پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 21 آذر 1396
  • 2017 Dec 12
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1509
دیروز: 1778
ماه جاری: 23875
امسال: 261088
کل: 832962
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 18/1/1395 - 15:08
کد درس: 739 تعداد بازدید: 509 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال دوازدهم ـ سال تحصیلی 95ـ94
جلسه 32 ـ سه‌شنبه 1/10/94

به بیان دیگر وقتی عنب، کشمش شد و آبی به آن اضافه شد، قطعاً حلیت دارد و بحث ما این است که آیا حلیتش دارای غایت است یا خیر؟ اگر کسی بگوید با جوشیدن حرام نمی‌شود یعنی حلیت مطلقه دارد، اگر گفت حرام می‌شود یعنی حلیت مغیاة دارد. اکنون نمی‌دانیم وضعیت حلیت آن چگونه است، پس اشاره می‌کنیم به این کشمش و می‌گوییم هذا حلال. بعد از جوشیدن شک می‌کنیم آیا آن حلیتی که برای کشمش بود هنوز باقی است یا خیر؟ چون ما نمی‌دانیم که غایت دارد یا ندارد. و از آنجا که ما مطلقاً استصحاب را حجت دانستیم، استصحاب حلیت را جاری کرده و نتیجه می‌گیریم که با استصحاب حرمت معلقه معارض می‌شود.

إن قلت: گرچه نمی‌دانیم این حلیت مغیاة‌ است یا غیر مغیاة، ولی حالت سابقه‌اش یعنی آن وقتی که ماء العنب بود، حلیتش مغیاة‌ بود پس الآن هم حلیتش، حلیت مغیاة است و با این استصحاب سببی دیگر شکی باقی نمی‌ماند تا ما استصحاب حلیت کنیم.

قلت: اولاً: این فرض حالت سابقه ندارد؛ زیرا آن ماء العنب تمام شد و خشک شد و آبی به این کشمش اضافه شده است و قطعاً این ماء الزبیب، حلال است و خودش موضوع حلیت است. حلیت سابق را به اینجا نمی‌کشانیم پس بنابراین جای استصحاب آن حلیت سابق نیست.

ثانیاً: استصحاب حلیت سابقه‌، به نحو مثبت اثبات می‌کند که ماء الزبیب هم حلال است؛ چون عقل حکم می‌کند دو حلیت نمی‌تواند باشد، وقتی حلیت مغیاة شد پس حلیت دیگری نیست، و این لازمه‌ی عقلی است و با استصحاب اثبات نمی‌شود.

نقد و بررسی اشکال مذکور بر کلام آخوند رحمه الله

به نظر می‌رسد کلام مرحوم آخوند متین و قابل دفاع باشد زیرا:

درست است که الآن حلیت ماء الزبیب مشکوک است که آیا حلیت مغیاة و قصیره است که تمام می‌شود یا حلیت غیر مغیاة و غیر قصیر است، لکن به نظر می‌آید ما می‌توانیم با اجرای اصل موضوعی، احتمال حلیت غیر قصیره را نفی کنیم؛ زیرا ماء ‌الزبیب قطعاً حلیت دارد ولی مردد است بین اینکه قصیر باشد یا طویل، فرض این است که قصیر و طویل در ماهیت تفاوتی ندارند، حلیت قصیره یعنی تا این زمان و تا این حد (یعنی تا غلیان) و حلیت طویله یعنی بعد از این حد هم باز وجود دارد، لذا نسبت به ذات حلیت قصیره نمی‌توانیم شک کنیم و قطع داریم که وجود دارد؛ یعنی تا مرز غلیان، حلیت هست، شک می‌کنیم که آیا حلیت طویله جعل شده است یا خیر؟ فرض این است که این‌ها دو جعل و دو مجعول هستند و یک مجعول در دل مجعول دیگر است. بنابراین می‌توانیم عدم جعل و مجعول طویل را استصحاب ‌کنیم.

لامحاله بعد از غلیان دیگر نمی‌توانیم استصحاب حلیت کنیم؛ زیرا با اصل موضوعی، احتمال حلیت بعد از غلیان نیست؛ زیرا حلیت بعد از غلیان، ناشی از حلیت طویله است یعنی کلی‌ای است که در ضمن فرد طویل باید محقق شود و فرض این است که فرد طویل با اصل موضوعی منتفی است و فرد قصیر هم که عمرش تا غلیان بود و در نتیجه دیگر احتمال حلیت تا بعد از غلیان نمی‌دهیم.

نظیر این در بحث طهارت وجود دارد. در بحث استصحاب کلی قسم ثانی بیان شد اگر کسی علم داشته باشد که یا حدث اصغر از او سر زده یا حدث اکبر، در این حالت حتی اگر وضو بگیرد نمی‌تواند نماز بخواند؛ زیرا استصحاب کلی حدث را که جامع بین حدث اصغر و اکبر است دارد و باید غسل هم انجام دهد. البته آنجا تذکر دادیم که آثار مشترکه بین حدث اصغر و اکبر مترتب می‌شود ولی آثار مختصه از حیث استصحاب کلی قسم ثانی مترتب نمی‌شود، هر چند از حیث علم اجمالی ممکن است در جایی مترتب شود.

علی‌رغم این مطلب اگر کسی محدث به حدث اصغر بود و وضو نداشت و سپس رطوبت مشتبه‌ای از او سر زد و نفهمید که بول است یا منی، در اینجا علی‌رغم اینکه استصحاب کلی قسم ثانی را قبول داریم، اگر این فرد وضو بگیرد می‌گوییم متطهر می‌شود و می‌تواند نماز بخواند و تمام افعال فرد متطهر را می‌تواند انجام دهد؛ زیرا اینجا متفاوت است و اصل موضوعی وجود دارد که باعث می‌شود دیگر نتوانیم استصحاب کلّی حدث بعد از وضو جاری کنیم.

 نکته‌اش این است که گرچه این فرد می‌داند محدث بوده است و شک هم دارد که الآن حدثش طویل است یا قصیر، اما نسبت به حدث طویل می‌تواند استصحاب عدم کند، (استصحاب عدم تحقق جنابت) و استصحاب عدم تحقق حدث اصغر معارض با آن نیست؛ زیرا فرض کردیم که این فرد قبلاً حدث اصغر داشته است و قطعاً محدث است. لذا استصحاب عدم حدث اکبر را جاری می‌کنیم و حکم می‌کنیم که جنب نیست. از سوی دیگر این شخص وضو گرفت و حدث اصغر قطعی با این وضو زائل شد، پس این فرد محدث به حدث اصغر بوده وجداناً و غیر جنب بوده به اصل، دلیل هم می‌گوید: «مَن توضأ و هو غیر جنب فهو متطهر»، ایشان وضو گرفته است و غیر جنب بوده است (وضو وجداناً و غیر جنب به اصل) پس متطهر است و می‌تواند نماز بخواند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سی و دوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved