح نیست؛ یعنی در جایی که شارع فرموده عقد فضولی با اجازه صحیح می‌شود، کشف حقیقی مراد شارع نبوده است.

حکم زنای زن قبل از اجازه نکاح فضولی

مسأله‌ی دیگری را می‌توان در این‌جا مطرح کرد که نظیر مسأله قبل است و آن این‌که اگر فضولی، مرأه‌ای را فضولتاً به نکاح کسی در بیاورد، ولی قبل از این‌که زن نکاح فضولی را اجازه کند کسی با او مواقعه کرد؛ آیا این زنای با ذات بعل محسوب می‌شود که احکام خود را دارد ـ از جمله این‌که برخی گفته‌اند حرام ابدی می‌شود ـ یا این‌که زنای با ذات بعل محسوب نمی‌شود؟

عرض می‌کنیم بنابر کشف حقیقی روشن است که زنای به ذات بعل است؛ زیرا بعد از اجازه کشف می‌شود نکاح فضولی از ابتدا صحیح بوده است. بله، ممکن است علم به صحت نکاح نداشته باشند امّا آن کلام دیگری است.

بنابر کشف حکمی طبق تقریر مختار که بعد از اجازه حکم می‌شود تمام آثار عقد صحیح از ابتدا مترتب بوده، در این‌جا هم بعید نیست کسی ملتزم شود بعد از اجازه، حکم می‌شود که زنای به ذات بعل بوده و در نتیجه زن حرام مؤبّد بر آن مرد شود. بله اگر کسی در ادله‌ی زنای به ذات بعل تشکیک کند که لحن این ادله فقط شامل جایی می‌شود که حین عقد زن محکوم به ذات بعل بودن شود، در این صورت طبق مبنای کشف حکمی، زنای به ذات بعل نبوده است که این کلام باید در جای خود بررسی شود.

امّا بنابر این‌که قائل به ناقل بودن اجازه شویم، شبهه‌ای نیست که زنا به ذات بعل نبوده؛ چراکه زن هنوز نکاح را اجازه نکرده بود و بالطبع ذات بعل هم نبوده است، و بنابر نقل هم که بسیار واضح است.

ثمرات مترتب بر کاشف یا ناقل بودن اجازه
1. حکم نماء

مرحوم شیخ قدس سره در ادامه می‌فرمایند: «ثمّ إنّهم ذكروا للثمرة بين الكشف و النقل مواضع»؛ فقهاء برای ثمره‌ی بین کاشف یا ناقل بودن اجازه، مواضعی را ذکر کرده‌اند.

بعض این ثمرات را مرحوم شیخ در قبل هم ذکر کرده بودند از جمله در مورد نماء که ما هم توضیحاتی دادیم و دیگر لازم نیست تکرار کنیم. ظاهراً عمده نظر شیخ در این‌جا از نقل این ثمره آن است که اشاره‌ای به فرمایش شهید ثانی قدس سره داشته باشند و می‌فرمایند: التزام به ظاهر کلام شهید مشکل است و این‌که مراد ایشان را توجیه کنیم ـ کما فعله بعضٌ ـ بهتر از آن است که مطلب را با حفظ ظاهرش توجیه کنیم. البته شیخ مطلب شهید قدس سرهما را نقل نمی‌کنند، ما هم نقل نمی‌کنیم و چندان مهم هم نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سی و دوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved