پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1396
  • 2017 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1666
دیروز: 1641
ماه جاری: 36071
امسال: 201896
کل: 773770
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 5/11/1395 - 16:57
کد درس: 849 تعداد بازدید: 259 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 96-1395
جلسه‌ی سیم؛ ‌سه‌شنبه 16/9/1395

ثمرات مترتب بر کشف به معانی مختلف و بر نقل
1. ثمره در کشف حقیقی بنابر این‌که شرط، نفس اجازه باشد یا تعقّب عقد به اجازه

مرحوم شیخ قدس سره ابتدا می‌فرمایند: ثمره بنابر کشف حقیقی بین این‌که نفس اجازه شرط باشد یا تعقب عقد به اجازه، ظاهر می‌شود در تصرّف هر یک از متعاملین فی ما انتقل الیه بإنشاء الفضولی در جایی که علم به اجازه‌ی مالک داشته باشد؛ به تعبیر دیگر اگر در جایی فضولی، مال مالک را بفروشد و مشتری علم داشته باشد که مالک عقد را اجازه می‌کند، بنابر کشف حقیقی اگر قائل شویم که شرط، نفس اجازه است به نحو شرط متأخر، تصرّف مشتری در مبیع قبل از اجازه جایز نیست، امّا اگر شرط، تعقّب عقد به اجازه باشد، مشتری می‌تواند در مبیع تصرّف کند و مانعی ندارد.

عرض می‌کنیم قبلاً بیان کردیم این فرقی که مرحوم شیخ قدس سره بین دو نحو کشف حقیقی بیان فرمودند درست نیست، بلکه حتّی اگر شرط، نفس اجازه باشد به نحو شرط متأخر، در صورتی که مشتری علم داشته باشد این شرط در ظرف خودش محقق می‌شود، از الان عقد صحیح است و می‌تواند در مبیع تصرّف کند. بنابراین وجهی برای فرق مرحوم شیخ بین این دو نحو کشف حقیقی وجود ندارد.

2. ثمره بین کشف حقیقی و کشف حکمی

مرحوم شیخ برای تبیین ثمره بین کشف حقیقی بنابر این‌که شرط، نفس اجازه باشد ـ البته اگر شرط تعقب عقد به اجازه هم باشد فرقی ندارد ـ‌ و بین کشف حکمی، مثالی می‌زنند که اگر فضولی، أَمَة‌ی کسی را به دیگری بفروشد و مشتری کنیز را وطی کند و او را مستولده کند، بنابر کشف حقیقی، وطی مشتری حلال است؛ چون اگر اجازه در آینده محقق شود ـ که علی الفرض محقق می‌شود ـ کشف می‌شود عقد از ابتدا صحیح بوده و وطی حلال بوده است. بله، در ظاهر وطی مشتری حرام است؛ چون مشتری نمی‌داند که مالک عقد را اجازه می‌کند یا نه و بلکه استصحاب استقبالی عدم اجازه جاری می‌شود، امّا جریان اصل نمی‌تواند واقع را منقلب کند، لذا اگر فی‌الواقع عقد بعداً اجازه شود، معلوم می‌شود که وطی حلال بوده و نهایت این‌که مشتری تجرّی کرده است امّا مرتکب حرام واقعی نشده است، و اگر مستحق تعزیری هم باشد، به خاطر تجرّی است؛ نه این‌که به خاطر زنا مستحق حدّ باشد.

جالب این‌که کلام مرحوم شیخ قدس سره در این‌جا با کلام قبلی ایشان سازگار نیست. ایشان قبلاً فرموده بودند در کشف حقیقی بنابر این‌که نفس اجازه شرط باشد، علم به اجازه‌ی لاحقه کافی نیست و وطی حرام است، امّا در این‌جا می‌فرمایند وطی حرام نیست، و از آن‌جا که علم طریقیت دارد و موضوعیت ندارد، پس معلوم می‌شود در قبل خبطی اتفاق افتاده است و إلا اگر حصول شرط در آینده موجب صحّت فعلی عقد نشود، وجهی ندارد که بگوییم وطی حلال است. و اگر این مقدار کافی باشد، باید در قبل هم می‌فرمودند مشتری می‌تواند تصرف کند و مانعی ندارد؛ چراکه علم، طریق به واقع است و حتّی دیگر تجرّی هم نکرده است.

مرحوم شیخ در مورد وطی بنابر کشف حکمی چیزی نمی‌فرمایند و منتقل به قضیه‌ی استیلاد أَمَة می‌شوند، امّا ما طبق مبنای مختار در کشف حکمی عرض می‌کنیم: وطی أَمَة حرام بوده است؛ چراکه قبل از اجازه‌ی مالک، حکمی به حلّیت وطی نیامده است بلکه بعد از اجازه است که حکم می‌شود وطی از ابتدا حلال بوده است. بنابراین آن وقتی که وطی را انجام داده، مرتکب حرام شده است و حرام هم واقعی بوده، لذا اگر در آن زمان برای حاکم شرع اثبات شود که با علم به فضولیت عقد و عدم اجازه مالک انجام داده، می‌تواند او را حدّ بزند و در جایی که موضوع تعزیر است، تعزیر کند. بله، بعد از اجازه حکم می‌کنیم که آن وطی حلال بوده و حاکم شرع اگر آن موقع حد یا تعزیر نکرده باشد، الان دیگر نمی‌تواند مشتری را حدّ بزند و یا تعزیر کند.

امّا بنابر مبنای نقل، خیلی واضح است که در صورت علم مشتری به فضولی بودن بیع، وطی او حرام بوده است و اگر شرایط اجرای حدّ فراهم باشد، حدّ بر او جاری می‌شود و این‌که بعداً مشتری مالک می‌شود هیچ تأثیری در حکم ندارد، امّا در صورتی که جهل داشته باشد، وطی او به شبهه بوده و مستحق حدّ نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سی‌ام  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved