پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 23 آذر 1396
  • 2017 Dec 14
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1254
دیروز: 1586
ماه جاری: 27070
امسال: 264283
کل: 836157
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 19/7/1395 - 13:18
کد درس: 796 تعداد بازدید: 197 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال دوازدهم ـ سال تحصیلی 95ـ94
جلسه 46 ـ شنبه 3/11/94

خلاصه‌ی فرمایشات مرحوم امام قدس سره

مرحوم امام در الرسائل دو وجه برای عدم حجیت مثبتات ذکر فرمودند؛

وجه اول این بود که اثر الاثر، اثرُ موضوعه لا اثر المستصحب. به تعبیر دیگر اثر واسطه، اثر خودش است نه اثر ذی الواسطه؛ واسطه عقلی باشد یا شرعی، فرقی ندارد. «لا تنقض الیقین بالشک» نیز بیان می‌کند که متیقن را بما هو متیقن، نقض نکن و به لوازم و آثار لوازمش نگاهی ندارد؛ چون علی الفرض آنها آثار متیقن نیستند و به قول مرحوم امام قدس سره این سخن همان کلام شیخ رحمه الله است.

وجه دوم این بود که محال است اثر الاثر با «لا تنقض» اثبات شود؛ چون لازمه‌اش اثبات موضوع با حکم است در حالی که هیچ‌وقت حکم نمی‌تواند موضوع خود را اثبات کند؛ زیرا موضوع در رتبه‌ی قبل باید باشد تا حکم بیاید و اگر موضوع توسط حکم محقق شود یعنی متأخر از حکم می‌باشد. چگونه چیزی که باید متقدم باشد، متأخر باشد؟!

در توضیح این مطلب نیز فرمودند: این مسأله نظیر همان مطلبی است که در حجیت اخبار با واسطه مطرح است؛ مثلاً اگر داشته باشیم «قال المفید قال الصفّار قال العسکری علیه السّلام ...» خبر مفید، وجدانی است و دلیل حجیت خبر واحد شاملش می‌شود؛ چون وجداناً خبر است و موضوع حجیت هم خبر ثقه است پس شامل آن می‌شود، اما خبر صفار عن العسکری علیه السّلام وجدانی نیست. صفار به ما خبری نداده است تا بالوجدان خبر باشد، بلکه این خبر به واسطه‌ی دلیل حجیت خبر، خبر می‌شود.

حال اگر خبر صفار، بخواهد مشمول «خبر الثقة حجةٌ» شود، چون موضوع است باید در رتبه‌ی قبل باشد، در حالی که فرض کردیم خبر بودنش با همین حکم «خبر الثقة حجة» ثابت می‌شود. پس، از حجیت خبر با واسطه، تقدم ما هو المتأخر لازم می‌آید.

ما نحن فیه هم چنین است؛ دلیل تعبد و جعل تشریعی، زمانی شامل اثر الاثر می‌شود که اثر الاثر را به عنوان موضوع فرض کنیم و اثر الاثر نیز زمانی ثابت می‌شود که دلیل تعبد، شامل ذی الواسطه شده باشد تا استصحاب شود و اثرش ثابت ‌شود و بعد که اثر ثابت شد، دلیل تعبد شامل این اثر می‌شود و اثر الاثر هم ثابت می‌شود. پس اگر بخواهیم دلیل تعبد و جعل تشریعی شامل اثر الاثر شود، باید در رتبه‌ی قبل، اثر باشد در حالی که اثر شدنش در رتبه‌ی قبل، منوط به آن است که همین دلیل تعبد، شامل ذی الواسطه شده باشد. بنابراین باید «لا تنقض الیقین بالشک» هم متقدم باشد که ما را متعبد به ذی‌الواسطه ‌کند و هم متأخر باشد تا ما را متعبد به واسطه ‌کند و چنین چیزی محال است.

إن قلت: در حجیت خبر با واسطه این اشکال را چگونه حل کردید، در اینجا نیز همان‌گونه حل می‌شود.

قلت: مرحوم امام قدس سره می‌فرماید آنجا سه جواب بیان کردیم:

یکی اینکه «خبر الثقة حجةٌ» به نحو قضیه‌ی حقیقیه است؛ یعنی به تعداد خبرها، انحلال وجود دارد و همان‌طور که خبرهای متعدد عرضی را شامل می‌شود، خبرهای طولی را هم شامل می‌شود ولو تعبداً خبر باشد؛ زیرا بعد از اینکه دلیل حجیت خبر شامل خبر جناب مفید رحمه الله شد، خبر صفار تعبداً خبر می‌شود، لامحاله کبرای «خبر الثقة حجةٌ» شاملش می‌شود. دیگر اینکه عرف بین خبر با واسطه و خبر بی‌واسطه، الغاء خصوصیت می‌کند. پاسخ سوم اینکه علم داریم مناط حجیت خبر با واسطه و بی‌واسطه یکی است.

مرحوم امام قدس سره می‌فرماید هیچ‌کدام از این راه‌ها در اینجا قابل تطبیق نیست؛ زیرا بعد از اینکه «لا تنقض الیقین بالشک» شامل ذی‌الواسطه شد (به خاطر یقین سابق و شک لاحق) موضوع دیگری پدید نمی‌آید که یقین سابق و شک لاحق داشته باشد. وقتی کسی به حیات زید، یقین داشت و شک کرد و استصحاب جاری کرد، منجر به این نمی‌شود که یقین به انبات لحیه و شک در بقاء انبات لحیه داشته باشد. لذا نمی‌توانیم بگوییم چون «لا تنقض الیقین بالشک» قضیه‌ی حقیقیه است، فرقی نمی‌کند و هم ذی‌الواسطه را شامل می‌شود و هم واسطه را؛ چون واسطه، مصداق یقین سابق و شک لاحق نیست. و به همین دلیل عرف هم الغاء خصوصیت نمی‌کند و به همین دلیل هم نمی‌شود به وجود مناط قطع پیدا کرد. بنابراین راه‌حل‌های سه‌گانه در اینجا جریان ندارد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و ششم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved