پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 21 آذر 1396
  • 2017 Dec 12
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1191
دیروز: 1778
ماه جاری: 23557
امسال: 260770
کل: 832644
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 9/9/1395 - 14:47
کد درس: 843 تعداد بازدید: 369 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 96-1395
جلسه‌ی بیست و چهارهم؛ ‌‌شنبه 22/8/1395

نقد و بررسی کلام محقق رشتی توسط حضرت امام قدس سره

از جمله أعلامی که به نحو استیعاب و تفصیل، کلام محقق رشتی قدس سره در توجیه وقوع شرط متأخر را مورد نقد و بررسی قرار داده، مرحوم امام قدس سره در کتاب البیع است. ایشان در کلام محقق رشتی، تشقیق شقوق کرده و احتمالاتی را ابداع می‌کنند و می‌فرمایند: بعض شقوق قطعاً مراد محقق رشتی قدس سره نیست و بعضی هم لا أظن که مراد ایشان باشد، و بعض دیگر از این احتمالات را مورد توجه قرار داده و بعد از تبیین، در آن مناقشه می‌کنند.

به آن تفصیلی که مرحوم امام قدس سره وارد نقد و بررسی کلام محقق رشتی قدس سره شدند، نیاز نیست ما وارد شویم؛ چراکه خود حضرت امام فرمودند بعض شقوق یقیناً مراد محقق رشتی نیست و بعضی هم گمان نمی‌کنم که ایشان ملتزم به آن باشد، خب وقتی احتمالی یقیناً مراد ایشان نیست یا بعید است که مرادشان باشد، چه لزومی دارد ما آن را بررسی کنیم! بقیه‌ی کلام امام هم در بعض جاها مشتمل بر تکرار است و در بعض موارد هم شقوق بعیده است، لذا ما حاصل کلام ایشان را ذکر می‌کنیم.

مرحوم امام قدس سره مدعای محقق رشتی قدس سره را از دو جهت مورد بررسی قرار می‌دهند؛ یک جهت صغروی و یک جهت کبروی. صغرای مورد نظر این است ‌که «إنّ الاجازة کاشفةٌ عن الرضی التقدیری» و کبرای کلام ایشان این‌که «إنّ الرضا التقدیری کافٍ فی صحة عقد الفضولی». مرحوم امام قدس سره ابتدا دو اشکال صغروی وارد می‌کنند و سپس به کبرای کلام محقق رشتی قدس سره اشکال می‌کنند.

مناقشه‌ی اول مرحوم امام در صغرای کلام محقق رشتی قدس سرهما

کاشفیت اجازه از رضای فعلی به عقد، قابل انکار نیست، پس نمی‌شود گفت اجازه فقط کاشف از رضای تقدیری است، پس باید ملتزم شد که اجازه کاشف از رضای فعلی و تقدیری هر دو می‌باشد، در حالی که جمع بین کاشفیت اجازه از رضایت فعلی و تقدیری، جمع بین متنافیین است؛ زیرا یا «زمانِ منکشفین» را واحد فرض می‌کنیم و یا متعدد. اگر بگویید زمان منکشفین واحد است، در این صورت جمع بین رضایت فعلی و رضایت تقدیری معقول نیست تا این‌که اجازه کاشف از هر دو باشد؛ چراکه رضایت فعلی به این معناست که آن تقدیر، به فعلیت رسیده و چیزی که به فعلیت رسیده باشد دیگر نمی‌شود در محاق تقدیر باشد.

امّاا گر زمان منکشفین را متعدد بدانیم؛ باز هم معقول نیست اجازه هم کاشف از رضایت فعلی در زمان حاضر و هم کاشف از رضایت تقدیری در زمان صدور عقد باشد، و چنین چیزی محال است؛ زیرا اجازه که یک امرِ واحدِ شخصی است، بدون هیچ قید و توضیحی نمی‌تواند این دو رضایت را افاده کند؛ چراکه تناسبی بین رضایت فعلی و تقدیری وجود ندارد.

إن قلت: اجازه [قطعاً] کاشف از رضایت فعلی است؛ زیرا مالک اگر راضی نبود که عقد را اجازه نمی‌کرد. و این رضایت فعلی، کاشف از رضایت تقدیری سابق است به نحو طولیت. بله اجازه نمی‌تواند عرضاً کاشف از رضایت فعلی و رضایت تقدیری باشد؛ چراکه تناسبی بین این دو وجود ندارد، امّا انکشاف به نحو طولیت مانعی ندارد.

قلت: انکشاف به نحو طولی هم محال است؛‌ زیرا هیچ تناسبی بین رضایت فعلی و رضایت تقدیری وجود ندارد؛ چراکه یکی علّت برای دیگری نیست تا از طریق قاعده علّیت و معلولیت، از رضایت فعلی به رضایت تقدیری برسیم، هم‌چنین رضایت تقدیری از مبادی رضایت فعلی نیست تا از وجود ذی‌المبدأ یعنی رضایت فعلی، به وجود مبدأ که رضایت تقدیری است برسیم. مضاف به این‌که رضایت تقدیری قبل از وجود معلقٌ علیه ـ یعنی قبل از وجود شرطش ـ به حمل شایع معدوم است و چیزی که معدوم باشد، نه کاشف است و نه منکشف (المعدوم لا کاشفٌ و لا منکشفٌ).

مرحوم امام قدس سره در ادامه می‌فرمایند: از آن‌چه بیان کردیم معلوم می‌شود که ادعای ملازمه‌ی عقلی بین رضایت فعلی و رضایت تقدیری، صحیح نیست؛ زیرا ملازمه‌ی عقلیه فقط در میان دو معلول علّت واحده پذیرفته می‌شود، در حالی که معدوم در حال عدمش، معلول برای چیزی نیست، و وقتی معلول نشد دیگر ملازمه‌ای بین آن و غیرش معنا ندارد؛ چراکه ابتدا باید چیزی وجود داشته باشد تا بگوییم ملازمه با امر دیگری دارد. سپس مرحوم امام قدس سره دفع دخل‌هایی می‌کنند که ذکر آن چندان اهمیت ندارد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه بیست و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved