پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 21 آذر 1396
  • 2017 Dec 12
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1198
دیروز: 1778
ماه جاری: 23564
امسال: 260777
کل: 832651
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 30/6/1395 - 14:56
کد درس: 773 تعداد بازدید: 486 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 95-1394
جلسه‌ی پنجاه و پنجم؛ دو‌شنبه 26/11/1394

ادامه‌ی کلام مرحوم شیخ قدس سره

مطلب دیگر این‌که از تعلیل ذیل روایت ـ که حضرت در مقابل عامه و در مقام بیان، در جواب سؤال زراره فرمودند ـ «إِنَّهُ لَمْ يَعْصِ اللَّهَ وَ إِنَّمَا عَصَى سَيِّدَهُ فَإِذَا أَجَازَهُ فَهُوَ لَهُ جَائِزٌ» استفاده می‌شود که ملاک در بطلان [هر عقد یا ایقاعی]، عصیان خداوند متعال است؛ یعنی هر عقدی که موجب عصیان خداوند متعال باشد، آن عقد قابل تصحیح نیست؛ زیرا چنین عصیانی نمی‌تواند تبدیل به رضایت شود؛ مانند عقد نکاح بر ذات بعل یا محارم، یا در حال احرام و امثال این موارد. امّا اگر عقدی فقط عصیان سید باشد، چون این عصیان قابل جبران است به این‌که برای سید بداء حاصل شده و راضی به عقد شود ـ بر خلاف بداء در حق خداوند متعال که محال است ـ لذا می‌توان قائل به صحت عقد همراه با لحوق رضا شد.

ما نحن فیه نیز چنین است؛ یعنی حکم به بطلان عقدی که عبد وکالتاً عن الغیر خوانده، به این خاطر است که عصیان مولا کرده و بدون اجازه‌ی مولا، وکیل برای غیر در إنشاء عقد شده است، امّا طبق تعلیل در ذیل این روایت می‌گوییم اگر مولا راضی به عقد شود، عقد صحیح شده و ذات اثر می‌شود.

إن قلت: فقط در جایی که عبد برای خودش عقد خوانده باشد، با الحاق رضایت قابل تصحیح است، امّا اگر برای دیگری عقد خوانده باشد، رضایت سیّد مصحح عقد نیست.

قلت: اگر عقدی که عبد برای خودش خوانده با رضایت سید تصحیح شود، عقدی که برای دیگری هم خوانده تصحیح می‌شود؛ زیرا در عقدی که برای خودش خوانده دو عدم رضایت وجود دارد؛ یکی عدم رضایت مولا به إنشائی که قائم به عبد است، و دیگر عدم رضایت سید به التزام به مضمون عقد، امّا در عقدی که برای دیگری خوانده فقط یک عدم رضایت وجود دارد و آن هم عدم رضایت مولا به إنشائی که قائم به عبد است، ولی مضمون إنشاء ربطی به مولا ندارد؛ زیرا عبد، عقد را برای دیگری خوانده است. [پس عقدی که عبد برای دیگری خوانده، اولی به صحت همراه با الحاق رضایت سید است.]

بنابراین نتیجه این می‌شود که هر عقد یا ایقاعی ـ اعم از بیع، نکاح و ... ـ که فضولیِ آن با اجازه قابل تصحیح باشد، در ما نحن نیز قابل تصحیح است. بله اگر قائل شدیم که امکان تصحیح عقد فضولی در ایقاعات نیست، ظاهراً در مثل ما نحن فیه هم نمی‌توان ملتزم به صحّت ایقاعِ ملحوق به رضا شد.

نقد و بررسی کلام مرحوم شیخ قدس سره

عرض می‌کنیم این‌که مرحوم شیخ قدس سره فرمودند: «عموم ادلّه‌ی وفاء به عقود، شامل إنشائات عبد هم می‌شود و مخصِّص یعنی کریمه‌ی (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا عَبْداً مَمْلُوكاً لا يَقْدِرُ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ) فقط عقدی را از تحت این عموم خارج می‌کند که اصلاً همراه رضایت نباشد؛ نه سابقاً و نه لاحقاً»، این کلام درست نیست و این کریمه نمی‌تواند مخصص (اوفوا بالعقود) باشد؛ زیرا قبلاً بیان کردیم کریمه‌ی (اوفوا بالعقود) به معنای «أوفوا بعقودکم» است؛ یعنی هر کسی به عقدی که خودش ایجاد کرده باید پایبند باشد؛ نه این‌که افراد به عقود دیگران ملتزم باشند، و در این‌جا چون مولا إنشاء عقد نکرده، پس وفای به عقد بر او واجب نیست. [مضافاً به این‌که] کریمه‌ی (لا يَقْدِرُ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ) بیان می‌کند که عبد قدرت بر هیچ شیئی ندارد ـ االبته «شیء» به آن معنایی که گفتیم ـ و چون بر إنشاء عقد ولو وکالتاً از دیگری، «شیءٌ» صادق است، لذا عبد اصلاً قادر بر إنشاء عقد نیست؛ پس وقتی قدرت ندارد یعنی اصلاً عقدی وجود ندارد تا موضوع «اوفوا بالعقود» درست شود؛ چه نسبت به خودش و چه نسبت به موکّل ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و پنجم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved