پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 4 خرداد 1397
  • 2018 May 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1300
دیروز: 1695
ماه جاری: 7277
امسال: 112518
کل: 1083499
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 2/9/1395 - 14:51
کد درس: 828 تعداد بازدید: 338 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال سیزدهم ـ سال تحصیلی 96 ـ 1395
جلسه 11 ـ یکشنبه 25/7/95

بیان شد عمده بحث تعادل و ترجیح مربوط به خبرین است و اگر احیاناً نسبت به غیر خبر هم صحبتی شود استطرادی است. حال اگر دو دلیل به نام دلیل «الف» و دلیل «ب» را در نظر بگیریم، چهار حیثیت در هر یک از این دو دلیل می‌تواند ملحوظ باشد:

1. حیثیت سند، 2. حیثیت دلالت، و هر کدام از این دو نیز دو حیثیت دارد؛ یا 1. قطعی هستند و یا 2. ظنی هستند، البته مراد ظن معتبر است. پس در هر یک از دو دلیل «الف» و «ب» چهار جهت دیده می‌شود. وقتی این جهات را با هم مقایسه کنیم، در مجموع 16 احتمال وجود دارد که برخی از این احتمالات با هم تداخل دارد و اگر موارد متداخل را حذف کنیم ظاهراً 10 احتمال، قابل عنایت است که صورت‌های متفاوتی دارد:

1. هر دو دلیل سنداً و دلالةً قطعی باشند. بیان شد این صورت مصداق ندارد و چنین دو دلیلی از شارع صادر نمی‌شود، هرچند در غیر شارع ممکن است کسی تناقض‌گویی کند ولی این کار از شارع محال است.

2. دلیلین متعارضین سنداً و دلالةً ظنیین باشند. اشاره شد اکثر موارد این‌چنین است.

3. هر دو دلیل قطعی السند و ظنی الدلالة باشند. فرض کنید ظاهر قرآن کریم با ظاهر خبر متواتری متعارض شوند، در این فرض هر دو قطعی السند و ظنی الدلالة هستند.

4. هر دو دلیل ظنی السند و قطعی الدلالة باشند، مانند اینکه دو خبر عدل که قطعی الدلالة هستند با همدیگر متعارض باشند در حالی که ظنی السند هستند.

5. احد الدلیلین قطعی السند و ظنی الدلالة و دلیل دیگر ظنی السند و قطعی الدلالة باشد، مانند اینکه فرضاً ظاهر قرآن کریم یا خبر متواتر ظنی الدلالة با خبر واحد قطعی الدلالة معارض باشد.

6. احد الدلیلین قطعی السند و ظنی الدلالة و دیگری قطعی السند و قطعی الدلالة باشد؛ مثلاً خبر متواتر ظنی الدلالة و خبر متواتر قطعی الدلالة درگیر شوند.

7. احد الدلیلین ظنی السند و قطعی الدلالة و دیگری قطعی السند و قطعی الدلالة باشد، مانند اینکه خبر عدل قطعی الدلالة با خبر متواتر قطعی الدلالة درگیر شوند.

8. احد الدلیلین قطعی السند و ظنی الدلالة و دلیل دیگر ظنی السند و ظنی الدلالة باشد. مانند اینکه یک طرف تعارض، قرآن کریم یا خبر متواتری که ظاهر است باشد و طرف دیگر، خبر عدل ظنی الدلالة باشد.

9. احد الدلیلین ظنی السند و قطعی الدلالة و دلیل دیگر ظنی السند و ظنی الدلالة باشد، مانند اینکه خبر عدل قطعی الدلالة با خبر عدل ظنی الدلالة معارض باشد.

10. احد الدلیلین قطعی السند و قطعی الدلالة و دلیل دیگر ظنی السند و ظنی الدلالة باشد، مانند اینکه خبر متواتر قطعی الدلالة با خبر عدل ظنی الدلالة معارض باشد.

این‌ها مجموع صوری است که با هم تفاوت دارد و تداخل ندارند و ظاهراً بیش از این مقدار از حیث آنچه ما بدان اهتمام داریم وجود ندارد.

یک قاعده‌ی کلی

هرگاه یک طرف تعارض، قرآن کریم باشد که سنداً قطعی است ولی دلالةً ظنی است (مگر موارد خیلی خاصی که معلوم نیست به تعارض منجر شود) و طرف دیگر تعارض، دلیلی باشد که سندش ظنی است چه دلالتش قطعی باشد چه ظنی باشد، این دلیل که معارض قرآن است به حسب روایات متعددی که بعداً خواهد آمد حجیتی ندارد ـ البته به شرطی که تعارض به نحو تباین بوده و مستقر باشد ـ زیرا روایات متعددی وجود دارد به این مضمون که آنچه مخالف کتاب الله است «فَهُوَ زُخْرُفٌ»، «لَمْ أَقُلْهُ»، «فاضربوه علی الجدار» و... .

بنابراین اگر یک طرف تعارض، قرآن کریم باشد و طرف مقابلش سند ظنی داشته باشد ولو دلالتش هم قطعی باشد، باید کنار نهاده شود و بیان شد اینجا تعارض بین حجتین نیست، بلکه تعارض بین حجت و لا حجت است. البته مقتضای اصل را صرف‌نظر از روایات، اشاره خواهیم کرد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه یازدهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
فرزند دنیا باشیم یا آخرت؟
امام زین العابدین(ع) فرمود: دنیا بار سفر بسته و می‌رود و آخرت بار سفر بسته و می‌آید و هر کدام از این دو فرزندانی (اهلی) دارند؛ پس شما از فرزندان آخرت باشید.
کافی، ج2، ص131
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved