پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 تير 1398
  • 2019 Jul 19
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 2345
دیروز: 2041
ماه جاری: 67737
امسال: 269265
کل: 1890677
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 3/9/1394 - 13:06
کد درس: 714 تعداد بازدید: 1471 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت الله سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال دوازدهم ـ سال تحصیلی 95ـ94
جلسه 17 ـ شنبه 16/8/94

در پاسخ به شبهه‌ی عبائیه بیان شد که استصحاب کلّی قسم ثانی به معنای نجس بودن عبا به نحو کلی است بدون اینکه نگاه به فرد داشته باشیم. در حالی که دستی که به عبا خورده است به فرد خورده است و نمی‌توانیم احراز کنیم دست به فرد نجس برخورد کرده است؛ زیرا استصحاب کلّی، اثبات وجود فرد نمی‌کند. علاوه، بر فرض صادق باشد دست به کلّی نجاست برخورد کرده است، می‌گوییم کلّی منجّس نیست؛ زیرا ادله‌ی منجسیت، مربوط به افراد نجس است نه کلی نجس.

کلّی نجاست احکامی دارد؛ مثلاً نمی‌توان در عبایی که به نحو کلّی نجاست دارد نماز خواند یا کسی که حدث به نحو کلّی دارد نمی‌تواند نماز بخواند، اما اگر کسی دستش را به این عبا بزند که مشتمل بر کلی حدث است، دلیلی وجود ندارد که نجس شده است و سرایت نجاست مربوط به افراد است و استصحاب کلی اثبات نمی‌کند این فرد یا آن فرد یا هر دو، نجس است.

بررسی شبهه‌ی عبائیه در رابطه با استصحاب فرد مردّد

‌هرچند شبهه‌ی عبائیه را نسبت به استصحاب کلّی قسم دوم دفع کردیم، ولی بنابر مبنای استصحاب فرد مردّد، این اشکال عود می‌کند به این صورت که:

در مباحث گذشته بیان شد استصحاب فرد مردّد به معنای خاص، به معنای معیّن فی علم الله و مردّد عندنا، نه مردّد واقعی (یعنی چیزی که به حمل شایع مردّد باشد، که وجود ندارد؛ چون لا ماهیة له و لا هویة) جاریست و در نتیجه شبهه‌ی عبائیه در اینجا نیز جاری می‌شود؛ زیرا علی الفرض فردی از نجس در بالا یا پایین عبا محقق شده است، اکنون اگر بعد از اینکه یک طرف را غَسل ‌دهیم، شک می‌کنیم که فرد واقعی نجس که معیّن عند الله و مردّد عندنا است، با غسل زائل شد یا خیر، پس می‌توانیم آن را استصحاب کنیم؛ زیرا یقین سابق داریم که فردی به نحو جزئی محقق شده است ولو تفصیلاً آن را ندانیم، ولی اجمالاً می‌دانیم فردی محقق شده است، شک می‌کنیم که همان فرد محقق به نحو یقین، آیا با شستن پایین عبا زائل شد یا خیر، استصحاب جاری است و «لا تنقض الیقین ابداً بالشک» شامل ‌چنین چیزی می‌شود.

 بنابراین دستی که ابتدا به بالای عبا برخورد کرده و بعد هم به پایین عبا برخورد کرده است، قطعاً به فردِ نجس مستصحب برخورد کرده است، پس واجب الغسل است؛ یعنی قطعاً محکوم به نجاست است. نظیر تمام مواردی که دست انسان با مستصحب النجاسه‌ای برخورد کند؛ چون مستصحب النجاسة هم احکام نجاست را دارد و ملاقی با آن محکوم به نجاست است.

امام اعلی الله مقامه خواسته‌اند در اینجا هم از طریق اصل مثبت اشکال مذکور را دفع کنند و فرموده‌اند که استصحاب فرد واقعی، معنایش این است که فرد واقعی هنوز هست، اما اینکه فرد واقعی بالا است یا پایین است و کجا بوده است، با این استصحاب اثبات نمی‌شود. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم دستی که با عبا ملاقات می‌کند با نجاست ملاقات کرده؛ زیرا استصحاب اثبات نمی‌کند که این فرد، همان فرد نجس است.

از آنچه بیان شد معلوم می‌شود پاسخ امام قدس سره ناتمام است و لعلّ مرحوم امام قدس سره نیز در آخر کلامشان به این نکته توجه فرمودند که ما با استصحاب نمی‌خواهیم اثبات کنیم که این فرد یا آن فرد نجس است، ما با استصحاب می‌خواهیم بقاء فرد را اثبات کنیم علی ما هو علیه؛ هرچه که باشد، لذا می‌گوییم آن فرد خارجی که در عبا بوده، هنوز باقی است. سپس با ملاقات دست با دو طرفِ عبا وجدان می‌کنیم دست با فرد مستصحب النجاسة برخورد کرده است و لا محاله وقتی یقین داشتیم ید اصابت به فرد نجس کرده، دست نجس می‌شود.

بنابراین از یک طرف می‌گوییم ملاقی بعض اطراف شبهه‌ی محصوره نجس نیست، از طرف دیگر می‌گوییم ملاقی بعض اطراف، بعد از ملاقات با طرف دیگرِ قطعی الطهارة نجس می‌شود،‌ آیا می‌توان به چنین امری ملتزم شد؟

باید گفت هرچند از اجرای اصول چنین لوازمی پدید می‌آید ولی هیچ مشکلی ندارد؛ چون حکم ظاهری است و حکم واقعی نیست.

وقتی که دست با بالای عبا ملاقات کرد، نمی‌توانیم بگوییم با نجس ملاقات کرده است؛ زیرا یقین نداریم دست با نجاست واقعی ملاقات کرده است یا با مستصحب النجاسة ملاقات کرده است؛ زیرا استصحاب نمی‌تواند اثبات کند که فرد بالا نجس است، ولی بعد از آنکه با پایین هم ملاقات کرد، شک به علم تبدیل می‌شود و علم وجود دارد که دست با فرد نجس ملاقات کرده است و باید طبق علم عمل کنیم و ملتزم می‌شویم و مشکلی ندارد. البته این طبق مبنای رائج در عدم جریان اصل مؤمّن در اطراف علم اجمالی، ولی بنابر مبنای مختار که عدم جریان اصول مؤمّنه در تمام اطراف، به خاطر انصراف ادلّه‌ی آنها از چنین مواردی است، امکان التزام به طهارت موجودٌ؛ فراجع و تأمّل ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفدهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
جوان و ترك تحصيل علم
امام صادق عليه السلام: دوست ندارم جوان شما را جز در دو حال ببينم: دانشمند يا دانش آموز؛ زيرا اگر چنين نباشد كوتاهى كرده و چون كوتاهى كند، ضايع گشته و چون ضايع گردد، گنهكار باشد و چون گنهكار باشد، سوگند به آن كه محمّد را بحقّ برانگيخت، در آتش جاى گيرد.
كنز العمّال، ۱۰۲۳۳
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved