پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 23 آذر 1396
  • 2017 Dec 14
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 644
دیروز: 1586
ماه جاری: 26460
امسال: 263673
کل: 835547
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 4/9/1395 - 13:15
کد درس: 833 تعداد بازدید: 260 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال سیزدهم ـ سال تحصیلی 96ـ 1395
جلسه 16 ـ دو‌شنبه 3/8/95

نقض سوم: سید خویی رحمه الله در اشکال بر کلام محقق نائینی رحمه الله فرموده است اگر فرض کنیم خانه‌ای تحت ید زید است و یک شاهد شهادت دهد (برخلاف فرض نقض دوم که بینه بود) که این خانه برای عمرو است، معلوم است که در مقام قضا با یک شاهد نمی‌توان قاعده‌ی ید را کنار زد مگر در موارد و شرایط خاصی که یمین ضمیمه‌ی شاهد شود، لذا این یک شاهد وجودش کالعدم است. همچنین فرض می‌کنیم شاهد دیگری پیدا شود که شهادت می‌دهد این خانه مال بکر است، در این صورت هم این شاهد کالعدم است و همچنان به قاعده‌ی ید، حکم به ملکیت زید می‌شود.

سید خویی رحمه الله می‌فرماید: اگر فرمایش محقق نائینی رحمه الله درست باشد یعنی حجیت دلالت التزامیه باقی باشد، حداقل باید بگوییم خانه ملک زید نیست و ید زید ید مالکانه نیست؛ زیرا هرچند هر یک از این شاهدها برای اثبات مدلول مطابقی کافی نیست اما با هم در مدلول التزامی، بیّنه می‌شوند و نفی ملکیت زید در خانه می‌کنند. اگر معتقدید حجیت مدلول التزامی مستقل از مدلول مطابقی است باید قائل شوید که زید را باید از خانه بیرون کرد و خانه مال او نیست، گرچه ثابت نمی‌شود که خانه برای عمرو یا بکر است. پس معلوم می‌شود کلام محقق نائینی رحمه الله درست نیست.

نقض چهارم: خانه‌ای تحت ید زید است. فرض می‌کنیم بیّنه یعنی عدلین نزد قاضی شهادت می‌دهند که خانه برای عمرو است، طبق قاعده‌ی اولیه حکم می‌شود که خانه مال عمرو است نه مال زید، ولی عمرو علی‌رغم شهادت عدلین به نفع او، اقرار می‌کند که خانه برای من نیست و می‌گوید بیّنه اشتباه می‌کند، و اقرار مقدم بر بیّنه است کما اینکه مقدم بر ید است، لهذا حکم نمی‌شود که خانه برای عمرو است. آنچه را که اقرار کرد برای من نیست، اقرار علی نفس است و مسموع است، ولی این نفی مدلول مطابقی بیّنه بود و این بیّنه یک مدلول التزامی هم داشت و آن اینکه دار برای زید نیست و یدش مالکانه نیست. اقرار عمرو دلالت مطابقی بیّنه را از کار انداخت، ولی چرا دلالت التزامی بیّنه از کار بیفتد؟ اگر شما دلالت التزامی را در حجیت، نسبت به حجیت دلالت مطابقی تابع نمی‌دانید، خوب دلالت مطابقی از حجیت ساقط است اما باید بگویید دلالت التزامی بر حجیت باقی است، در حالی که هیچ‌کس در اینجا قائل نشده که طبق مدلول التزامی بینه، حکم به گرفتن خانه از زید ‌شود

پس معلوم می‌شود که دلالت التزامی تابع دلالت مطابقی است هم وجوداً و هم حجیةً.

اما جواب حلّی: سید خویی رحمه الله می‌فرماید شما تصور کردید وقتی کسی جمله‌ای می‌گوید که دلالت مطابقی و دلالت التزامی دارد و دو إخبار است، إخبارش از مدلول التزامی کاملاً آزاد است، لهذا گرفتار این اشتباه شدید. شما گمان کردید وقتی بینه‌ای خبر می‌دهد از وقوع قطره‌ی بول در آب، این خبر یک دلالت التزامی دارد که خبر از نجاست آب به وجود سِعی نجاست است. به تعبیر دیگر گمان کرده‌اید با دلالت التزامی این خبر ثابت می‌شود که این آب نجس شده است از هر علتی که می‌خواهد باشد، در حالی که چنین چیزی نیست.

إخبار از ملزوم إخبار از لازم است به نحو تحصیص؛ یعنی حصه‌ی خاصه از لازم که همراه ملزوم است ثابت می‌شود، نه وجود سِعی آن. در همان مثالی که بیّنه شهادت به وقوع قطره‌ی بول در ماء می‌دهد، گرچه إخبار از این ملاقات با بول، إخبار از نجاست است اما إخبار از حصه‌ی خاصه‌ای از نجاست است؛ یعنی نجاستی که ناشی از وقوع بول است، نه هر نجاستی که احتمالاً ناشی از وقوع میته یا وقوع دم یا ... باشد؛ چنین إخباری نیست. إخبار از لازم است به نحو تحصیص، یعنی حصه‌ی خاصه‌ای از لازم که همراه ملزوم است. لامحاله وقتی ملزوم یعنی دلالت مطابقی از حجیت ساقط شود لازمه‌ی خاص آن نیز از حجیت ساقط می‌شود و چیز دیگری نیز إخبار نشده بود. پس با سقوط دلالت مطابقی، دیگر دلالت التزامی نمی‌تواند باقی باشد و در همه‌ی این موارد، مشکل شما حل می‌شود.

وقتی که بیّنه شهادت داد به وقوع قطرة من البول فی الماء، دلالت التزامی‌اش آن است که نجاستی که ناشی از وقوع بول است حاصل شده و وقتی شما می‌دانید این خبر کذب است، لامحاله حصه‌ای از نجاست که مربوط به این خبر کذب است نیز ثابت نمی‌شود، حصص دیگر هم که شهادت ندارد. پس مانعی ندارد که شما بگویید دلالت التزامیه در حجیت هم تابع دلالت مطابقیه است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شانزدهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved