پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 23 آذر 1396
  • 2017 Dec 14
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 680
دیروز: 1586
ماه جاری: 26496
امسال: 263709
کل: 835583
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 17/7/1395 - 15:20
کد درس: 792 تعداد بازدید: 156 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال دوازدهم ـ سال تحصیلی 95ـ94
جلسه 42 ـ سه‌شنبه 22/10/94

محقق نائینی رحمه الله فرمودند: امارات صرف‌نظر از اعتبارشان، دارای کشف ناقض هستند و شارع طبق ادله‌ای که به ما رسیده است این کشف ناقص را تتمیم فرموده و تعبداً مکشوف آنها را به منزله‌ی مقطوع قرار داده است. در نتیجه اثر سوم و چهارم قطع هم بر امارات مترتب می‌شود؛ زیرا وقتی که اماره به منزله‌ی علم و مؤدای اماره به منزله‌ی معلوم قرار گرفت، همه‌ی آثاری که برای علم است غیر از آنچه که امکانش نیست، برای اماره هم خواهد بود.

محقق نائینی رحمه الله با استفاده از این مطالب، وارد بحث در مثبتات امارات و اصول می‌شود و می‌فرماید:

وقتی اماره بر چیزی قائم شد؛ مثلاً اماره بر حیات زید قائم شد، حیات مشکوک زید بعد از چندین سال حیات یقینی تلقی می‌شود و مؤدای اماره دقیقاً مانند آن است که معلوم به علم باشد. اگر بعد از چندین سال علم به حیات زید پیدا کنیم، علم به لوازم و ملزوماتش هم پیدا می‌کنیم؛ زیرا علم به علت، علم به سلسله‌ی معلولاتش و بلکه علل سابقه‌اش را نتیجه می‌دهد. اگر علم به طلوع خورشید داشته باشیم، علم به روز، علم به حرارت و هر چه در سلسله‌ی معلولات تا آخر قرار بگیرد، خواهیم داشت. مؤدای اماره هم به منزله‌ی معلوم است و لذا هر آنچه در سلسله‌ی علل و معلولات آن هست نیز با اماره ثابت می‌شود.

محقق نائینی رحمه الله می‌فرماید: اینکه مثبتات امارات حجت است به دلیل صفت محرزیت و وسطیت در اثباتی است که تعبداً به اماره داده شده است و به واسطه‌ی قیام اماره، واقع تعبداً احراز می‌شود. دلیلی که ما را متعبد می‌کند به اینکه اماره علم است و تتمیم کشف می‌کند، مطلق است و مربوط به جهتی از جهات نیست؛ در حقیقت دلیل بیان می‌کند مطلقاً اماره بدل از علم است. پس همان‌گونه که با وجود علم، لوازم و ملزومات ثابت می‌شود (به هر مقداری که التفات پیدا کنیم) چه واسطه داشته باشد و چه نداشته باشد و چه واسطه شرعی باشد و چه عقلی باشد، اماره‌ای هم که تعبداً جای علم قرار گرفته است و توسط آن اماره، واقع تعبداً احراز می‌شود، همه‌ی این آثار و لوازم را به برکت آن تعبد اثبات می‌کند.

همین جاست که محقق نائینی رحمه الله با کلام مرحوم آخوند مخالفت می‌کند و می‌گوید: اینکه امارات، لوازم و ملزوماتش را اثبات می‌کند، به خاطر وجهی است که بیان شد نه آنچه آخوند رحمه الله فرمودند.

مرحوم آخوند فرمود چون دلیل حجیت اماره، اطلاق دارد و اماره از مؤدی و نیز از لوازم و ملزومات آن حکایت می‌کند پس اطلاق دلیل حجیت اماره حتی این لوازم و ملزومات را اثبات می‌کند. آقای نائینی رحمه الله می‌گوید من نمی‌خواهم با دلیل حجیت اماره، حکایت اماره از لوازم و ملزومات را معتبر کنم؛ زیرا اماره از همه‌ی لوازم و ملزوماتش حکایت نمی‌کند تا بگویید چون دلیل اطلاق دارد همه‌ی این حکایت‌ها معتبر است. آری، اگر مؤدای اماره لازم بالمعنی الاخص داشته باشد، اماره از آن حکایت می‌کند. لازم بالمعنی الاخص یعنی لازمی که تصورش از تصور ملزوم عرفاً منفک نیست، مثل حاتم و جودش. ولی لوازم دیگر چه بسا متکلم و حاکی اصلاً التفات به آن نداشته باشد تا حکایت از آن کند و حکایت، یک امر قصدی است. اگر کسی بدون قصد و بدون التفات به لوازم کلامش مطلبی را بگوید، نمی‌توانیم بگوییم إخبار از این لوازم کرد. فرضاً کسی که خبر می‌دهد زید الآن زنده است، چه بسا التفات ندارد که باید زید ریش درآورده باشد و غافل از آن است، وقتی که غافل است چگونه می‌توانیم بگوییم إخبار از انبات لحیه‌ی آن فرد نموده است؟! نمی‌توانیم چنین سخنی بگوییم و این یک اشتباه است.

بنابراین مرحوم نائینی می‌فرماید: حجیت مثبتات امارات از این باب نیست که اطلاق دلیل حجیت امارات، حکایت اماره را از لوازم و ملزوماتش حجت می‌کند؛ زیرا اصلاً اماره حکایتی از لوازم و ملزوماتش ندارد مگر لازم بالمعنی الاخص که لا ینفکّ تصوّره عن تصوّر الملزوم (یا احیاناً آن لازم بالمعنی الاعمی که التفات دارد، و إلا قاعده‌اش این است که فقط لازم بالمعنی الاخص را می‌تواند حکایت کند)، لکن چون دلیل حجیت اماره، اماره را به منزله‌ی علم قرار داده است، پس مؤدای آن نیز در تمام جهات مثل علم قرار داده شده است و همان‌طور که اگر علم به چیزی می‌داشتیم و بعد از التفات، لوازم آن را درک می‌کردیم آن لوازم و همچنین ملزوماتش ثابت می‌شد، در معلوم تعبدی نیز اگر التفات به لوازم و ملزوماتش پیدا شود ثابت خواهد شد؛ نه از باب حکایت و خبر، بلکه از باب اینکه این تنزیل و جعل بدین‌گونه است، ولی صدق نمی‌کند که این‌ها محکی اماره هستند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و دوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved