پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 19 آذر 1397
  • 2018 Dec 10
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 747
دیروز: 1656
ماه جاری: 34909
امسال: 444915
کل: 1415896
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 25/8/1391 - 15:43
کد درس: 75 تعداد بازدید: 1229 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 92-1391

جلسه‌ی بیست و ششم؛ یک‌‌‌شنبه 14/8/1391
 

ملاحظاتی بر کلام محقق ایروانی قدس سره

1. محقق ایروانی فرمود در صورت شک به رضایت مالک ـ حتّی به نیت ردّ ـ از آن‌جا که موضوع احسان محرز نیست، نمی‌توان به قاعده‌ی احسان تمسک کرد؛ زیرا احتمال دارد راضی نباشد که در آن صورت نه تنها احسان نیست، بلکه إساءه و ظلم است. بنابراین نمی‌توان به ادلّه‌ی قاعده‌ی احسان تمسک کرد.

ولی ما می‌گوییم رضایت مالک از دو حال خارج نیست یا حالت سابقه‌ی نعتی آن عدم بوده ـ به این صورت که می‌دانستیم به تصرف ما به هیچ وجه راضی نبود، شک می‌کنیم در این حالت راضی هست یا خیر ـ استصحاب عدم رضایت جاری می‌کنیم، در نتیجه موضوع حرمت تصرف احراز می‌شود؛ زیرا هرگونه تصرفی در مال غیر جایز نیست مگر در صورت رضایت مالک و در این‌جا با اصل، احراز می‌کنیم رضایت ندارد.

یا این‌که حالت سابقه به نحو نعتی نداشته که در این حالت نیز استصحاب عدم ازلی رضایت جاری می‌شود؛ زیرا آن وقتی که غصب مال مطرح نبود، رضایت مالک به اخذ و رد نیز نبود، شک می‌کنیم بعد از تصرفات غاصبانه‌ی جائر، رضایت به اخذ و ردّ آن حاصل شد یا خیر، استصحاب عدم پدید آمدن رضایت جاری می‌شود.

بنابراین صورت شک را در اکثر موارد ـ اگر نگوییم در همه‌ی موارد ـ می‌توانیم ملحق کنیم به صورتی که مالک رضایت ندارد. بله، در یک صورت ـ که آن هم معلوم نیست مصداق خارجی پیدا کند ـ نمی‌توان احراز عدم رضایت کرد و آن صورت توارد حالتین است که در زمانی راضی بوده و در زمانی راضی نبوده و مشتبه شده که کدام مقدم بوده و کدام مؤخر، در نتیجه حالت سابقه احراز نمی‌شود و استصحاب ـ چه نعتی و چه ازلی ـ نمی‌تواند جاری ‌شود.

2. محقق ایروانی فرمود اگر در صورت شک بتوان به قاعده‌ی احسان تمسک کرد، لازمه‌اش آن است که تصرفات استرباحیه به نفع مالک جایز باشد؛ مثلاً مال مالکی را علی رغم شک در رضایتش بتوان فروخت، در حالی که این مسلّم است جایز نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه بیست و ششم اينجا را کليک کنيد. 

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
از خودمان شروع كنيم
اميرمؤمنان (ع) فرمود: هركس خود را پيشواى مردم قرار دهد، پيش از آموختن ديگران، به آموزش خود بپردازد، و بايد تربيت كردنش با سيرت و رفتارش، پيش از تأديب به زبانش باشد. آن كس كه معلم و مربّى خويشتن است، سزاوارتر است به احترام، از آنكه معلم و مربّى مردم است.
نهج البلاغه، حكمت 73
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved