پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 31 شهريور 1396
  • 2017 Sep 22
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 386
دیروز: 1943
ماه جاری: 31411
امسال: 164725
کل: 736599
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 27/2/1394 - 17:13
کد درس: 644 تعداد بازدید: 689 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 93-1392
جلسه‌ی نود و هشتم؛ سه‌‌شنبه 8/2/1394

کلام مرحوم نجاشی قدس سره در توثیق محمد بن عیسی بن عبید

مرحوم نجاشی قدس سره در رجال خود درباره‌ی محمد بن عیسی بن عبید می‌فرماید:

محمد بن عيسى بن عبيد بن يقطين بن موسى مولى أسد بن خزيمة، أبو جعفر، جليل في (من) أصحابنا، ثقة، عين، كثير الرواية، حسن التصانيف، روى عن أبي جعفر الثاني عليه السلام مكاتبة و مشافهة.

مرحوم نجاشی، محمد بن عیسی بن عبید یقطینی را توثیق کرده و ایشان را جزء اصحاب بزرگ شیعه، ثقه، عین، دارای روایات بسیار و تصنیفات نیکو شمرده است. با این حال ایشان که هم عصر شیخ طوسی قدس سره و شاگرد ایشان و سید مرتضی قدس سره بوده، به کلمات شیخ صدوق قدس سره توجه داشته و می‌فرماید:

و ذكر أبو جعفر بن بابويه، عن ابن الوليد أنه قال: ما تفرد به محمد بن عيسى من كتب يونس و حديثه لا يعتمد عليه. و رأيت أصحابنا ينكرون هذا القول، و يقولون: مَن مثل أبي جعفر محمد بن عيسى، سكن بغداد.

ابن بابویه از محمد بن الحسن بن الولید نقل کرده که آن‌چه که فقط از طریق محمد بن عیسی بن عبید از کتب و احادیث یونس بن عبدالرحمن نقل شده، اعتماد بر آن نمی‌شود. سپس مرحوم نجاشی قدس سره در ردّ این کلام می‌فرماید: اصحاب ما این قول را انکار می‌کنند و می‌گویند: چه کسی مثل محمد بن عیسی بن عبید است!؟ (یعنی اگر به ایشان اعتماد نشود پس به چه کسی اعتماد ‌شود!؟) مرحوم نجاشی قدس سره در ادامه کلام جناب کشی را نقل می‌کند:

قال أبو عمرو الكشي: نصر بن الصباح يقول إن محمد بن عيسى بن عبيد بن يقطين أصغر في السن أن يروي عن ابن محبوب. قال أبو عمرو: قال القتيبي: كان الفضل بن شاذان رحمه الله يحب العبيدي و يثني عليه و يمدحه و يميل إليه و يقول: ليس في أقرانه مثله. و بحسبك هذا الثناء من الفضل رحمه الله. ذكر محمد بن جعفر الرزاز أنه سكن سوق العطش.

ابوعمر الکشی از نصر بن صباح نقل می‌کند که می‌گوید: محمد بن عیسی بن عبید زمانی که سن کمی داشت از ابن محبوب روایت نقل می‌کرد. قتیبی می‌گوید: فضل بن شاذان قدس سره محمد بن عیسی بن عبید را دوست داشت و او را تعریف و مدح می‌کرد و به او تمایل داشت و می‌گفت: در اطرافش مثل ایشان کسی نیست. [نجاشی می‌گوید] این ثناء از فضل بن شاذان کافی در وثاقت ایشان است.

البته نصر بن صباح در نزد ما اعتبار ندارد و قتیبی هم از علماء شیعه بوده امّا توثیقی در حق ایشان وارد نشده، هرچند ظاهر عبارت این است که مرحوم نجاشی به کلام ایشان اعتماد کرده است. مرحوم نجاشی در ادامه کتب محمد بن عیسی بن عبید را نقل می‌کند و در انتهاء سندی به این کتب بیان می‌کند:

 له من الكتب: كتاب الإمامة، كتاب الواضح المكشوف في الرد على أهل الوقوف، كتاب المعرفة، كتاب بعد الإسناد، كتاب قرب الإسناد، كتاب الوصايا، كتاب اللؤلؤة، كتاب المسائل المجربة، كتاب الضياء، كتاب الطرائف، كتاب التوقيعات، كتاب التجمل و المروة، كتاب الفي‌ء و الخمس، كتاب الرجال، كتاب الزكاة، كتاب ثواب الأعمال، كتاب النوادر. أخبرنا أبو عبد الله بن شاذان قال: حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى عن الحميري قال: حدثنا محمد بن عيسى بكتبه و رواياته، و عن أحمد بن محمد عن سعد عنه بالمسائل.

کلام مرحوم نجاشی در ترجمه‌ی صاحب نوادر الحکمة

همان‌طورکه بیان کردیم، مرحوم صدوق به تبع استاد خود محمد بن الحسن بن الولید، محمد بن عیسی بن عبید را از رجال نوادر الحکمة استثناء کرده است. مرحوم نجاشی نیز در ذیل ترجمه‌ی محمد بن احمد بن عمران الاشعری القمی، به این کلام اشاره کرده و آن را ردّ کرده است. کلام ایشان چنین است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه نود و هشتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved