پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1396
  • 2017 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1667
دیروز: 1641
ماه جاری: 36072
امسال: 201897
کل: 773771
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 18/7/1395 - 14:17
کد درس: 794 تعداد بازدید: 175 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال دوازدهم ـ سال تحصیلی 95ـ94
جلسه 44 ـ یکشنبه 27/10/94

اشکال سید خویی بر کلام محقق عراقی رحمهما الله در حکایت خبر از لوازم و ملازمات آن

سید خویی رحمه الله با ذکر دو مثال کأنّ خواسته‌اند بیان کنند این سخن محقق عراقی رحمه الله قابل تصدیق نیست و کلاً خبر، فقط و فقط حکایت از مؤدی و لازم بیّن بالمعنی الاخص و لوازمی که متکلم حین تکلم التفات به آن دارد می‌کند نه بیشتر. لذا اگر کسی خبر به ملاقات ید زید با ماء قلیل بدهد و فی‌الواقع هم زید کافرِ نجس منجّس باشد اما مخبر معتقد به عدم کفر او و در نتیجه عدم نجاستش باشد، هرچند فی‌الواقع آب نجس می‌شود اما نمی‌توان گفت «فلانٌ أخبر عن نجاسة هذا الماء»، چون مخبر معتقد است که زید کافر نیست، پس چگونه إخبار از نجاست ماء کند؟!

همچنین اگر کسی إخبار از چیزی کرد که مستلزم تکذیب انبیاء است اما خودش توجه به این ملازمه ندارد، فقهاء حکم به کفر او نکرده‌اند؛ زیرا إخبار از ملزوم، إخبار از لازم نیست. پس معلوم می‌شود که کلام مرحوم نائینی صحیح و کلام آقای آخوند و تلمیذ ایشان محقق عراقی رحمهما الله نادرست است.

نقد و بررسی اشکال سید خویی رحمه الله

به نظر می‌رسد کلام آقا ضیاء رحمه الله صحیح است و التفات اجمالی به لوازم و ملزومات کلام، کافی در صدق إخبار از آنها هرچند به نحو اجمال است. البته نه اینکه خبر به تعداد لوازم و ملزومات، عرفاً منحل شود؛ این‌گونه نیست که اگر کسی یک خبر دروغ داد بگوییم به تعداد لوازم و ملزوماتش خبر دروغ داده است، بلکه یک خبر است که سعه دارد.

و در جواب به نقض سید خویی رحمه الله با دو مثال، می‌توان دو مطلب را ذکر کرد؛

یکی اینکه خبر از شیئی‌، خبر از لوازم و ملزوماتش ولو اجمالاً است، مگر لوازم و ملزوماتی که متکلم قبول ندارد.

دیگر آنکه بعید نیست کسی اصل این مطلب را منکر شود که مطلقاً خبر از عناوین قصدیه است، بلکه همین اندازه که مخبرٌ به مطابقی، قصدی بود، ولو متکلم توابع را قصد نکرده باشد کافی است در صدق اینکه أنه أخبر عن اللوازم. چرا می‌گویید به اندازه‌ی شُعَب خبر باید قصد وجود داشته باشد ولو اجمالاً؟! بلکه همین اندازه که مخبِر إخبار از مؤدای مطابقی را قصد کرد، کافی است در صدق اینکه أنه أخبر عن لوازمه و ملزوماته. لذا ممکن است مخاطبی با ردّ و بدل کردن مطالبی و خبر دادن به موضوعاتی، با زرنگی‌ای که دارد از طریق لوازم و ملزومات، مطلبی را از متکلم به دست آورد، در حالی که متکلم اصلاً قصد نداشت به آن مطالب خبر دهد، ولی اگر پرسیده شود که این مطالب را از کجا فهمیدید و چه کسی به شما خبر داد، می‌توانیم بگوییم همان متکلم خبر داد اما نفهمید. و این آیت آن است که در إخبار از لوازم و ملزومات که به نحو اجمال انجام می‌شود، قصد لازم نیست؛ همین اندازه‌ که در إخبار از مدلول مطابقی، قصد باشد، در صدق إخبار از مدلول مطابقی و لوازم و ملزومات، کافی است.

در مورد مثال دوم که «اگر کسی إخبار از مطلبی کند که مستلزم تکذیب انبیاء است حکم به کفر او نمی‌شود» در صورت عدم التفات به ملازمه اساساًً نقض محسوب نمی‌شود؛ زیرا اگر کسی نعوذ بالله تکذیب انبیاء را انجام دهد، زمانی مستلزم کفر است که تکذیب عن علمٍ و عمدٍ باشد، و إلا اگر کسی عن سهوٍ، عن خطأٍ، عن جهلٍ تکذیب کند کفر نمی‌آورد. و کسی که معتقد است کلام او تکذیب نیست، چون اصلاً التفات به ملازمه ندارد عمداً تکذیب نبی نکرده است. بلی در صورتی که احتمال ملازمه بدهد شبهه وجود دارد، ولی نمی‌توان گفت که مسلّم است اگر در واقع دروغ باشد کفر نباشد، اگر علی الاطلاق به نحو جزم از آن خبر دهد.

اشکال سید خویی رحمه الله به کلام مشهور در فرق بین اصل و اماره

سید خویی رحمه الله به مشهور نسبت داده است که فرق بین اماره و اصل ـ که در مسأله‌ی ما هم تأثیر دارد ـ این است که در لسان ادله موضوع اصل، شک است اما اماره موردش شک است. ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved