پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 20 آذر 1396
  • 2017 Dec 11
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1484
دیروز: 1652
ماه جاری: 22072
امسال: 259285
کل: 831159
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 17/8/1394 - 20:00
کد درس: 706 تعداد بازدید: 893 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 95-1394
جلسه‌ی چهاردهم؛ ‌‌یک‌شنبه 10/8/1394

نوع دوم روایات: (جواز طلاق صبیّ مطلقاً)

نوع دوم از روایاتی که در مورد طلاق صبیّ وجود دارد، روایتی است که بیان می‌کند طلاق صبیّ مطلقاً واقع می‌شود.

ـ موثقه سماعة:

وَ عَنْهُمْ [مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوب‏ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا] عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ‏ طَلَاقِ‏ الْغُلَامِ‏ وَ لَمْ يَحْتَلِمْ وَ صَدَقَتِهِ فَقَالَ: إِذَا طَلَّقَ لِلسُّنَّةِ وَ وَضَعَ الصَّدَقَةَ فِي مَوْضِعِهَا وَ حَقِّهَا فَلَا بَأْسَ وَ هُوَ جَائِزٌ.

وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ‏.

سماعة می‌گوید از ایشان (امام علیه السلام) درباره‌ی طلاق و صدقه‌ی پسر بچه‌ سؤال کردم در حالی که محتلم نشده است، حضرت فرمودند: هرگاه طبق سنّت طلاق بدهد [نه طلاق بدعی] و صدقه را در موضع و حقش قرار دهد [مثلاً زکات واجب را به فقیر بپردازد] مانعی ندارد و جایز است.

مرحوم کلینی قدس سره این روایت را از «عدةٌ من اصحابنا» نقل می‌کند که بارها گفته‌ایم در میان آن‌‌ها ثقه وجود دارد. سند روایت در ادامه دو شاخه دارد؛ یک شاخه از طریق «احمد بن محمد بن خالد» که ثقه است. شاخه‌ی دیگر از طریق «علی بن ابراهیم عن ابیه» که این شاخه هم تمام است. عثمان بن عیسی هم گرچه واقفی است و مطالب سوئی در مورد ایشان وارد شده، الا این‌که قبلاً بیان کردیم وثاقتش قابل احراز است. سماعة بن مهران هم ثقه است هرچند واقفی است. بنابراین سند کلینی قدس سره به این روایت تمام است و به خاطر عثمان بن عیسی و سماعة بن مهران از آن تعبیر به موثقه می‌شود.

مرحوم صدوق قدس سره نیز این روایت را با سند خود به زرعة، از سماعه نقل کرده است که این سند هم تمام است.

شیخ طوسی قدس سره نیز این روایت را با دو سند نقل کرده است. یک بار با سند خود به زرعة، از سماعة نقل کرده، و یک بار هم از طریق مرحوم کلینی قدس سره  نقل می‌کند [که حداقل سند دوم ایشان تمام است].

وجه دلالت روایت

این روایت دلالت می‌کند که اگر غلام، همسرش را طلاقِ مشروع بدهد، نافذ است. اگر ما بودیم و فقط این روایت، با روایات نوع اوّل که می‌فرمود طلاق صبیّ مطلقاً نافذ نیست، تعارض می‌‌کرد و از آن‌جا که جمهور اهل سنّت قائل به عدم صحّت طلاق صبیّ شده‌اند، لذا ترجیح با این روایت است که مخالف قول جمهور عامه است و روایات نوع اوّل که موافق عامه است، حمل بر تقیه می‌شود.

امّا اگر کسی بگوید که قبول نداریم این روایت مخالف قول عامه باشد؛ چراکه در میان عامه، قائل به نفوذ طلاق صبّی هم وجود دارد، در این صورت دو نوع روایات با هم تعارض و تساقط کرده و لا محاله مرجع، عمومات و اطلاقات عدم نفوذ امر صبّی است؛ یعنی روایاتی است که می‌فرماید «لا یجوز امر الصبیّ»، در نتیجه حکم به عدم صحّت طلاق صبیّ می‌شود. الا این‌که [حداقل] دو نوع روایت دیگر در ما نحن فیه وجود دارد که می‌تواند شاهد جمع بین این دو نوع روایات باشد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهاردهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved