پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 شهريور 1396
  • 2017 Sep 19
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 606
دیروز: 859
ماه جاری: 27406
امسال: 160720
کل: 732594
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 4/5/1395 - 14:19
کد درس: 764 تعداد بازدید: 349 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 95-1394
جلسه‌ی چهل و ششم؛ ‌‌سه‌شنبه 29/10/1394

اشکال سوم: (اشتراط رضای مقارن مالک)

 وجه دیگری که مرحوم شیخ قدس سره به عنوان اشکال اول بر عدم صحت عقد إکراهی بعد از لحوق اجازه‌ی مالک ذکر می‌کند، این است که مقارنت رضایت مالک با عقد، شرط صحت عقد و ترتب اثر بر آن است. مرحوم شیخ می‌فرماید این حرف معقول است اما باید دید آیا دلیلی در مقام اثبات دارد یا نه؟ ایشان ادله‌ی اشتراط رضای مقارن مالک را از قِبَل مخالفین صحت عقد إکراهی نقل می‌کنند که عبارتند از:

ادله‌ی مخالفین صحت عقد إکراهی بر اشتراط رضای مقارن مالک
1. تمسک به کریمه‌ی (تجارة عن تراض منکم)

مرحوم شیخ قدس سره می‌فرماید اولین دلیلی که اقامه شده بر این‌که رضایت مقارن مالک، شرط در تأثیر عقد است، تمسّک به کریمه‌ی (لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ) است. این کریمه دلالت دارد که عقد باید (عَنْ تَرَاضٍ) باشد ـ قاعدتاً مراد شیخ قدس سره باید تراضی مقارن باشد ـ‌ و چون در این‌جا عقد از روی تراضی نیست، لذا لحوق رضایت تاثیری ندارد.

مرحوم شیخ قدس سره در استدلال به این کریمه برای اثبات اشتراط تراضی مقارن مناقشه کرده و می‌فرماید: دلالت کریمه بر اشتراط رضایت مقارن، یا باید از طریق مفهوم حصر باشد، یعنی کریمه بیان کند هر معامله و نقل و انتقالی، أکل مال به باطل است مگر آن معامله‌ای که همراه با رضایت مقارن مالک باشد. یا این‌که از طریق مفهوم وصف استفاده‌ی اشتراط رضایت مقارن را کنیم به این بیان که (عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ) احتراز است از هر معامله‌ای که از غیر تراضی صادر شده باشد.

مرحوم شیخ قدس سره می‌فرماید: اما این کریمه مفید حصر نیست؛ زیرا از دو طریق می‌توان از کریمه استفاده‌ی حصر کرد؛ یا باید استثناء در آیه به نحو متصل باشد و یا این‌که اگر استثناء منقطع است به نحو استثناء مفرّغ باشد، امّا هیچ کدام از این دو طریق در کریمه وجود ندارد؛ زیرا معلوم است که استثناء منقطع است؛ چراکه مستثنی منه «أکل مال به باطل» است و مستثنی یعنی «تجارة عن تراض» اصلاً مصداق «أکل مال به باطل» نیست تا استثناء متصل باشد بلکه «تجارة عن تراضٍ منکم» تخصصاً خارج از مستثنی منه است.

هم‌چنین استثناء مفرّغ هم نیست؛ زیرا مستثنی منه که همان «أکل مال به باطل» است در کریمه ذکر شده است. بله اگر مثلاً کریمه می‌فرمود «لا یحل الا ما هو تجارة عن تراض» قائل می‌شدیم که استثناء مفرّغ بوده و کریمه مفید حصر است.

از طریق مفهوم وصف هم نمی‌توان اشتراط رضایت مقارن را اثبات کرد؛‌ زیرا اولاً: وصف مفهوم ندارد. ثانیاً: کسانی که قائل به مفهوم وصف شده‌اند، در جایی مفهوم وصف را قبول دارند که وصف وارد مورد غالب نباشد امّا اگر وصف وارد مورد غالب باشد مانند (وَ رَبَائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُمْ) دیگر مفهوم ندارد.

بنابراین کریمه مفید اشتراط رضایت مقارن نیست و از آن فقط استفاده می‌شود که (تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ) مفید نقل و انتقال است امّا آیا غیر آن می‌تواند مفید نقل و انتقال باشد یا نه، کریمه ساکت است و دلالتی بر آن ندارد. پس نمی‌توان به آن برای اثبات اشتراط مقارنت رضایت مالک تمسّک کرد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و ششم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved