پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 26 آذر 1396
  • 2017 Dec 17
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1153
دیروز: 1498
ماه جاری: 31728
امسال: 268941
کل: 840815
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 21/8/1391 - 10:13
کد درس: 66 تعداد بازدید: 1235 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 26 ـ سه‌شنبه 9/8/91


حقیقت آن است که هر چند تعبیر «مَن سَرّحَ لحیته فلَه کذا» یا «مَن فطّر مؤمناً صائماً فله کذا» دالّ بر استحباب است؛ زیرا وقتی خبر داده می‌شود که ثواب بر عملی مترتب است این خود کنایه از امر به آن می‌باشد، به علاوه ثواب کشف از محبوبیت عمل نزد ثواب دهنده می‌کند و محبوبیت عمل دالّ بر آن است که یک امر استحبابی به آن تعلّق گرفته است؛ زیرا علی‌الفرض اقتضای آن برای محبوبیت تمام است و مانعی نیز وجود ندارد و عقل میان محبوبیت عمل و امر به آنها ملازمه می‌بیند، امّا اگر محمل دیگری نیز برای ترتّب ثواب باشد نمی‌توانیم بگوییم چنین عبارتی نشانه‌ی وجود امر است.

نظیر این حالت در عرفیات آن است که اگر گفته شود: «اگر کسی به درِ خانه‌ی من بیاید او را ردّ نخواهم کرد» معنای این عبارت آن نیست که درِ خانه‌ی او رفتن نزد گوینده‌ی این سخن محبوب است ولو آنکه هیچ کاری ندارد و یا به قصد دست اندازی به اموال او آنجا می‌رود، بلکه مراد از عبارت آن است که این شخص به مردمانی که نیازمند کمک هستند رسیدگی می‌کند و حتّی دست رد بر سینه‌ی کسی که اظهار نیازمندی می‌کند نخواهد زد و در حقیقت در مقام بیان کرامت و بزرگواری خودِ اوست.

روایاتی که بیان می‌کند: «مَن سَمِعَ شیئاّ من الثواب علی شیءٍ فَعمله کان له اجر ذلک و إن کان رسول الله صلی الله علیه و آله لم یَقُله» حداقل یک احتمال قوی این است که در مقام بیان تفضّل پروردگار می‌باشد و اینکه خداوند متعال به گونه‌ای است که اگر کسی به صِرف احتمال اینکه عملی نزد خدا محبوب است آن‌ را إتیان کند خداوند او را محروم باز نمی‌گرداند، هرچند صرفِ‌نظر از این تفضّل مستحقّ ثواب نباشد.

إن قلت: گرچه این روایات در مقام بیان تفضّل و رحمت واسعه‌ی پروردگار است امّا به نوعی نیز این معنا استفاده می‌شود که صِرف عدم حجّیت روایتی از جهت سند باعث نشود که افراد آن را رها کنند و هر دو مطلب را بیان می‌کند.

قلت: می‌پذیریم که روایات مَن بَلَغ به نوعی تحریض به عمل دارد، امّا این تحریض در مرتبه‌ی بعد از مقام تفضّل است. به حَسَب مناسبات حکم و موضوع، مفهوم عرفی روایت آن است که خداوند آنقدر مرحمت و لطف دارد که اگر کسی به امید اینکه چیزی ثواب دارد آن ‌را انجام بدهد، آن ثواب به او داده می‌شود اگرچه مستحق نباشد، پس مردم باید از این فرصت استفاده کنند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه بیست و ششم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved