تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 92-1391
جلسهی هجدهم؛ یکشنبه 23/7/1391
ـ روایت محمد بن عبدالله بن جعفر الحمیری:
وَ [أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ الطَّبْرِسِيُّ فِي الْإِحْتِجَاج] عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَى صَاحِبِ الزَّمَانِ علیه السلام يَسْأَلُهُ عَنِ الرَّجُلِ مِنْ وُكَلَاءِ الْوَقْفِ مُسْتَحِلٍّ [مُسْتَحِلّاً] لِمَا فِي يَدِهِ لَا يَرِعُ عَنْ أَخْذِ مَالِهِ رُبَّمَا نَزَلْتُ فِي قَرْيَتِهِ وَ هُوَ فِيهَا أَوْ أَدْخُلُ مَنْزِلَهُ وَ قَدْ حَضَرَ طَعَامُهُ فَيَدْعُونِي إِلَيْهِ فَإِنْ لَمْ آكُلْ مِنْ طَعَامِهِ عَادَانِي عَلَيْهِ فَهَلْ يَجُوزُ لِي أَنْ آكُلَ مِنْ طَعَامِهِ وَ أَتَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ وَ كَمْ مِقْدَارُ الصَّدَقَةِ وَ إِنْ أَهْدَى هَذَا الْوَكِيلُ هَدِيَّةً إِلَى رَجُلٍ آخَرَ فَيَدْعُونِي إِلَى أَنْ أَنَالَ مِنْهَا وَ أَنَا أَعْلَمُ أَنَّ الْوَكِيلَ لَا يَتَوَرَّعُ [لَا يَرِعُ] عَنْ أَخْذِ مَا فِي يَدِهِ فَهَلْ عَلَيَّ فِيهِ شَيْءٌ إِنْ أَنَا نِلْتُ مِنْهَا؟ الْجَوَابُ: إِنْ كَانَ لِهَذَا الرَّجُلِ مَالٌ أَوْ مَعَاشٌ غَيْرُ مَا فِي يَدِهِ فَكُلْ طَعَامَهُ وَ اقْبَلْ بِرَّهُ وَ إِلَّا فَلَا.
محمد بن عبدالله بن جعفر الحمیری در نامهای به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف [سؤالات اهل قم را مرقوم کرد و در ضمن] این سؤال را مطرح کرد: مردی از وکلاء وقف آنچه [از وقف] در اختیار دارد [برای خود] حلال میداند و از گرفتن [و خرج کردن] مال وقف ورعی ندارد، گاهی من وارد روستای آنها میشوم یا داخل در منزلش میشوم و موقع غذا که میشود مرا دعوت به غذا خوردن میکند و اگر از غذای او نخورم با من دشمنی میورزد آیا برای من جایز است که از آن غذا بخورم و صدقه بدهم؟ و اصلاً چقدر باید صدقه دهم؟ و گاهی که این شخص هدیهای به کس دیگری میدهد، آن شخص [دیگر] نیز مرا دعوت میکند تا از آن بخورم در حالی که میدانم آن متصدی وقف ورعی از برداشتن آنچه در دستش [از وقف] هست ندارد، آیا اگر من از آن هدیههایی که فرستاده بخورم، چیزی بر عهدهی من هست؟ در جواب فرمودند: اگر آن متصدی وقف، مال یا معاشی غیر از آنچه [از وقف] در دستش هست داشته باشد، پس طعامش را بخور و هدیهاش را بپذیر و الا خیر.
بررسی سند روایت
این روایت را جناب طبرسی در کتاب شریف الاحتجاج، بدون سند نقل کرده و اصلاً دأب ایشان در این کتاب این نیست که سند ذکر کند. پس این روایت در احتجاج مرسله است ...
براي دريافت متن کامل جلسه هجدهم اينجا را کليک کنيد.