پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 24 آذر 1396
  • 2017 Dec 15
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 233
دیروز: 1900
ماه جاری: 27949
امسال: 265162
کل: 837036
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 22/1/1395 - 15:49
کد درس: 744 تعداد بازدید: 643 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال دوازدهم ـ سال تحصیلی 95ـ94
جلسه 37 ـ دوشنبه 14/10/94

البته همان‌طور که جناب شیخ رحمه الله در کتاب رسائل فرموده‌اند آنچه به عنوان مثال برای استصحاب شرایع سابقه ذکر شده است، یا از طریق شرعِ خودمان می‌توانیم اثبات کنیم یا به نحوی نیست که قابل استصحاب باشد، بنابراین بحث مذکور دارای ارزش عملی نیست. فرمایش شیخ رحمه الله درست است و واقعاً اگر ارزش عملی داشته باشد، اقل قلیل است و چندان اهمیتی ندارد.

اشکال دوم در استصحاب احکام شرایع منسوخه

شرایع منسوخه، به گونه‌ای است که علم اجمالی به نسخ بعضی از احکام آنها داریم. قطعاً بعضی از احکام آنها منسوخ شده است. فرضاً اگر پانصد حکم داشته باشند، می‌دانیم صد مورد از آنها منسوخ شده است. با این علم اجمالی، چگونه می‌توان استصحاب حکم مشکوک کرد و حکم به بقاء آن‌ کرد؟!

نظیر آن است که پانصد إناء داشته باشیم که گرچه همه مسبوق به طهارتند، اما علم داریم مثلاً صد اناء از این إناءها نجس شد، ولی یکی را انتخاب می‌کنیم و استصحاب طهارت در آن جاری می‌کنیم، این استصحاب جاری نمی‌شود؛ زیرا استصحاب طهارت این إناء معارض است با استصحاب طهارت اناء دیگر.

اگر در همه‌ی اناء‌ها استصحاب طهارت جاری کنید، تجویز مخالفت عملیه‌ی قطعیه است و اگر طهارت بعضی دون دیگری را استصحاب کنید ترجیح بلامرجح است، پس استصحاب‌ها به تعارض ساقط می‌شود و استصحاب در هیچ‌کدام جاری نیست.

در ما نحن فیه هم این‌چنین است؛ حکم مشکوکی را که می‌خواهیم استصحاب کنیم، چون اطراف علم اجمالی قرار دارد که می‌دانیم بعضی از آن احکام نسخ شده است، اگر در همه استصحاب جاری کنیم تجویز مخالفت قطعیه است، در بعضی دون دیگری ترجیح بلا مرجح است، بنابراین استصحاب‌ها به تعارض ساقط می‌شود و دست ما از استصحاب کوتاه است.

دفع اشکال مذکور

این اشکال قابل دفع است؛ زیرا اگر در اطراف علم اجمالی، علم تفصیلی پیدا شود که موجب انحلال آن شود، مانعی از جریان استصحاب در موارد مشکوک نیست. در مثال إناء مثلاً اگر علم پیدا کردیم به تعداد معلوم بالاجمال که فلان تعداد مشخصاً نجس است، این‌ها دیگر مجرای اصل نیستند و بقیه‌ی موارد مجرای اصل است.

علم اجمالی به منسوخ شدن تعدادی از احکام، قابل انحلال است؛ زیرا با مراجعه و تتبع متوجه می‌شویم که تعداد زیادی بالتفصیل منسوخ شده است و در عین حال تعداد زیادی هم باقی است؛ مثلاً حرمت نکاح محارم همیشه وجود دارد و نظیر این‌ها. اگر معلوم البقاءها را کنار بگذاریم و معلوم النسخ‌ها را هم کنار بگذاریم، شک در بقیه بدوی می‌شود و می‌توانیم بدون ابتلای به معارض، استصحاب را جاری کنیم. پس این اشکال وارد نیست.

اشکال سوم در استصحاب احکام شرایع سابقه

موضوع احکام شرایع سابقه امت‌های سابقه بوده و از اول ربطی به من و شما و این امت نداشته است، لذا نمی‌شود استصحاب کرد.

پاسخ اشکال سوم

پاسخ دیگر این است که مسلمانانی که قبلاً شریعت سابقه را درک کردند، مثلاً برخی ‌مسیحی بودند و مسلمان شدند، می‌توانند استصحاب حکم شریعت سابق جاری کنند و بگویند قبلاً حکم ما این بود و الآن هم هست و به قاعده‌ی اشتراک احکام، این احکام در مورد ما هم جاری است.

این پاسخ در بحث‌های سابق ردّ شد به اینکه ما با آنها در صورتی در احکام مشترکیم که آنها واجد امتیاز خاصی نباشند که به خاطر آن امتیاز، حکمی برای آنان ثابت شود. در ما نحن فیه چنین است که آنها چون یقین سابق و شک لاحق دارند می‌توانند استصحاب کنند، اما ما که چنین یقین سابقی نداریم پس با آنها موضوعاً متفاوتیم، نظیر مثالی که قبلاً زدیم. پس از این طریق نمی‌توانیم پاسخ دهیم ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سی و هفتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved