پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 520
دیروز: 1001
ماه جاری: 2702
امسال: 168527
کل: 740401
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 14/7/1395 - 10:03
کد درس: 782 تعداد بازدید: 184 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 95-1394
جلسه‌ی شصت و چهارم؛ ‌‌سه‌شنبه 18/12/1394

نقد و بررسی کلام شیخ قدس سره

عرض می‌کنیم چهار شاهدی که مرحوم شیخ قدس سره اقامه کردند که مالک جاریه، بیع فضولی پسر خود را ردّ کرده بود، این شواهد با توجه به کل روایت و نیز اجماع مذکور، در حدّی نیست که ظهور در ردّ داشته باشد.

شاهد اوّل که فرمودند نفس مخاصمه دالّ بر ردّ بیع است، عرض می‌کنیم: چنین نیست که صرف مخاصمه دالّ بر ردّ بیع باشد، بلکه با وجود مخاصمه ممکن است مالک یکی از دو راه را انتخاب کند؛ یا معامله را ردّ کند و یا این‌که بیع را معلّق بگذارد و نه اجازه کند و نه ردّ؛ یعنی مالک بگوید فعلاً می‌خواهم ولیده را که هنوز در ملک من است پس بگیریم، و بعداً تأمل کنم که اگر معامله به صلاح من است، آن را اجازه و الا ردّ کنم.

امّا شاهد دوم که «حضرت مطلقاً به مالک فرمودند جاریه و ولد را بگیر و تشقیق نکردند که اگر معامله را اجازه ندادی یا ردّ کردی، جاریه و ولد را بگیر»، این شاهد هم ظهور در ردّ ندارد؛ زیرا مالک در مقام دعوا خدمت حضرت رسیده و درخواست أخذ ملکش را داشته، و چون باید حکم حضرت [نفیاً و اثباتاً] مطابق ادعای مدعی باشد، حضرت این‌گونه فرمودند که می‌توانی ولیده و پسرش را برداری، پس حکم حضرت منافاتی با این ندارد که مالک جاریه، حق امضای بیع را داشته باشد. امّا این‌که حکم حضرت به أخذ ولد جاریه به چه خاطر بوده، بحث آن خواهد آمد.

امّا شاهد سوم یعنی مناشده‌ی مشتری، عرض می‌کنیم اتفاقاً این می‌تواند به نوعی شاهد بر این باشد که مالک معامله را ردّ نکرده بوده بلکه از حق ملکی خود استفاده کرده و جاریه را پس گرفته بود؛ زیرا اگر مالک معامله را ردّ کرده بود، دیگر مناشده‌ی مشتری که امیرالمؤمنین علیه السلام فکری کنند تا قضیه حلّ شود، کمتر فایده داشت چون اگر مالک راضی می‌شد باید دوباره بیع انجام می‌دادند یا مثلاً هبه و یا مصالحه می‌کردند.

امّا شاهد چهارم که مشتری گفت «لَا أُرْسِلُ ابْنَكَ حَتَّى تُرْسِلَ ابْنِي» نیز دالّ بر ردّ معامله توسط مالک نیست، بلکه مالک با گرفتن جاریه و ولد، در مقام استیفاء حق خود بود، و مشتری هم به جهتی که خواهد آمد، به دستور حضرت ولد مالک را که فضولتاً کنیز را فروخته بود، حبس کرده و به مالک می‌گوید ولدت را رها نمی‌کنم تا این‌که ولد من را رها کنی، و علی الفرض رها کردن ولد به این معناست که مالک بیع را اجازه می کند؛ چون حضرت به مشتری فرمودند پسر مالک را بگیر تا بیع را تنفیذ کند «حَتَّى يُنْفِذَ لَكَ مَا بَاعَكَ».

بنابراین شواهدی که مرحوم شیخ قدس سره ذکر فرمودند، ظهوری در ردّ معامله ندارد، بله اشعاری بر مطلب دارد امّا در حدّی نیست که حجّت باشد، در نتیجه این اشکال وارد نیست که «روایت ظهور در اجازه‌ی بعد از ردّ دارد، در حالی که اجماع بر عدم تأثیر اجازه‌ی بعد از ردّ است». إلا این‌که دو اشکال دیگر در این‌جا وجود دارد که حلّش بر طبق قواعد شرعیه مشکل است و آن این‌که:

دو اشکال دیگر بر استدلال به صحیحه‌ی محمد بن قیس

اشکال اوّل این‌که ولد جاریه، حرّ بوده و قابلیت رقّیّت را ندارد، پس چگونه حضرت حکم کردند که مالک علاوه بر جاریه، ولد او را هم بگیرد؟ ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved