پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 264
دیروز: 1001
ماه جاری: 2446
امسال: 168271
کل: 740145
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 19/8/1394 - 13:56
کد درس: 713 تعداد بازدید: 881 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 95-1394
جلسه‌ی هفدهم؛ ‌شنبه 16/8/1394

نقد و بررسی کلام محقق نائینی قدس سره

عرض می‌کنیم [در آن‌چه که محقق نائینی قدس سرهما در تحلیل إنشاء و إخبار فرمودند و نیز در دو امری که مترتب بر کلام خود کردند، مواردی برای نظر وجود دارد. امّا در مورد إخبار می‌گوییم]:

اولاً: این‌که محقق نائینی قدس سره سه مرتبه برای إخبار بیان کردند و مرحله‌ی سوم یعنی «مطابقت کلام با واقع» را جزء مراحل إخبار ذکر فرمودند، این کلام تمام نیست، بلکه إخبار با تحقق مرتبه‌ی اولی و ثانیة متحقق می‌شود و مرحله‌ی سوم اصلاً از مراحل إخبار نیست؛ زیرا همان‌طور که در ادبیات و منطق آمده است، خبر یعنی «قولٌ یحتمل الصدق و الکذب»؛ خبر قولی است که صلاحیت اتّصاف به صدق و کذب را داشته باشد؛ در حالی که محقق نائینی قدس سره قابلیت اتصاف به صدق و کذب را جزء مراحل خبر گرفته‌اند؛ گرچه در کلمات ایشان به نوعی نفی این معنا نیز موجود است.

به هر حال نفس حکایت از محکیٌ‌عنه، کافی در تحقق حقیقت خبر است و مطابقت و عدم مطابقت آن با واقع، از اوصافی است که عارض بر خبر می‌شود (الخبر تارةً یطابق الواقع فهو صادقٌ و تارةً لا یطابق الواقع فهو کاذبٌ).

ثانیاً: این‌که فرمودند مطابقت خبر با محکیٌ‌عنه، خارج از اختیار متکلّم است، عرض می‌کنیم این تعبیر هم مناسب نیست و مطابقت خبر با محکیٌ‌عنه خارج از اختیار متکلّم نیست بلکه متکلّم می‌تواند به گونه‌ای تکلّم کند که قول صادر از او مطابق واقع باشد. پس هم اصل خبر در اختیار متکلّم است و هم انواع آن، و إلا تکلیف به راست گفتن و پرهیز از دروغ، تکلیف به ما لایطاق بود. بله، این‌که خارج و واقع چگونه است، این در اختیار متکلّم بما هو متکلّم نیست بلکه واقع، علل خود را دارد و متکلّم نمی‌تواند آن را منقلب کند.

امّا درباره‌ی آن‌چه که در مورد إنشاء فرمودند عرض می‌کنیم:

ثالثاً: این‌که ایشان در إنشاء نیز سه مرتبه ذکر کردند و تحقق مُنشاء در عالم اعتبار را از مراحل إنشاء دانستند، این کلام نیز ناتمام است؛ زیرا حقیقت إنشاء با دو مرتبه‌ی اولی و ثانیة محقق می‌شود و مرتبه‌ی سوم ربطی به حقیقت إنشاء ندارد. به تعبیر دیگر، إنشاء یعنی «ایجاد المعنی باللفظ» پس مرتبه‌ی سوم که موجَدِ إنشاء را شارع یا عقلاء بپذیرند، خارج از حقیقت إنشاء است؛ مثلاً اگر کسی اعتبار ریاست برای زید بر قومی کند و آن را إنشاء کند، در این صورت إنشاء صادق است هرچند عقلاء یا شارع، این إنشاء را امضاء نکنند.

بنابراین قوام إنشاء به مرتبه‌ی اولی و ثانیة است و مرتبه‌ی سوم هرچند موجب تقسیمی برای إنشاء است، امّا مرتبه‌ای از آن نمی‌باشد. مثلاً در إنشاء بیع خمر، منشأ در نزد بایع و بلکه در نزد عقلاء محقق می‌شود و آثار هم بر آن مترتب می‌شود، الا این‌که شارع مقدس چنین انشائی را ردع کرده است.

 رابعاً: در مورد دو امری که محقق نائینی قدس سره متفرع بر مطالب خود کردند، عرض می‌کنیم:

این‌که ایشان در امر اوّل فرمودند بهتر است لزوم قصد را جزء شروط عقد بدانیم نه شروط متعاقدین، عرض می‌کنیم همان‌طور که خود ایشان هم در المکاسب و البیع توجه کرده‌اند، مانعی ندارد این  شرط را جزء شروط متعاقدین بدانیم؛ چراکه قصد، قائم به متعاقدین است، کما این‌که می‌توان آن را از شروط عقد هم دانست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفدهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved