پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 آبان 1396
  • 2017 Oct 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 228
دیروز: 1413
ماه جاری: 1640
امسال: 205544
کل: 777418
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 8/4/1394 - 00:38
کد درس: 676 تعداد بازدید: 878 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال یازدهم ـ سال تحصیلی 94ـ93
جلسه 104 ـ سه‌شنبه 12/3/94

 آیا در سه قسم احکام وضعیه‌ی مذکور در کلام آخوند رحمه الله استصحاب جاری است؟ طبق آنچه مشی نمودیم هر سه قسم حکم وضعی دارای جعل اعتباری است، لذا می‌توانیم در هر سه استصحاب را جاری نماییم؛ زیرا به ید جاعل و معتبر است و از حیث اینکه حکم وضعی هستند مشکلی وجود ندارد. امّا همان‌گونه که اجرای استصحاب در هر جایی منوط به تحقق شرایطش می‌باشد در این موارد نیز باید شرایط جریان استصحاب موجود باشد؛ مثلاً در سبب و شرطِ تکلیف یا مانع و رافعِ تکلیف که مجعول هستند اگر در جایی احتمال دهیم مجعول استقلالی هستند می‌توانیم استصحاب عدم جعل را جاری سازیم و مثلاً بگوییم سببیت جعل نشده است یا اگر شک نمودیم که آیا سببیتِ آن همچنان در طول زمان باقی است، می‌توانیم استصحاب بقاء سببیت را جاری سازیم.

مثلاً اگر شک کنیم که استطاعت (سبب وجوب حج) مختص به زمان خاص است یا ادامه دارد، می‌توانیم بگوییم در این زمان نیز استطاعت همچنان سببیت دارد و اگر شک کردیم که آیا اصل سببیت برای چیزی جعل شده است یا خیر، استصحاب عدم جعل را جاری می‌کنیم و در نتیجه روشن می‌شود که تکلیف مربوط به آن وجود ندارد؛ زیرا فرض آن است که سببیت آن شرعی است نه عقلی.

آری، این استصحاب‌ها ممکن است در برخی موارد مثبت باشند؛ مثلاً شک می‌کنیم که آیا اگر کسی نقص عضو پیدا کرد باعث رفع تکلیف از او می‌شود یا خیر؟ استصحاب عدم جعل رافعیت آن برای تکلیف جاری می‌شود، ولی با این استصحاب نمی‌توان اثبات کرد که پس تکلیفی وجود دارد؛ زیرا این استصحاب ثابت نمود که نقص عضو رافع نیست ولی لازمه‌ی عقلی خود را ثابت نمی‌کند. بلی اگر اطلاقی وجود داشت که حتی در صورت نقص عضو، اثبات تکلیف می‌کرد حکم به ثبوت تکلیف می‌شد، امّا نه از باب استصحاب بلکه از باب تمسک به اطلاق خودِ آن دلیل و لذا نیازی به چنین استصحابی نمی‌باشد.

آری، در یک مورد می‌توان گفت هرچند دلیل اطلاق ندارد و در رافع شک وجود دارد، استصحاب عدم جعل رافع جاری می‌شود، ولی در عین حال باید استصحاب تکلیف نیز جاری کرد و البته در اینجا نیز اثبات تکلیف با استصحاب عدم رافع، محقق نمی‌شود بلکه به کمک استصحاب تکلیف، اثبات تکلیف می‌شود.

همچنین اگر در مورد سبب و شرط تکلیف احتمال جعل تبعی بدهیم می‌توانیم در منشأ انتزاع آن استصحاب جاری نماییم؛ مثلاً شارع فرموده است: «حَجّ عند الاستطاعة» و نمی‌دانیم شرطیت و سببیت انتزاعیه در طول زمان باقی است یا خیر؟ می‌گوییم تا دیروز حج عند الاستطاعة وجود داشت و شک داریم باقی است یا خیر، استصحاب بقاء آن را جاری می‌کنیم؛ زیرا حکم تبعی منوط به بقاء منشأ انتزاع آن است و با بقاء آن، حکم تبعی آن نیز باقی است و نیازی به استصحاب خودِ سببیت وجود ندارد؛ زیرا یا سببیت امری عقلی است که استصحاب در آن جاری نیست یا چون مسبّب است با جریان استصحاب در سبب، نوبت به استصحاب در مسبّب نمی‌رسد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه صد و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved