پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 شهريور 1396
  • 2017 Sep 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 422
دیروز: 1499
ماه جاری: 29504
امسال: 162818
کل: 734692
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 23/8/1391 - 14:39
کد درس: 71 تعداد بازدید: 1031 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 29 ـ سه‌شنبه 16/8/91

 

اشکال محقّق اصفهانی بر کلام شیخ انصاری در اخبار مَن بَلَغ

فاء تفریع دو قِسم است: گاهی به گونه‌ای است که متفرعٌ علیه غایت برای متفرع است ـ چه در تکوینیات و چه در تشریعیات ـ مثلاً در تکوینیات گفته می‌شود «تصمیم به رفع تشنگی گرفتم پس آب آشامیدم» که نوشیدن آب متفرع است و متفرعٌ علیه آن رفع تشنگی می‌باشد، یا در تشریعیات گفته می‌شود «فلان عمل این مقدار ثواب دارد پس آن را انجام دادم»، انجام عمل متفرع است و ثواب داشتن متفرعٌ علیه است. در چنین جملاتی متفرعٌ علیه غایت و باعث بر عمل است.

نوع دیگر از تفریع آن است که تفرّع چیزی به چیز دیگر تنها موضوع برای متفرع درست می‌کند و متفرعٌ علیه علت غائیه‌ی متفرع نیست. به عنوان مثال در امور تشریعی گفته می‌شود: «سمعت الأذان فبادرت الی المسجد»؛ اذان را شنیدم پس مبادرت به مسجد کردم. علت غائیه‌ی مبادرت به مسجد، سماع اذان نیست. یا «دخل الوقت فصلّیتُ»؛ وقت داخل شد پس نماز خواندم. دخول وقت علت غائیه‌ی صلاة نمی‌باشد. و در تکوینیات مثل: «رأیت الماء فشربت» نوشیدن آب ولو متفرع بر رؤیت آب است امّا رؤیت آب علت غائیه‌ی شُرب نمی‌باشد.

بالجمله تفرّعِ چیزی بر چیز دیگر به هر یک از دو قسم می‌تواند باشد و کلام شیخ انصاری رحمه الله با قسم اوّل تفریع سازگار است که متفرعٌ علیه، علت غائیه‌ی متفرع باشد وگرنه اگر علت غائیه نباشد شاهدی برای کلام شیخ نخواهد بود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه بیست و نهم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved