پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 دي 1396
  • 2018 Jan 18
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 700
دیروز: 1313
ماه جاری: 31445
امسال: 305403
کل: 877277
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 20/7/1394 - 13:05
کد درس: 698 تعداد بازدید: 748 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 95-1394
جلسه‌ی ششم؛ ‌یک‌شنبه 5/7/1394

2. تمسّک به روایات «عَمْدُ الصَّبِيِ‏ وَ خَطَؤُهُ وَاحِدٌ»

دومین دسته از روایاتی که قائلین به مسلوب العبارة بودن صبیّ به آن تمسّک کرده‌اند، روایاتی است که بیان می‌کند عمد صبیّ، خطاست. این روایات متعدد بوده و سند بعض آن‌ها تمام است، از جمله صحیحه‌ی محمد بن مسلم که می‌فرماید: «عَمْدُ الصَّبِيِ‏ وَ خَطَؤُهُ وَاحِدٌ» یا موثقه‌ی اسحاق بن عمار که می‌فرماید «عَمْدُ الصِّبْيَانِ خَطَأٌ» و روایات دیگری که ما این روایات را در سال گذشته در ضمن مبحث اسلام صبیّ ذکر کرده و سند و دلالت آن‌ها را بررسی کردیم.

مرحوم شیخ قدس سره ابتدا می‌فرماید که از این روایات استیناس می‌شود که صبیّ مسلوب العبارة است؛ یعنی این روایات مطلب را ثابت نمی‌کند بلکه فقط تقریب به ذهن می‌‌کند، امّا جناب شیخ قدس سره در نهایت از این روایات به گونه‌ای استفاده می‌کند که مدعای مستدلین مبنی بر استفاده‌ی مسلوب العبارة بودن صبیّ از روایات «رفع القلم عن الصبیّ» را تثبیت می‌کند.

مرحوم شیخ می‌فرماید: از این روایات استفاده می‌شود که عمد صبیّ خطا بوده و قصدش کالعدم است. بنابراین هر عملی که در ترتّب حکم شرعی بر آن، قصد شرط است به گونه‌ای که اگر بدون قصد واقع شود ارزشی ندارد و حکم شرعی مترتب بر آن نمی‌شود، چنین عملی را اگر صبیّ همراه با قصد انجام دهد، اعتباری ندارد و مانند این است که غیر صبیّ بدون قصد انجام داده باشد. پس عقد و ایقاع صبیّ مانند عقد و ایقاع هازل، مجنون و خاطی بوده و اثری ندارد.

سپس جناب شیخ قدس سره شاهدی از کلمات شیخ طوسی و ابن ادریس حلّی قدس سرهما نقل می‌کند که اگر صبیّ مُحرِم خللی در محظورات احرام ایجاد کند که اخلال عمدی در آن‌ها موجب کفاره است، از آن‌جا که عمد صبیّ مانند خطاست، کفاره‌ای بر او یا ولیّش واجب نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه ششم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
عامل قساوت قلب
امام صادق(ع) فرمود: حضرت مسیح(ع) می‌فرمود: در چیزی غیر از ذکر خدا زیاد سخن مگویید، زیرا کسانی که در غیر ذکر خدا زیاده سخن می‌گویند، دل‌های آنها سخت است، اما نمی‌دانند.
کافی، ج2، ص114
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved