پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 مهر 1396
  • 2017 Oct 22
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 663
دیروز: 2057
ماه جاری: 37125
امسال: 202950
کل: 774824
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 30/6/1395 - 15:03
کد درس: 774 تعداد بازدید: 463 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 95-1394
جلسه‌ی پنجاه و ششم؛ ‌‌سه‌شنبه 27/11/1394

شرط پنجم از شروط متعاقدین: کون المتعاقدین مالکین أو مأذونین من المالک أو الشارع

شرط دیگری که مرحوم شیخ قدس سره از جمله شروط متعاقدین ذکر می‌کند این است که متعاقدین یا باید مالکین باشند و یا مأذون از مالک یا شارع، در نتیجه عقد فضولی صحیح نیست یعنی اثری که بر عقد غیر فضولی از لزوم بار می‌شود، بر عقد فضولی مترتب نمی‌شود و بالفعل اثری ندارد؛ زیرا فضول نه مالک است و نه مأذون از مالک یا شارع.

شیخ قدس سره در ادامه می‌فرماید: امّا این‌که آیا عقد فضولی با اجازه‌ی لاحقه تصحیح می‌شود یا نه، اصحاب در این مسأله اختلاف دارند، بعد از این‌که اتفاق دارند ایقاعات فضولی باطل بوده و با اجازه‌ی لاحقه تصحیح نمی‌شود، کما این‌که از مرحوم شهید قدس سره در غایة المراد، اجماع بر این مطلب نقل شده است.

عرض می‌کنیم مطلب به این سادگی که مرحوم شیخ قدس سره فرمودند نیست و باید بحث کرد که آیا ایقاعات فضولی با اجازه‌ی لاحقه تصحیح می‌شود یا نه؟ اجماعی هم که شیخ قدس سره نقل کردند، معلوم نیست ثابت باشد و علی فرض ثبوت هم معلوم نیست کاشف از قول معصوم علیه السّلام باشد.

عده‌‌ای از علماء ـ تبعاً لکتاب المکاسب ـ این‌جا وارد بحث شده‌اند و تقریباً اجماع را نادیده گرفته و بحث کرده‌اند آیا دلیلی بر تصحیح ایقاع فضولی با اجازه‌ی لاحقه وجود دارد یا نه؟ و بعد ادله‌ی صحت بیع فضولی را مطرح کرده‌اند. امّا به نظر ما این نحوه‌ی ورود در بحث خیلی فنی نیست؛ زیرا ابتدا باید ادله‌ی تصحیح عقد فضولی را علی التفصیل بررسی کنیم و بعد بحث کنیم آیا از این ادله می‌توان تصحیح ایقاعات فضولی را نیز استفاده کرد یا نه؟ لذا فعلاً ما از این بحث صرف نظر می‌کنیم و بعد از این‌که ادله‌ی تصحیح عقد فضولی را مطرح کردیم، بدان می‌پردازیم.

مرحوم شیخ قدس سره در ادامه، نکته‌ای لغوی ذکر می‌فرمایند که مراد از «الفضولی» در عبارت «عقد الفضولی»؛ یعنی آن شخصِ غیر مالک یا غیر مأذون از قِبَل مالک یا شارع. به تعبیر دیگر «الفضولی»، مضافٌ‌الیه «عقد» است؛ عقدِ شخصِ فضول. گاهی هم «الفضولی» صفت برای عقد است؛ یعنی عقدی که چنین صفت را دارد که فضولی است. البته در این صورت باید تعبیر به «العقد الفضولی» کرد؛ چراکه صفت و موصوف در تعریف و تنکیر تابع هم هستند، امّا به نظر می‌رسد این ترکیب عمدتاً اضافه باشد یعنی «عقد الفضولی».

اگر مالک رضایت باطنی به عقد داشته باشد، آیا عقد از فضولی بودن خارج می‌شود؟

مسأله‌ی مهم دیگری که جناب شیخ قدس سره قبل از ورود در بحث بیع فضولی مطرح می‌کند این است که اگر فضولی عقدی را محقق کرد و مالک رضایت و طیب نفس قطعی به آن داشت، آیا چنین عقدی فضولی می‌باشد و نیاز به ابراز اجازه‌ی مالک دارد و یا این‌که اصلاً فضولی نیست و صحیح می‌باشد؟ مثلاً فرض کنید مغازه داری اجناسی را گذاشته که بفروشد، شخصی آن اجناس را به دیگری به بهترین قیمت ممکن بفروشد و مالک هم صد درصد به این بیع راضی باشد ـ به این معنا که اگر خودش حاضر بود و توجه داشت، همان بیع را با طیب نفس انجام می‌داد ـ آیا چنین بیعی فضولی است یا غیر فضولی؟

اگر بیع غیر فضولی باشد به این معناست که نقل و انتقال محقق شده و مشتری می‌تواند جنس را بردارد و پول را هم به مالک تحویل دهد و تمام احکام بیع مترتب می‌شود. و اگر بیع فضولی باشد، قبل از اجازه‌ی مالک، نقل و انتقالی محقق نشده و بیع ذات اثر نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و ششم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved