پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1396
  • 2017 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1680
دیروز: 1641
ماه جاری: 36085
امسال: 201910
کل: 773784
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 30/6/1395 - 15:09
کد درس: 775 تعداد بازدید: 570 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 95-1394
جلسه‌ی پنجاه و هفتم؛ ‌‌‌شنبه 8/12/1394

مناقشه در استدلال به روایت عروه بارقی

بحث از این روایت به طور مفصل خواهد آمد و مناقشاتی در آن وجود دارد، ولی مهم آن است که این روایت از طریق معتبر نقل نشده، لذا نمی‌تواند مستند برای حکم واقع شود.

5. روایات دالّ بر این‌که سکوت مولا در صورت علم به نکاح عبد، اقرار به آن است

وجه دیگری که مرحوم شیخ قدس سره برای اثبات صحّت عقد فضولی در صورتی که مالک رضایت باطنی داشته باشد اقامه می‌کند، تمسّک به روایات متعددی است که ـ در بین آن‌ها صحیحه هم وجود دارد و ـ بیان می‌‌کند اگر عبدی بدون إذن مولا ازدواج کرد و بعد مولا مطلع شد و اعتراض نکرد، این عدم اعتراض دال بر رضایت مولاست (ذلک اقرارٌ منه) و در نتیجه عقد صحیح می‌باشد. و این روایات هر چند در مورد نکاح است، امّا از آن‌جا که عقدِ نکاح تفاوتی با سایر عقود در جهت مورد بحث ندارد، لذا با استناد به این روایات می‌توان حکم به صحّت سایر عقود از جمله بیع در صورت مذکور کرد.

عرض می‌کنیم این استدلال شیخ قدس سره هم قابل مناقشه است؛ زیرا اولاً: احتمال دارد این روایات مختص به عقد نکاح باشد، لذا سرایت آن به بیع مشکل است. ثانیاً: بحث نکاحِ عبد با بیع متفاوت است؛ زیرا در نکاح، عبد برای خودش عقد نکاح را خوانده و طرف نکاح خودش است، الا این‌که صحّت عقد مشروط به إذن مولاست و این إذن می‌تواند أعم از إذن سابق و لاحق ‌باشد؛ زیرا هم اطلاقات شامل آن می‌شود و هم تصریح این روایات، امّا در ما نحن فیه فرض این است که اجنبی عقد را خوانده و عقد مستند به اجنبی است نه مالک. پس این دو با هم فرق دارد و نمی‌توان حکم نکاح عبد را که بدون إذن مولاست، به بیع و سایر عقود سرایت داد.

بله، اگر می‌خواهید به قضیه‌ی نکاح عبد تشبیه کنید، باید جایی را تشبیه کنید که مثلاً مالک چیزی را که رهن در نزد دیگری است بفروشد، در این‌جا اگر مرتهن بعداً اذن بدهد کافی است؛ زیرا عقد از مالک صادر شده و فقط فاقد شرط إذن است، لذا اگر مرتهن بعداً إذن بدهد، بیع تصحیح می‌شود. بنابراین نهایت چیزی که از این روایات استفاده می‌شود آن است که اگر عقدی از مالک صادر شود امّا متوقف بر إذن دیگری باشد، در صورتی که آن فرد إذن بدهد و یا از اول راضی باشد، عقد صحیح است، امّا از این روایات نمی‌‌توان صحت عقد را در جایی که اصلاً عقد از مالک صادر نشده استفاده کرد.

6. تقویت مدعا توسط شیخ قدس سره با استناد به کلمات اصحاب

مرحوم شیخ قدس سره در ادامه تقریب دیگری برای مطلب ذکر کرده و می‌فرمایند: از کلمات اصحاب ظاهر می‌شود در جایی که مالک راضی به عقد است، عقد اصلاً فضولی نیست و احتیاج به اجازه‌ ندارد. مثلاً فقهاء در استدلال بر صحت عقد فضولی با الحاق اجازه‌ی مالک چنین می‌گویند که «إنّ الشرایط کلّها حاصلة إلا رضا المالک» یعنی تمام شرایط حاصل است به جز رضایت مالک، پس با حصول رضایت، عقد تصحیح می‌شود. از این عبارت استفاده می‌شود که ملاک صحّت عقد در نزد فقهاء، رضایت مالک است؛ نه خصوص إذن سابق یا اجازه‌ی لاحق، و در ما نحن فیه چون مالک رضایت باطنی دارد، پس عقد صحیح است و فضولی نمی‌‌باشد.

هم‌چنین فقهاء در مورد بیع فضولی می‌‌فرمایند: «إنّ الاجازة لا یکفی فیها السکوت لأنّه أعمٌ من الرضا»؛ یعنی اگر مالک مطلع شد و سکوت کرد، این سکوت کافی برای صحّت عقد نیست؛ زیرا أعم از رضایت می‌باشد. پس معلوم می‌شود که ملاک، رضایت است. بنابراین اگر مالک رضایت باطنی به عقد داشته باشد ولو این‌که کسی نداند، بینه و بین الله باید بر این عقد ترتیب اثر دهد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و هفتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved