پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 21 آذر 1396
  • 2017 Dec 12
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1616
دیروز: 1778
ماه جاری: 23982
امسال: 261195
کل: 833069
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 5/8/1395 - 13:59
کد درس: 805 تعداد بازدید: 283 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال سیزدهم ـ سال تحصیلی 96 ـ 1395
جلسه اول ـ شنبه 20/6/95

بحمد الله مبحث استصحاب را به پایان رساندیم و آنچه را که لازم بود، بحث و بررسی کردیم. گرچه عده‌ای از اعلام ذیل بحث استصحاب، بعض قواعد فقهیه و نسبت آن را با استصحاب بحث می‌کنند، اما از باب اینکه در گذشته بعضی از این مباحث را بحث کردیم و نیز با در نظر گرفتن بعضی جهات دیگر، ترجیح دادیم که به بررسی مبحث تعادل و ترجیح بپردازیم.

تعادل و ترجیح

مبحث «تعادل و ترجیح» از مباحث مهم اصول است و اینکه شاید بعضی خواسته‌اند آن را به عنوان خاتمه‌ی علم اصول ذکر کنند، اگر مرادشان از خاتمه این باشد که خارج از علم اصول است، بی‌لطفی است؛ زیرا در ابتدای بحث اصول، موضوعات علم اصول را چنین بیان کردیم: «الحجج العامة التی تناسب الفقه تناسباً قریباً»؛ حجت‌های کلی که تناسب قریبی با فقه دارند؛ یعنی مستقیماً کبرای قیاسی قرار می‌گیرند که نتیجه‌اش حکم فرعی کلی است یا حداکثر با یک واسطه و استثناءً دو واسطه، حکم فرعی را نتیجه می‌دهند. به هر حال باید تناسب قریبی داشته باشند، هرچند نمی‌توانیم خط‌کشی دقیقی در این رابطه انجام دهیم که آن تناسب چگونه است؛ زیرا موارد تفاوت پیدا می‌کند.

در بحث تعادل و ترجیح نیز بحث می‌شود هنگامی که دو روایت متعارض شدند آیا حجتی وجود دارد یا ندارد؟ و بعد از آن اگر حجت وجود دارد هر یک علی سبیل التخییر حجت می‌باشند یا حجت یکی است و علی سبیل التعیین است؟ و آن معین کدام است؟

علاوه ساده اندیشانی فکر می‌کنند حتی بعضی از مباحث مهمّ علم اصول مورد نیاز نیست، مانند برخی اخباری‌ها و تابعین غیر رسمی آنها در روزگار ما، اما هر کسی که مزاولت با فقه داشته باشد حتی اگر اخباری باشد باید از تعادل و ترجیح بحث کند و موضع خودش را روشن کند؛ چون شکی نیست که در فقه به روایاتی برخورد می‌کنیم که نمی‌توان به هر دو ملتزم شد و به هر دو عمل کرد، حتی در خود روایات آمده است که ممکن است به خبرین مختلفین برخورد کنید و بیان می‌کند وقتی به خبرین مختلفین برخورد کردید چه کاری باید انجام دهید و این روایات جزو اخبار است، لذا اگر «اخباری» هم باشید باید بدان ملتزم شوید. پس اگر کسی تمایل اخباری‌گری افراطی نیز داشته باشد و از بعضی مباحث اصول فراری باشد، از مبحث تعادل و ترجیح نمی‌تواند فرار کند؛ زیرا موضوعش در خود اخبار مطرح شده است و مصادیقش هم در اخبار به وضوح وجود دارد. به هر حال معمولاً این مبحث به نام «تعادل و ترجیح» یا «تعادل و تراجیح» خوانده می‌شود.

معنای تعادل و ترجیح

«تعادل» آن است که دو خبر متعارض از حیث موازین خبر بودن همسنگ باشند، در عین اینکه نمی‌شود هر دو را تصدیق کرد؛ زیرا یا منجر به جعل متناقضین یا جعل متضادین می‌شود. اگر روایتی بیان فرمود نماز جمعه واجب است و روایت دیگری فرمود نماز جمعه حرام است، معلوم است که هردو نمی‌تواند صادق باشد؛ زیرا معنایش این است که یک عمل در یک زمان هم حرام باشد و هم واجب؛ یعنی جمع بین ضدین و جمع دو حکم متضاد که محال است. یا اینکه دو روایت منجر به جعل متناقضین بشود؛ مثلاً یک روایت می‌فرماید نماز جمعه واجب است و روایت دیگری بیان می‌کند واجب نیست، معلوم است که محال است شارع متناقضین را جعل کند، پس قطعاً یکی از این دو جعل نشده است و هر دو روایت مطابق واقع و صادق نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه یکم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved