پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 513
دیروز: 1001
ماه جاری: 2695
امسال: 168520
کل: 740394
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 17/10/1391 - 18:58
کد درس: 76 تعداد بازدید: 934 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی92-1391

جلسه‌ی بيست و هفتم؛ دو‌شنبه 15/8/1391
 

بررسی اشکال سید خوئی بر کلام محقق ایروانی قدس سرهما

سید خوئی بر خلاف محقق ایروانی قدس سرهما فرمود در صورت شک در رضایت مالک، اخذ آن مال از ید جائر به نیت رد به مالک جایز است و مطالبی را که محقق ایروانی در ردّ تمسک به قاعده‌ی احسان در صورت شک بیان فرمود، پاسخ داد.

از جمله مطالبی که سید خوئی قدس سره فرمود این بود که روایت «لَا يَحِلُ‏ دَمُ‏ امْرِئٍ‏ مُسْلِمٍ‏ وَ لَا مَالُهُ إِلَّا بِطِيبَةِ نَفْسِهِ» و «حرمة مال المسلم کحرمة دمه» بیان می‌کند تصرفاتی که عائد به غیر مالک است، جایز نیست و نظری به تصرفات عائد به مالک و در راستای منافع مالک ندارد.

این کلام، کلام متینی است هرچند بهتر است این‌طور تعبیر کنیم که این روایت هر تصرفی را که مزاحم ملک و نظر مالک باشد شامل می‌شود و بیان می‌کند ممنوع است؛ مگر تصرفی که صد درصد به نفع مالک باشد که روایت شامل آن نمی‌شود؛ مثلاً دیواری که در حال خراب شدن است، اگر کسی جلوی خراب شدن آن را بگیرد و آن را تعمیر کند، متفاهم عرفی از این روایت آن نیست که چنین تصرفاتی که جز عناء و رنج برای متصرف ندارد و منفعت آن برای مالک است، مشمول روایت بوده و حرام باشد، کما این‌که فقره‌ی «لَا يَحِلُ‏ دَمُ‏ امْرِئٍ‏ مُسْلِمٍ‏» هم شامل جایی نمی‌شود که مثلاً به جهت احتیاج مبرم به تزریق خون ـ به خاطر سانحه ـ لازم است مقداری از خونش برای تشخیص گروه خونی کشیده شود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه بیست و هفتم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved