پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 تير 1397
  • 2018 Jul 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 544
دیروز: 1467
ماه جاری: 49960
امسال: 208060
کل: 1179041
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 15/8/1391 - 14:33
کد درس: 64 تعداد بازدید: 1160 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 92-1391
جلسه‌ی بیست و یکم؛ یک‌‌‌شنبه 30/7/1391

 

کلام در اطراف محل ابتلاء شبهه‌ی محصوره

مرحوم شیخ در صورت دوم بعد از الحاق شبهه‌ی غیر محصوره و شبهه‌ی محصوره‌ای که بعض اطراف آن خارج از محل ابتلاء است به صورت اوّل در جواز تصرف ـ که منافات با کراهت نیز ندارد ـ در این‌جا شبهه‌ی محصوره‌ای که تمام اطراف آن داخل در محل ابتلاء است را فرض می‌کند و می‌فرماید: طبق قاعده‌ی تنجز علم اجمالی باید در این فرض احتیاط کرد و نمی‌توان در مأخوذ تصرف کرد، ولی با این حال بعضی در این‌جا نیز قائل به جواز تصرف در جوائز سلطان ـ نه هر مال مشتبه ـ شده‌اند که می‌توانیم بگوییم این یک استثناء است.

دلیل این استثناء می‌تواند روایاتی باشد که صاحب وسائل قدس سره در باب پنجاه و یک از ابواب ما یکتسب به تحت عنوان «بَابُ أَنَّ جَوَائِزَ الظَّالِمِ وَ طَعَامَهُ حَلَالٌ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ مَكْسَبٌ إِلَّا مِنَ الْوِلَايَةِ إِلَّا أَنْ يَعْلَمَ حَرَاماً بِعَيْنِهِ وَ ...‏» ذکر کرده است. عنوان این باب که فتوای صاحب وسائل را منعکس کرده، مطابق با فتوای مشهور از جمله محقق در شرایع، شهید ثانی و ... است. این روایات عبارتند از:

روایات دالّ بر جواز اخذ هدیه‌ی سلطان حتّی در فرض وجود علم اجمالی به حرام
ـ صحیحه‌ی ابی ولاد:

مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي وَلَّادٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا تَرَى فِي رَجُلٍ يَلِي أَعْمَالَ السُّلْطَانِ لَيْسَ‏ لَهُ‏ مَكْسَبٌ‏ إِلَّا مِنْ أَعْمَالِهِمْ وَ أَنَا أَمُرُّ بِهِ فَأَنْزِلُ عَلَيْهِ فَيُضِيفُنِي وَ يُحْسِنُ إِلَيَّ وَ رُبَّمَا أَمَرَ لِي بِالدِّرْهَمِ وَ الْكِسْوَةِ وَ قَدْ ضَاقَ صَدْرِي مِنْ ذَلِكَ؟ فَقَالَ لِي: كُلْ وَ خُذْ مِنْهُ فَلَكَ الْمَهْنَأُ وَ عَلَيْهِ الْوِزْرُ.

وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ أَيْضاً بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ‏ مِثْلَهُ‏.

ابو ولاد می‌گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم رأی مبارک شما چیست در مورد مردی که کارگزار سلطان است و درآمدی جز از این طریق ندارد، وقتی گذرم به او می‌افتد و بر او وارد می‌شوم، ضیافتی برای من تهیه می‌بیند و به من احسان می‌کند، گاهی هم دستور می‌دهد برای من درهم و لباس دهند، در حالی که سینه‌ام از این کار تنگ می‌شود [و ناراحت می‌شوم]. حضرت به من فرمودند: بخور و هدیه‌اش را بگیر، برای تو گوارا است و وزر و وبالش بر عهده‌ی اوست!

این روایت از لحاظ سند تمام بوده و به روشنی بیان می‌کند عامل سلطان اگر درآمدی جز از عمل سلطان نداشته باشد هم می‌توان هدیه‌اش را اخذ کرد، پس معلوم می‌شود حتّی در اطراف شبهه‌ی محصوره، هرچند تمام اطرافش مورد ابتلاء باشد، مانعی از اخذ جوائز سلطان نیست، بلکه اطلاق روایت دلالت می‌کند حتّی اگر علم تفصیلی به حرمت آن داشته باشد، مانعی از قبول جایزه‌ی سلطان نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه بیست و یکم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
دو گرسنه هرگز سیر نشوند
پيامبر خدا (ص): دو آزمند سير نمى‌شوند، جوياى دنيا و جوياى دانش. انسان خوشبخت با دست يافتن به اين دو رشته، دو محور اصلى هدف را گرد مى‌آورد و مطلوب خود، اصلاح معاش و معاد را كسب مى‌كند.
معجم السفر، ص 45، ح 113
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved