پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1396
  • 2017 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1645
دیروز: 1641
ماه جاری: 36050
امسال: 201875
کل: 773749
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 20/3/1394 - 15:43
کد درس: 670 تعداد بازدید: 758 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 94-1393
جلسه‌ی صد و هشتم؛ دو‌‌شنبه 4/3/1394

شروط متعاقدین

[مبحث دیگری که مرحوم شیخ در کتاب البیع مطرح می‌فرماید، بحث شروط متعاقدین است. ایشان در مجموع چهار شرط برای متعاقدین ذکر می‌کند که عباتند از:

1. بلوغ

یکی از شرایط متعاقدین، بلوغ است.] مرحوم شیخ قدس سره می‌فرماید: مشهور بین اصحاب ـ چنان‌که از دروس و کفایه نقل شده ـ بطلان عقد صبی است. سپس در ادامه نقل می‌کنند که ابن زهره ادعای اجماع بر بطلان عقد صبیّ کرده و فاضل مقداد نیز بطلان عقد صبیّ را نسبت به اصحاب داده است.

المشهور كما عن الدروس و الكفاية: بطلان عقد الصبي، بل عن الغنية: الإجماع عليه و إن أجاز الولي. و في كنز العرفان: نسبة عدم صحّة عقد الصبي إلى أصحابنا، و ظاهره إرادة التعميم لصورة إذن الولي.

مرحوم شیخ قدس سره در ادامه عبارت مرحوم علامه قدس سره در تذکره را نقل کرده و می‌فرماید:

و عن التذكرة: أنّ الصغير محجور عليه بالنصّ و الإجماع سواء كان مميّزاً أو لا في جميع التصرّفات إلّا ما استثنى، كعباداته و إسلامه و إحرامه و تدبيره و وصيّته و إيصال الهديّة و إذنه في الدخول، على خلافٍ في ذلك، انتهى.

در تذکره‌ی علامه حلّی آمده است: همانا صغیر (چه صبی و چه صبیة) محجور است به نصّ و اجماع؛ ـ فرقی نمی‌کند ممیز باشد یا غیر ممیز ـ در جمیع تصرفاتش مگر آن‌چه استثناء شده است، مانند عبادات صبی، اسلام، إحرام، تدبیر، وصیت، ایصال هدیه و إذن صبی به دخول بنابر اختلافی که در آن است.

بعضی گفته‌اند «علی خلاف فی ذلک» قید برای تمام موارد مذکور است؛ یعنی در صحّت تمام موارد مذکور اختلاف است، امّا برخی دیگر گفته‌اند فقط قید برای اخیر یعنی «إذن در دخول» است؛ چراکه اختلافی در بعض موارد ذکر شده از جمله «إحرام صبیّ» وجود ندارد.

مرحوم شیخ قدس سره از سه مورد از مواردی که مرحوم علامه قدس سرهما استثناء کرده‌اند، تعمیم محجوریت و ممنوعیت صبی را نسبت به تمام تصرّفات استفاده می‌کند؛ یعنی صبیّ نسبت به جمیع اقوال و افعال ـ حتّی مجرد إنشاء صیغه ـ ‌محجور و ممنوع است، هرچند از طرف ولیّ مأذون باشد. مرحوم شیخ قدس سره این مطلب را ابتدا از دو استثناء ایصال هدیه و إذن در دخول استفاده کرده و می‌فرماید:

و استثناء إيصال الهديّة و إذنه في دخول الدار، يكشف بفحواه عن‌ شمول المستثنى منه لمطلق أفعاله؛ لأنّ الإيصال و الإذن ليسا من التصرّفات القوليّة و الفعليّة، و إنّما الأوّل آلة في إيصال الملك كما لو حملها على حيوان و أرسلها، و الثاني كاشف عن موضوعٍ تعلّق عليه إباحة الدخول، و هو رضا المالك.»

ظاهر عبارت مرحوم علامه قدس سره این است که استثناء در این موارد، استثناء متّصل است؛ یعنی اگر این موارد استثناء نمی‌شد، مستثنی‌منه شامل آن‌ها نیز می‌شد، ‌پس وقتی ایصال هدیه و إذن در دخول که از تصرّفات فعلی و قولی منسوب به صبیّ نیستند استثناء شده است، کشف می‌شود مستثنی‌منه به طریق أولی شامل تمام تصرّفات صبیّ اعم از قولی و فعلی می‌شود.

توضیح بیشتر

مرحوم شیخ علیه السلام می‌فرماید: ایصال هدیه توسط صبی، تصرّفی نیست که به صبیّ نسبت داده شود به نحوی که دارای اثر باشد ـ و چه بسا صبی اصلاً معنای هدیه را نفهمد ـ بلکه در حقیقت تصرّف مرسل هدیه است و صبیّ فقط وسیله‌ای برای رساندن آن است، مثل این‌که هدیه را روی حیوان ـ یا وسیله‌ی بی‌جانی ـ بگذارند و آن را برای مهدی‌الیه بفرستند. پس وقتی جناب علامه قدس سره ایصال هدیه را استثناء کردند که در واقع مصداقی برای تصرّف آن‌چنانی صبیّ نیست، پس به طریق أولی کشف می‌شود که صبیّ در جمیع تصرّفاتش محجور و ممنوع است؛ چه تصرّفات فعلی و چه تصرفات قولی.

هم‌چنین إذن دخول در دار توسط صبی، تصرّفی نیست که عقلاء برای آن موضوعیت قائل شوند بلکه صبیّ کاشف از موضوعی است که اباحه‌ی دخول به آن تعلّق گرفته است یعنی رضایت مالک، بنابراین وقتی إذن در دخول دار توسط صبیّ که در واقع تصرّف قولی و فعلی برای صبیّ نیست توسط مرحوم علامه استثناء شده، پس معلوم می‌شود که به طریق اولی محجوریت و ممنوعیت صبی شامل جمیع تصرّفات او از جمله آن‌چه که نیاز به قصد دارد مانند إنشاء بیع، نکاح و ... می‌شود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه صد و هشتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved