پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 23 آذر 1396
  • 2017 Dec 14
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1275
دیروز: 1586
ماه جاری: 27091
امسال: 264304
کل: 836178
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 16/3/1394 - 15:53
کد درس: 648 تعداد بازدید: 929 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال یازدهم ـ سال تحصیلی 94ـ93
جلسه 93 ـ سه‌شنبه 22/2/94

 ادامه‌ی کلام سید خویی در پاسخ دوم

سید خویی رحمه الله در ادامه بیان می‌کند: برای اینکه وجداناً روشن گردد که در ما نحن فیه مخالفت التزامیه مشکلی ایجاد نمی‌کند و آنچه مهم است مخالفت عملیه‌ی قطعیه است، به این مثال توجه کنید؛

قطعی است که مجتهد می‌تواند فتوا صادر کند، با این حال مجتهد فقیه بعد از إصدار مقدار کثیری از فتاوی، یقین دارد بعضی از آنچه بدان فتوا داده است مطابق واقع نیست؛ هرچند طبق موازین، اجتهاد و استفراغ وسع نموده است ولی علم اجمالی دارد بعضی از آنچه بدان فتوا داده است مطابق واقع نیست ولکن با این حال، عمل طبق این فتاوی را جایز می‌داند. اگر صِرف علم اجمالی به عدم مطابقت بعض اطراف با واقع، مضر بود و مانع فتوا دادن بود، نوشتن رساله‌ی عملیه جایز نبود در حالی که این‌گونه نیست؛ لمّ مطلب در این است که:

گرچه مجتهد می‌داند همه‌ی آنچه نوشته است مطابق واقع نیست، ولی همچنان که احتمال می‌دهد واجب یا حرامی را مباح کرده باشد، احتمال می‌دهد بعض از مباحات را حرام یا واجب کرده است و اطراف علم اجمالیِ مذکور چنین می‌باشد و بیش از این مقدار، علم اجمالی وجود ندارد، لذا مخالفت قطعیه‌ی عملیه با حکم الزامی لازم نمی‌آید؛ زیرا نهایتاً برخی از مباحات اجتناب می‌شود یا مثلاً برخی مباحات انجام می‌گیرد ولی مخالفت قطعیه‌ی ‌عملیه نسبت به حکم الزامی رخ نمی‌دهد و تنها مخالفت التزامیه رخ می‌دهد؛ یعنی می‌داند برخی فتواها مطابق واقع نیست، ولی منجرّ به فعل حرام در خارج یا ترک واجب نمی‌شود، بلکه چه بسا چیزهایی که حرام نیست ترک شود یا اموری که واجب نیست انجام شود و این کار مخالفت قطعیه‌ی عملیه با حکم الزامی نمی‌باشد.

در ما نحن فیه نیز استصحاب عدم جعل إباحه و عدم جعل حرمت، تعارضی با هم ندارند؛ زیرا مخالفت قطعیه‌ی عملیه با حکم الزامی در جریان هردو وجود ندارد و تنها مخالفت التزامیه لازم می‌آید؛ یعنی می‌دانیم چیزی که مباح یا واجب بود، خلاف آن با استصحاب ثابت شده است.

نقد و بررسی پاسخ دوم سید خویی به اشکال شهید صدر رحمهما الله در جریان استصحاب عدم جعل إباحه

فرمودند: اگر از اجرای دو اصل، مخالفت قطعیه‌ی عملیه لازم آید یا مفاد یک اصل، تنجیز و دیگری تعذیر باشد دو اصل نمی‌تواند جاری گردد، ولی اگر هیچ‌کدام از دو محذور فوق لازم نیاید دو اصل تعارضی نخواهند داشت.

هرچند این کبرای کلی مورد قبول است امّا در صغری مناقشه وجود دارد؛ در مثال جلوس بعد از زوال یا حرمت وطی بعد از انقطاع دم، محذور مخالفت قطعیه‌ی عملیه نسبت به حکم الزامی وجود دارد؛ زیرا یکی از محرمات الهیه‌ای که شکّی در آن نیست «کذب» و خصوصاً «کذب علی الله» است. فرض آن است که من می‌دانم یا جلوس بعد از زوال مباح است یا واجب است، اگر استصحاب عدم وجوب و استصحاب عدم إباحه جاری شود معنایش جواز إخبار از این مطلب است که شارع نه وجوب را برای جلوس بعد زوال قرار داده است و نه إباحه را برای جلوس بعد زوال قرار داده است، در حالی که قطعاً یکی از دو خبر دروغ است. بنابراین مخالفت قطعیه‌ی عملیه نسبت به حرمت دروغ رخ می‌دهد، لذا صغرویاً پاسخ ایشان ناتمام است و دو استصحاب تعارض و تساقط می‌کنند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه نود و سوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved