پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1396
  • 2017 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1639
دیروز: 1641
ماه جاری: 36044
امسال: 201869
کل: 773743
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 20/3/1394 - 14:33
کد درس: 667 تعداد بازدید: 670 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 94-1393
جلسه‌ی صد و پنچم؛ ‌سه‌شنبه 29/2/1394

ثانیاً: تأخیر و عدم پرداخت به موقع طلب و در نتیجه زیان دیدن مضمون له، یا با رضایت خودِ طلب‌کار است که در این صورت نمی‌توان به «لاضرر» تمسک کرد؛ زیرا ضرر، ناشی از اقدام خودِ اوست.

و یا این‌که بدون رضایت طلبکار است که در این صورت نیز یا ضامن علی وجه الحرام بدهی خود را به موقع نپرداخته و یا این‌که با عذر شرعی بدهی خود را به موقع نپرداخته است. اگر علی وجه الحرام باشد، در این صورت نیز «لاضرر» جاری نیست چون علی الفرض شارع حکم به حرمت فعل او کرده و جلوی ضرر را منسدّ کرده است، لذا ضرر مستند به شارع نیست‌.

بله، اگر تأخیر در پرداخت بدهکاری به إذن شارع باشد مانند این‌که مستقرضی توانایی پرداخت قرض خود را نداشته باشد که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید باید به او مهلت داد (وَ إِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ) حال اگر مقرض یک سال صبر کرد و در این مدت ارزش پول کاهش پیدا کرد و در نتیجه مضمون‌له ضرر کرد، در این‌ صورت ممکن است کسی بگوید ضرر از ناحیه‌ی شارع و مستند به شارع است، پس با «لاضرر» می‌توان عدم ضمان را برداشت و در نتیجه نقیض قهری آن را که ضمان است ثابت کرد.

در جواب عرض می‌کنیم: بعض روایات دلالت دارد که شارع مقدس این ضرر را الغاء کرده است؛ یعنی طبق این روایات نوسانات عادی قیمت‌ مورد ضمان نیست. از جمله‌ی این روایات، صحیحه‌ی یونس و صحیحه‌ی صفوان است که بیان می‌کند «لصَاحِبِ الدَّرَاهِمِ الدَّرَاهِمُ الْأُولَى». از موثقه‌ی اسحاق بن عمّار نیز می‌توان استفاده کرد:

ـ موثقه‌ی اسحاق بن عمار:

وَ [مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَن] بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ أَبَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي إِبْرَاهِيمَ علیه السّلام الرَّجُلُ‏ يَكُونُ‏ لَهُ‏ عَلَى‏ الرَّجُلِ‏ الدَّنَانِيرُ فَيَأْخُذُ مِنْهُ دَرَاهِمَ ثُمَّ يَتَغَيَّرُ السِّعْرُ قَالَ: فَهِيَ لَهُ عَلَى السِّعْرِ الَّذِي أَخَذَهَا يَوْمَئِذٍ وَ إِنْ أَخَذَ دَنَانِيرَ وَ لَيْسَ لَهُ دَرَاهِمُ عِنْدَهُ فَدَنَانِيرُهُ عَلَيْهِ يَأْخُذُهَا بِرُءُوسِهَا مَتَى شَاءَ.

وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبَانٍ‏ مِثْلَهُ‏.

اسحاق بن عمار می‌گوید به امام کاظم علیه السّلام عرض کردم مردی از دیگری دنانیری را طلبکار است و از او دراهم می‌گیرد و سپس ارزش آن تغییر می‌کند؟ حضرت فرمودند: برای اوست به نرخ همان روزی که دراهم را گرفته است [یعنی باید به قیمت همان روز حساب کند] و اگر دینار گرفته است و [طلبکار] از او درهم طلب ندارد، همان دنانیر بر عهده‌ی اوست و طلبکار هر وقت که بخواهد می‌تواند دنانیر را بگیرد [هرچند قیمتش تغییر کرده باشد].

سند شیخ طوسی قدس سره به حسین بن سعید ثقه، تمام است. فضالة بن ایوب هم ثقه است و ابان بن عثمان هم از اصحاب اجماع است. اسحاق بن عمار هم ثقه است هرچند گفته‌اند فطحی است. بنابراین سند روایت تمام است.

این روایت تقریباً نصّ است در این‌که اگر ارزش دینار تغییر کرد، طلبکار بیش از همان ارزش سابق نمی‌تواند بگیرد.

إن قلت: روایت در مورد درهم و دینار است که ارزش ذاتی دارد و نمی‌توان حکم مستفاد از آن را به پول اعتباری محض سرایت دارد که هیچ ارزش ذاتی ندارد.

قلت: اثبات کردیم که پول اعتباری محض هم بنفسه ارزش دارد، لذا از جهت نوسانات قیمت مانند درهم و دینار است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه صد و پنجم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved