پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 20 آذر 1396
  • 2017 Dec 11
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1508
دیروز: 1652
ماه جاری: 22096
امسال: 259309
کل: 831183
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 27/2/1394 - 17:09
کد درس: 643 تعداد بازدید: 813 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 94-1393
جلسه‌ی نود و هفتم؛ دوشنبه 7/2/1394

بررسی وثاقت محمد بن عیسی بن عبید یقطینی

محمد بن عیسی بن عبید، شخصیت معروفی در بین روات است که روایات زیادی نقل کرده خصوصاً از طریق یونس بن عبدالرحمن. در کتب مادر رجالی (یعنی رجال کشی، رجال نجاشی، رجال شیخ طوسی و الفهرست) صریحاً یا ضمناً مطالبی در مورد ایشان وارد شده است. جناب کشی و نجاشی ایشان را توثیق کرده‌اند امّا شیخ طوسی قدس سره به تبع مرحوم صدوق و استاد صدوق قدس سرهما، ایشان را تضعیف کرده است. طبق قاعده‌ی اولی نه وثاقت ایشان اثبات می‌شود و نه ضعفش؛ چراکه توثیق و تضعیف ایشان با هم تساقط می‌کند و در نتیجه مجهول می‌شود، امّا آیا راه حلّی برای اثبات وثاقت ایشان وجود دارد؟

برای بررسی وثاقت ایشان ابتدا کلمات شیخ طوسی را ذکر می‌کنیم و سپس کلام مرحوم کشی و نجاشی قدس سرهما.

کلام شیخ طوسی قدس سره در تضعیف محمد بن عیسی بن عبید

شیخ طوسی قدس سره در چند مورد در کتب رجالی (الفهرست و رجال شیخ طوسی) و نیز کتب فقهی خود (الاستبصار) محمد بن عیسی بن عبید یقطینی را تضعیف کرده است‌.

1. کلام شیخ طوسی قدس سره در الفهرست

شیخ طوسی قدس سره در مورد ایشان در الفهرست می‌فرماید:

محمد بن عيسى بن عبيد اليقطيني ضعيف استثناه أبو جعفر‌ محمد بن علي بن بابويه عن رجال نوادر الحكمة و قال لا أروي ما يختص برواياته [بروايته]، و قيل إنه كان يذهب مذهب الغلاة، له كتاب الوصايا، و له كتاب تفسير القرآن، و له كتاب التجمل و المروة، و كتاب الأمل و الرجاء، أخبرنا بكتبه و رواياته جماعة عن التلعكبري عن ابن همام عنه.

محمد بن عیسی بن عبید یقطینی ضعیف است و مرحوم صدوق قدس سره (محمد بن علی بن بابویه) ایشان را از رجال نوادر الحکمة استثناء کرده و فرموده است: آن‌چه که فقط از طریق ایشان رسیده است را روایت نمی‌کنم. و گفته شده که مذهب غلاة را داشت. برای ایشان است کتاب وصیت، کتاب تفسیر قرآن و... .

همان‌طور که شیخ طوسی قدس سره در الفهرست فرمود، شیخ صدوق قدس سره آقای محمد بن عیسی بن عبید قدس سره را از رجال نوادر الحکمة استثناء کرده است. «نوادر الحکمة» کتاب آقای محمد بن احمد بن یحیی بن عمران الاشعری القمی است که عالم معروفی بوده و بسیاری از روایات شیعه از طریق ایشان به دست ما رسیده است. برای این‌که معلوم شود که چرا مرحوم صدوق روایات محمد بن عیسی بن عبید را استثناء کرده، مناسب است شرح حال محمد بن احمد بن یحیی بن عمران در الفهرست را بخوانیم:

محمد بن أحمد بن يحيى بن عمران الأشعري القمي، جليل القدر، كثير الروايات، له كتاب نوادر الحكمة و هو يشتمل على كتب جماعة، أولها كتاب التوحيد، و كتاب الوضوء، و كتاب الصلاة، و كتاب الزكاة، و كتاب الصوم، و كتاب الحج، و كتاب النكاح، و كتاب الطلاق، و كتاب الأنبياء، و كتاب مناقب الرجال، و كتاب فضل العرب، و كتاب فضل العربية و العجمية [العجمية و العربية و كتاب الوصايا و الصدقة، و كتاب النحل و الهبات [الهبة و كتاب السكنى، و كتاب الأوقات، و كتاب الفرائض، و كتاب الأيمان و النذور و الكفارات، و كتاب العتق و التدبير و الولاء و المكاتب و أمهات الأولاد، و كتاب الحدود و الديات، و كتاب الشهادات، و كتاب القضايا و الأحكام، العدد اثنان و عشرون كتابا.

شیخ طوسی قدس سره محمد بن احمد بن یحیی بن عمران الاشعری را توثیق کرده و ایشان را «جلیل القدر» معرفی می‌کند. سپس می‌فرماید: ایشان کتبی داشته از جمله نوادر الحکمة که خود مشتمل بر کتب فراوانی است که در مجموع بیست و دو کتاب را نام می‌برد و سپس طرق خود به جمیع کتب و روایات ایشان را چنین بیان می‌کند:

أخبرنا بجميع كتبه و رواياته عدة من أصحابنا عن أبي المفضل عن ابن بطة القمي عن محمد بن أحمد بن يحيى، و أخبرنا بها أيضا، الحسين بن عبيد الله و ابن أبي جيد جميعا عن أحمد بن محمد بن يحيى عن أبيه عن محمد بن أحمد بن يحيى، و أخبرنا بها جماعة عن أبي جعفر ابن بابويه عن أبيه، و محمد بن الحسن عن أحمد بن إدريس، و محمد بن يحيى‌ عنه.

شیخ طوسی قدس سره سه طریق به جمیع کتب و روایات ایشان ذکر می‌کند که طریق اوّل و دوم ناتمام است امّا طریق سوم قابل تصحیح است؛ زیرا هرچند نمی‌دانیم جماعتی که برای شیخ طوسی نقل کرده‌اند چه کسانی هستند، امّا اطمینان وجود دارد که در بین آن‌ها ثقه وجود دارد از جمله شیخ مفید قدس سره و نیز حسین بن عبیدالله در بعض مراتب، ولی فعلاً ما درصدد بررسی طرق ایشان نیستیم و در جای خود آمده است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه نود و هفتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved